PGJ12B26 Rétorika

Filozofická fakulta
jaro 2007
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Michal Křístek, M.Phil., Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
Čt 8:20–9:55 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto volitelného kurzu je seznámit budoucí pedagogy se základními pojmy týkající se rétoriky a naučit je využívat těchto poznatků v praxi. Teoretická část výuky bude mimo jiné věnována současnému postavení rétoriky mezi ostatními příbuznými disciplínami(stylistika, teorie komunikace atd.), faktorům působícím na průběh komunikace i vlivu těchto faktorů na výstavbu řečnických projevů. Vzhledem k tomu, že povolání učitele klade vysoké nároky na schopnost předávat informace, komunikovat s žáky a pohotově reagovat na situace, které mohou během vyučování nastat, bude v tomto kurzu věnována pozornost také praktickému rozvíjení komunikačních dovedností studentů; cvičné projevy studentů budou podle potřeby nahrávány a podrobněji analyzovány. Materiály do seminářů budou studentům podle potřeby v předstihu distribuovány elektronickou cestou; vytištění si studenti zajistí samostatně a materiály si pak přinesou do výuky.
Osnova
  • Cílem tohoto volitelného kurzu je seznámit budoucí pedagogy se základními pojmy týkající se rétoriky a naučit je využívat těchto poznatků v praxi. Teoretická část výuky bude mimo jiné věnována současnému postavení rétoriky mezi ostatními příbuznými disciplínami(stylistika, teorie komunikace atd.), faktorům působícím na průběh komunikace i vlivu těchto faktorů na výstavbu řečnických projevů. Vzhledem k tomu, že povolání učitele klade vysoké nároky na schopnost předávat informace, komunikovat s žáky a pohotově reagovat na situace, které mohou během vyučování nastat, bude v tomto kurzu věnována pozornost také praktickému rozvíjení komunikačních dovedností studentů; cvičné projevy studentů budou podle potřeby nahrávány a podrobněji analyzovány. Materiály do seminářů budou studentům podle potřeby v předstihu distribuovány elektronickou cestou; vytištění si studenti zajistí samostatně a materiály si pak přinesou do výuky.
Literatura
  • ČERVENÁ, Vlasta. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost : s dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Edited by Vladimír Mejstřík. 3., opr. vyd. Praha: Academia, 2003, 647 s. ISBN 9788020010803. info
  • kol. Slovník spisovného jazyka českého 1-8. 2. vyd. Praha : Academia, 1989.
  • MARTINCOVÁ, Olga. Nová slova v češtině : slovník neologizmů. Vyd. 1. Praha: Academia, 1998, 356 s. ISBN 8020006400. info
  • MARTINCOVÁ, O., aj. 2004. Nová slova v češtině : slovník neologizmů 2. Praha : Academia.
  • KRAUS, Jiří. Nový akademický slovník cizích slov A-Ž. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 879 s. ISBN 9788020013514. info
  • HAUSER, Přemysl, Vlastimil STYBLÍK, Eva HOŠNOVÁ a Marie ČECHOVÁ. Základní mluvnice českého jazyka. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a.s., 2004, 248 s. ISBN 80-7235-018-8. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
  • Encyklopedický slovník češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Jana Pleskalová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002, 604 s. ISBN 80-7106-484-X. info
  • HLAVSA, Zdeněk. Pravidla českého pravopisu : školní vydání včetně Dodatku. Vyd. 2., rozš., v nakl. For. Praha: Fortuna, 1999, 383 s. ISBN 8071689130. info
  • STANĚK, Vladimír. Jak psát správně čárky : průvodce interpunkcí pro střední školy a veřejnost. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1997, 85 s. ISBN 8071684732. info
  • HŮRKOVÁ, Jiřina. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X. info
  • STRAHL, Vlastimil. Klíč k výslovnosti cizích vlastních jmen v češtině : podle původních jazykových pramenů a prací českých lingvistů. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 150 s. ISBN 8071849812. info
  • LOTKO, E. 2004. Kapitoly ze současné rétoriky. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • ŠVANDOVÁ, Blažena a Milan JELÍNEK. Argumentace a umění komunikovat. první. Brno: PedF MU Brno, 1999, 330 s. Monografie 74. ISBN 1-210-2186-1. info
  • KRAUS, Jiří. Rétorika v evropské kultuře. Vyd. 2. (přeprac.). Praha: Academia, 1998, 182 s. ISBN 8020006591. info
  • KRAUS, J. 2004. Rétorika a řečová kultura. Praha : Karolinum.
  • Hubáček, Jaroslav. Rétorické minimum pro studující učitelství. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1990.
  • LAIROVÁ, Sylvie. Trénink paměti :principy, metody a cvičení pro využití a rozvoj paměti. Translated by Miroslava Camutaliová. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 149 s. ISBN 80-7178-293-9. info
  • Machová, Svatava, red. Učební text - jeho funkce, produkce, percepce a interpretace. Praha : Univerzita Karlova, 1995.
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • SVATOŠ, Tomáš a Věra KOTKOVÁ. Sociální a pedagogická komunikace :ukázky teorie a praktická cvičení. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998, 172 s. ISBN 80-7041-794-3. info
  • Svobodová, Jana. Jazyková specifika školské komunikace. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000.
  • SZYMANEK, K. 2003. Umění argumentace : terminologický slovník. Olomouc : Univerzita Palackého.
Metody hodnocení
Protože předmět má charakter workshopu, účast ve výuce je nutná (min. 75% za semestr). Podmínkou k získání zápočtu jsou minimálně dvě samostatná ústní vystoupení každého ze studentů (cca v rozsahu 5-10 min.); podklady k vystoupením studenti odevzdají v písemné formě; podrobnosti budou upřesněny na počátku výuky. Vyučovacím jazykem předmětu je čeština, včetně úkolů a vystoupení připravených studenty.
Informace učitele
Vzhledem k tomu, že tento kurs je určen také nebohemistům, jsou v seznamu literatury obsaženy rovněž základní slovníky, mluvnice a příručky týkající se češtiny obecně; seznam dále obsahuje základní práce o rétorice (v nich lze najít podrobnější bibliografii oboru) a závěrem práce zaměřené především na specifické rysy pedagogické komunikace).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008.