PGBICT03 Didaktika a design online vzdělávání

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno částečně online.
Vyučující
Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Něničková (přednášející)
doc. PhDr. Lucie Rohlíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Veronika Něničková
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Předpoklady
PGBICT05 Tvorba digitálních výukových materiálů
PGBICT06 Online výuková prostředí
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je provést studenty celým procesem tvorby online kurzu, od přípravy, návrhu, realizace až po vyhodnocení zpětné vazby uživatelů a prezentace vlastní práce. Aby návrh takového kurzu byl úspěšný, studenti si doplní své znalosti didaktiky o didaktické zásady výuky v digitálním prostředí v kontextu nejnovějších trendů on-line vzdělávání.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- navrhnout cíle a výstupy z učení online kurzu a definovat cílovou skupinu;
- navrhnout vhodnou strukturu online kurzu s ohledem na jeho cíl;
- dodržovat didaktické zásady při přípravě online kurzů s ohledem na jejich cíl;
- zařazovat do online kurzu vhodné vlastní a v souladu s autorským zákonem i cizí multimediální - komponenty a interaktivní prvky;
- vyhledávat a správně zařazovat do on-line kurzu příklady dobré praxe;
- popsat a v rámci vlastních projektů aplikovat aktuální trendy v didaktice online vzdělávání;
- navrhnout a vytvořit ucelený soubor e-learningových aktivit (výukovou lekci) na vybrané téma;
- otestovat vlastní řešení na uživatelích online kurzu a tyto poznatky vyhodnotit, spolu s návrhem úprav, budou-li na základě zpětné vazby třeba.
Osnova
  • Didaktické zásady při přípravě online kurzů
  • Aktuální trendy v didaktice online vzdělávání
  • Cíle online kurzu, výstupy z učení a cílová skupina
  • Návrh výukové lekce
  • Tvorba výukové lekce
  • Testování, vyhodnocování, návrh úprav
Literatura
  • MANĚNA, Václav. Moderně s Moodlem : jak využít e-learning ve svůj prospěch. 2015. ISBN 978-80-905802-7-5.
  • ROTHWELL, William J. Mastering the instructional design process: a systematic approach. Fifth edition. Hoboken, New Jersey: Wiley, [2016]. ISBN 978-1118947135.
  • SUTTON, Brian. Teaching and learning online. Second edition. New York: Routledge/Taylor & Francis Group, 2014. ISBN 978-0-415-52856-6.
  • Didactics of smart pedagogy: smart pedagogy for technology enhanced learning. New York, NY: Springer Science+Business Media, 2018. ISBN 978-3030015503.
  • VŠETULOVÁ, Monika. Příručka pro tutora. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1641-0.
  • VAI, Marjorie a Kristen SOSULSKI. Essentials of online course design: a standards-based guide. Second edition. New York: Routledge, 2016. ISBN 978-1138780156.
  • ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning. Učení (se) s digitálními technologiemi. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 280 s. ISBN 978-80-7552-217-7. info
  • ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele. 1. vyd. Brno: Flow, 2015, 176 s. ISBN 978-80-905480-7-7. info
  • PETTY, Geoffrey. Teaching today : a practical guide. Fifth edition. Oxford: University Press, 2014, 624 stran. ISBN 9781408523148. info
  • DRLÍK, Martin. Moodle : kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 344 s. ISBN 9788025137598. info
  • ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole : praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. První vydání. Praha: Grada, 2012, 281 stran. ISBN 9788024741529. URL info
  • EGER, Ludvík. Vzdělávání dospělých a ICT : aktuální stav a predikce vývoje. Vyd. 1. Plzeň: Nava, 2012, 120 s. ISBN 9788072114283. info
  • KOPECKÝ, Kamil. E-learning (nejen) pro pedagogy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2006, 125 s. ISBN 8085783509. info
  • ZLÁMALOVÁ, Helena. Příručka pro autory distančních vzdělávacích opor : jak vytvořit distanční studijní text. Vyd. 1. Praha: Národní centrum distančního vzdělávání, 2006, 67 s. ISBN 8086302393. info
  • BAREŠOVÁ, Andrea. E-learning ve vzdělávání dospělých. 1. vyd. Praha: VOX, 2003, 174 s. ISBN 8086324273. info
Výukové metody
Přednáška, e-learning, prezentace práce studentů, samostatná práce studentů, skupinová práce, seminář
Metody hodnocení
Studenti budou zpracovávat semestrální projekt (70 % celkového hodnocení), jehož náplní bude návrh cílů a výstupů z učení online kurzu (a jednotlivých částí kurzu), definice cílové skupiny, návrh a tvorba uceleného souboru e-learningových aktivit (výukové lekce) na vybrané téma, přičemž lekce bude obsahovat úvodní motivační aktivitu, studijní text, alespoň jednu multimediální komponentu, test, zadání diskuse, zadání úkolu a další volitelné aktivity. Vše podle didaktických zásad při přípravě online kurzu, s ohledem na autorská práva a v kontextu aktuálních trendů online vzdělávání. Projekt také zahrne připomínky uživatelů vytvořené výukové lekce, jejich vyhodnocení a návrh úprav, bude-li třeba. Předmět bude završen ústní prezentací výsledků těchto projektů (20 %) a závěrečnou zprávou (10 %). Povinně bude třeba splnit každou tuto součást hodnocení alespoň na 50 %, tedy nebude možné některou z těchto součástí zcela vynechat. K úspěšnému absolvování předmětu je třeba získat alespoň 70 % z celkového hodnocení.
Informace učitele
Všechny potřebné informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Studenti jsou povinni se s těmito informacemi seznámit.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.