PGB122 Současná témata výzkumu výchovy a vzdělávání

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Barbora Nekardová (přednášející)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (cvičící), Mgr. Barbora Nekardová (zástupce)
Mgr. Barbora Nekardová (cvičící)
Garance
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 10:00–11:40 B2.24, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Předpoklady
PGB002 Obecná pedagogika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 12/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 12/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat přehled o aktuálních výzkumných tématech rozvíjených pedagogickým a andragogickým výzkumem v České republice, rozumět základním výzkumným přístupům, které jsou používány, a získat dovednosti potřebné pro zapojení do odborné diskuze. Předmět bude realizován formou setkání s výzkumníky z Ústavu pedagogických věd, kteří představí svůj výzkum v podobě blízké konferenčnímu příspěvku a následně budou studenti vedeni k aktivní participaci v odborné diskuzi.
Výstupy z učení
Studenti jsou po absolvování předmětu schopni: • Charakterizovat hlavní linie pedagogického a andragogického výzkumu v České republice • Vyjmenovat aktuální představitele pedagogického výzkumu v České republice a jejich publikace • Rozumět odbornému sdělení konferenčního typu a klást poučené otázky • Vysvětlit, jaké metodologické postupy je možné v rámci pedagogického a andragogického výzkumu využívat • Diskutovat výzkumná zjištění mezi sebou navzájem, nacházet souvislosti mezi zjištěními a tyto souvislosti interpretovat
Osnova
  • 1. Vedení odborné diskuze a způsob práce v kurzu 2. Výzkum výchovy a vzdělávání z historického pohledu 2. Výzkum digitálních technologií ve vzdělávání 3. Výzkumy učitelů a jejich pojetí výuky 4. Výzkumy studentů jako aktérů ve vzdělávání 5. Výzkum komunikace ve školní třídě 6. Výzkum řízení vzdělávacích institucí 7. Hlavní linie pedagogického a andragogického výzkumu v České republice
Literatura
  • BRÜCKNEROVÁ, Karla. Studují spolu. Vzájemné učení mezi vysokoškolskými studenty kombinovaných studií a možnosti jeho podpory. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 249 s. ISBN 978-80-210-9914-2. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9914-2021. Čítárna Munispace info
  • HLAĎO, Petr, Jaroslava DOSEDLOVÁ, Klára HARVÁNKOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Jaroslav GOTTFRIED, Karel REČKA, Markéta PETROVOVÁ, Bohumil POKORNÝ a Ilona ŠTOROVÁ. Work Ability among Upper-Secondary School Teachers : Examining the Role of Burnout, Sense of Coherence, and Work-Related and Lifestyle Factors. International Journal of Environmental Research and Public Health. Molecular Diversity Preservation International, 2020, roč. 17, č. 24, s. 9185-9207. ISSN 1660-4601. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.3390/ijerph17249185. URL info
  • JUHAŇÁK, Libor, Jiří ZOUNEK, Klára ZÁLESKÁ, Ondřej BÁRTA a Kristýna VLČKOVÁ. The relationship between the age at first computer use and students' perceived competence and autonomy in ICT usage : A mediation analysis. Computers & Education. 2019, roč. 141, NOV 2019, s. 1-14. ISSN 0360-1315. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103614. URL info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra, Milan POL, Vladimír MOŠKVAN, Karl-Heinz GERHOLZ, Jörg NEUBAUER, Hannes REINKE, Anne WAGNER, Nils MARKO, Johannes SEITLE, Karl WILBERS, Bjorn Ivar MIDJO, Kari SMITH, Ingrid STENØIEN, Luis TINOCA a Tiago TEMPERA. Building University Schools in Teacher Education Programmes. Guidelines and Suggestions. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 54 s. ISBN 978-80-210-9901-2. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9901-2021. Čítárna Munispace info
  • LINTNER, Tomáš. A social network perspective on formation of peer relationships in Czech lower-secondary classrooms. Issues in Educational Research. 2022, roč. 32, č. 1, s. 182-204. ISSN 1837-6290. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.17632/5vzy6rykm7.1. URL info
  • MAJCÍK, Martin. Zpětná vazba na žákovské chyby ve výukové komunikaci s celou třídou. Studia paedagogica. 2019, roč. 24, č. 3, s. 131-149. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2019-3-6. URL URL info
  • NEKARDOVÁ, Barbora. Vysokoškolští učitelé a jejich reflexe vlastního pedagogického rozvoje. LIFELONG LEARNING - CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ. Mendelova univerzita v Brně, 2020, roč. 10, Number 2, 2020, s. 209-229. ISSN 1804-526X. URL info
  • NOVOTNÝ, Petr, Karla BRÜCKNEROVÁ, Milada RABUŠICOVÁ, Libor JUHAŇÁK, Dana KNOTOVÁ a Katarína ROZVADSKÁ. Netradiční studenti pedagogických oborů na českých vysokých školách. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 306 s. ISBN 978-80-210-9973-9. URL info
  • ROZVADSKÁ, Katarína. Identity Struggles of Adult Returners. Studia paedagogica. Masarykova univerzita, 2020, roč. 25, č. 4, s. 183-199. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2020-4-9. URL info
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Martin SEDLÁČEK, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin MAJCÍK, Jana NAVRÁTILOVÁ, Anna DREXLEROVÁ, Jakub KYCHLER a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Do those who talk more learn more? The relationship between student classroom talk and student achievement. Learning and Instruction. Elsevier, 2019, roč. 63, October, s. 1-10. ISSN 0959-4752. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2019.101217. URL info
  • VENGŘINOVÁ, Tereza. Akademická a sociální integrace do studia na vysoké škole u první generace vysokoškoláků : přehledová studie. Studia paedagogica. Brno: FF MU, 2021, roč. 26, č. 1, s. 167-184. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2021-1-7. URL info
  • VRUBEL, Martin, Karel PANČOCHA a Nicol DOSTÁLOVÁ. Improving functional vision through training based on principles of behaviour analysis. Journal of Exceptional People. Olomouc: Palacký University Olomouc, 2021, roč. 10, č. 18, s. 61-74. ISSN 1805-4978. Odkaz na časopis info
  • ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning : učení (se) s digitálními technologiemi. 2. vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2021, 330 s. ISBN 978-80-7676-175-9. URL info
  • ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ a Michal ŠIMÁNĚ. Normální život v nenormální době : základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2017, 192 s. ISBN 978-80-7552-709-7. info
Výukové metody
Diskuse, přednáška, četba
Metody hodnocení
Průběžná práce v kurzu (absolvování open book testu z každého tématu), aktivní účast v diskuzích, docházka.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PGB122