FF:PGBICT07 ICT ve SP - Informace o předmětu
PGBICT07 Využití digitálních technologií ve speciální pedagogice
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Digitální technologie ve vzdělávání (program FF, B-PG_)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou multimédií a digitálních technologií, včetně praktického využití při práci s osobami se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) - osobami s potřebou podpory. Zaměření bude na základní terminologické vymezení speciálních vzdělávacích potřeb, systému podpůrných opatření a speciální školství, včetně následné péče o dospělé s akcentem na důležitou roli multimédií. Praktické ukázky budou zaměřeny na “chytré” dotykové technologie (tablety, iPady, interaktivní tabule) a jejich vhodné zapojení při individuální intervenci a skupinové práci s osobami se SVP. Opomenuty nezůstanou ani další speciální digitální pomůcky. Cílem bude získat nejen teoretické znalosti, ale i praktické dovednosti ve využití multimédií, seznámení s limity jejich výběru podle zadaných kritérií a možnostech jejich přizpůsobení individuálním potřebám. Naučit se využívat multimédia jako přirozenou součást vzdělávání i běžného života.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat aktuálně platný systém podpory jedinců se SVP a systém speciálního školství;
- identifikovat a shrnout důležitost multimédií ve vzdělávacím systému speciálního školství i následné speciálně-pedagogické péče
- identifikovat a shrnout důležité kritéria výběru multimédií pro osoby se SVP;
- popsat faktory, které ovlivňují výběr zařízení i volbu vhodného obsahu (včetně možností individuálního přizpůsobení);
- aplikovat a rozumět pravidlům při práci s technologiemi;
- pojmenovat vybrané další digitální pomůcky využívané ve speciální pedagogice;
- vhodně navrhnout zapojení konkrétního typu multimédií do vzdělávacího procesu nebo intervenci osoby se SVP. - Osnova
- Úvod do problematiky speciální pedagogiky
- Základní terminologické vymezení multimediálních technologií ve speciální pedagogice
- Kategorizace multimédií s ohledem na stupně podpůrných opatření
- Druhy dotykových technologií využitelných ve vzdělávacím procesu a v oblasti podpory
- Praktické dovednosti s dotykovými technologiemi, aktivní práce s aplikacemi
- využití iPadů u jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti individuální intervence a podpory
- Literatura
- povinná literatura
- VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. 1. vydání. Praha: Portál, s.r.o., 2014. s. 104-130, 27 s. ISBN 978-80-262-0602-6
- NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 188 s. ISBN 978-80-7478-768-3. URL info
- GAJZLEROVÁ, Lenka. Multimediální technologie a jejich využití u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí školy. první. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 283 s. ISBN 978-80-210-7608-2. info
- doporučená literatura
- SEHNALOVÁ, V. a P. ŠKUTA. 2014. Využití tabletů ve vzdělávání osob se specifickými potřebami. Dostupné z: http://www1.osu.cz/~sehnalova/publikace/2014sehsku.pdf
- GAJZLEROVÁ, L., NEUMAJER, O., ROHLÍKOVÁ, L. Inkluzivní vzdělávání s využitím digitálních technologií. Praha: Microsoft, Červen 2016. 90 stran.
- ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning. Učení (se) s digitálními technologiemi. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 280 s. ISBN 978-80-7552-217-7. info
- Inkluzivní pedagogika. Edited by Viktor Lechta, Translated by Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 463 stran. ISBN 9788026211235. info
- HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 217 stran. ISBN 9788024730707. URL info
- neurčeno
- KLUBAL, Libor, Vojtěch GYBAS, Lenka SKÝBOVÁ a Veronika ČERNOTOVÁ. 55 tipů jak využít iPad ve vyučování. Ostrava-Poruba: Wichterlovo gymnázium, 2015, 69 stran. ISBN 9788087058244. info
- SAK, Petr, Jiří MAREŠ, Hana NOVÁ, Vít RICHTER, Karolína KOLESÁROVÁ a Jarmila SKALKOVÁ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Vydání 1. Praha: Portál, 2007, 290 stran. ISBN 9788073672300. info
- Výukové metody
- Přednášky, diskuse, skupinové projekty, interaktivní spolupráce
- Metody hodnocení
- Skupinový projekt, prezentace, aktivní práce v hodině, diskuse
V průběhu semestru student zpracovává dílčí zadané úkoly, ve skupině zpracuje a prezentuje projekt k zadanému tématu (jasnost, přehlednost zpracování, konkretizovaný výstup dle zadání a zadaných kritérií, spolupráce v rámci skupiny) - Informace učitele
- www.ipadvevyuce.cz
www.i-sen.cz
www.ipadvetride.cz
ipadveskole.cz
www.i-school.cz
www.ceskaskola.cz
spomocnik.rvp.cz
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/PGBICT07