PGB117 Základy speciální pedagogiky

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 16:00–17:40 D31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: porozumění paradigmatům speciální pedagogicky v dnešní době i v minulosti.
Výstupy z učení
Studenti si osvojí struktury vědní disciplíny "speciální pedagogika", osvojí si problematiku jednotlivých speciálně pedagogických disciplín, budou schopni provést analýzu současné nabídky vzdělávacích možností dětí, žáků, studentů i dospělých lidí se speciálními potřebami.
Osnova
  • Speciální pedagogika – konstituovaná pedagogická vědní disciplína. Základní terminologie, kategorie a metody ve speciální pedagogice. Speciálně pedagogické disciplíny. Vývoj péče o lidi s postižením. První vzdělávací aktivity zaměřené na lidi s postižením. Dějinná role ústavní péče při vzdělávání lidí s postižením Vývoj speciálního vzdělávání. Současné pojetí speciální pedagogiky. Systém speciálního vzdělávání v České republice. Právní zakotvení speciálního vzdělávání. Přehled systémů speciálního vzdělávání v zahraničí. Trendy speciálního vzdělávání.
Literatura
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6
  • Jesenský, Jan. Základy komprehenzivní rehabilitace. Brno: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1
  • Květoňová-Švecová Lea. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. 1. vyd. Brno : Paido Brno, 2004. od s. 23 - 49, 27 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-063-8.
  • Valenta, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého Olomouc, 2003. Učebnice. ISBN 80-244-0698-5.
  • Valenta, Milan - Rádlová, Eva (eds.) IV.Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci Pedagogická fakulta Katedra speciální pedagogiky, 2004. ISBN 80-244-0770-1.
  • Mönks, Franz J. - Ypenburg, Irene H. Nadané dítě. Praha : Grada Publishing, 2002. 98 s. ISBN 80-247-0445-5
  • Valenta, Milan - Rádlová, Eva (eds.) III. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0547-4.
  • NOVOSAD, Libor a Dana ŠVINGALOVÁ. Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska filozofie výchovy :příspěvky k filozofie výchovy v pomáhajících profesí. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2002, 125 s. ISBN 80-7290-091-9. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením III. 1. vyd. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001, 43 s. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením I. Praha: IPP ČR, 2001, 50 s. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením II. Praha: IPPP ČR, 2001, 33 s. info
  • MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 77 s. ISBN 8085931206. info
  • JESENSKÝ, Jan. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1995, 159 s. ISBN 80-7066-941-1. info
  • MONATOVÁ, Lili. Pedagogika speciální. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1994, 199 s. ISBN 8021010096. info
  • SOVÁK, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. 5. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 231 s. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a seminářů.
Metody hodnocení
Forma: přednáška, seminář. Během semestru je vyžadováno plnění průběžných seminárních úkolů, které se odevzdávají elektronicky v písemné podobě. Prezence je vyžadována v souladu s předpisy MU. Výukové metody: přednášky, diskuse v hodině, samostudium s využitím doporučené literatury, práce s informačními zdroji, kolegiální učení, samostatné ev. skupinové projekty. Využívá se možností elektronického kurzu v ELFu. Závěrečné hodnocení: podzim 2020 - ústní ověření znalostí distanční formou. Prezenční ověření není vyloučeno.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.