PGDS008 Qualitative research in educational sciences

Faculty of Arts
Autumn 2009
Extent and Intensity
1/1/1. 10 credit(s). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (lecturer)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (lecturer)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Prerequisites
The course is primary intended for PhD students from Masaryk University. Further is intended for master students from Masaryk University. The course is based on e-learning and this is organized on Elf, the e-learning system of the Faculty of Arts, Masaryk University.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 10 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/10, only registered: 0/10, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/10
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course deals with qualitative research in educational sciences. It focuses on theoretical knowledge on qualitative research and on practical research. Each participant will go through few weeks of theoretical background and then he/she will be working on practise his/her own research project. Participants could choose their own theme for project. Then they will collect data, analyze data and write research report. All sessions are conducted by tutors experienced in qualitative research in education. Tutors will help all participants to work on their project. Successful participants will get certificate which will be given them on meeting.
Syllabus
  • Průběh kurzu:
  • 1. ZÁKLADNÍ POJMY. TEORETICKÁ A METODOLOGICKÁ VÝCHODISKA KVALITATIVNÍHO VÝZKUMU
  • 2. MOŽNOSTI A LIMITY KVALITATIVNÍHO VÝZKUMU. PŘÍKLADY REALIZOVANÝCH VÝZKUMŮ
  • 3. DESIGN KVALITATIVNÍHO VÝZKUMU
  • 4. TECHNIKY SBĚRU DAT
  • 5. VÝZKUM JAKO PROCES: JEDNOTLIVÉ FÁZE A JEJICH PLÁNOVÁNÍ
  • 6. INTERVIEW / POZOROVÁNÍ
  • 7. SBĚR DAT
  • 8. KVALITATIVNÍ ANALÝZA DAT: OTEVŘENÉ KÓDOVÁNÍ
  • 9. KVALITATIVNÍ ANALÝZA DAT: VYTVÁŘENÍ STRUKTUR A PŘÍBĚHŮ
  • 10. PSANÍ VÝZKUMNÉ ZPRÁVY
  • 11. ZAKONČENÍ KURZU
  • 12. PŘEDÁNÍ CERTIFIKÁTŮ O ABSOLVOVÁNÍ KURZU
Literature
  • ŠVAŘÍČEK, Roman and Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry (Qualitative Research in Educational Sciences: Game Rules). Další autor:M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 384 pp. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0. URL info
  • STRAUSS, Anselm and Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
  • Psychický vývoj dítěte : od 1. do 5. třídy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005, 554 s. ISBN 802460924X. info
  • BRYMAN, Alan. Quantity and quality in social research. 1st pub. London: Routledge, 1988, viii, 198. ISBN 0415078989. info
  • BRYMAN, Alan. Social research methods. 1st pub. Oxford: Oxford University Press, 2001, xiv, 540. ISBN 0198742045. info
  • Analyzing qualitative data. Edited by Alan Bryman - Alan Burgess. London: Routledge, 1994, xii, 232 s. ISBN 0-415-06062-1. info
  • CRESWELL, John W. and Vicki L. PLANO CLARK. Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2007, xviii, 275. ISBN 9781412927925. info
  • CRESWELL, John W. Educational research : planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. 2nd ed. Upper Saddle River: Pearson Education, 2005, 623 s. ISBN 0131293451. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
  • CRESWELL, John W. Qualitative inquiry and research design : choosing among five traditions. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1998, xv, 403. ISBN 0761901442. info
  • Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
  • BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
  • NEDBÁLKOVÁ, Kateřina. Spoutaná Rozkoš: (re) produkce genderu a sexuality v ženské věznici (Chained Pleasure: (re) production of gender and sexuality in women's prison). Praha: SLON, 2006, 189 pp. Gender sondy. ISBN 80-86429-65-2. info
  • KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci: Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině (Destined for Manual Job: Educational Reproduction in Working Class Family). Praha: Slon, 2004, 190 pp. Studie. ISBN 80-86429-29-6. URL info
Assessment methods
Exam: final group project.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught only once.
The course is taught: in blocks.
Note related to how often the course is taught: on-line.
Information on the extent and intensity of the course: on-line.
The course is also listed under the following terms Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2010, Autumn 2011.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2009, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2009/PGDS008