PGJ33B64 Integrativní speciální pedagogika

Filozofická fakulta
podzim 2004
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
St 18:20–19:55 43
Předpoklady
PG33B62 Zákl. spec. ped.
PG33B62
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem disciplíny je seznámit studenty s možnostmi integrativního vzdělávání. Budeme se opírat o poznatky ze speciální pedagogiky. Semináře budou zaměřeny na podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školských institucích, vytváření rámcových podmínek pro integrativní výchovu a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytování rovnoprávnosti lidem s postižením v přístupu ke vzdělávání na běžných školách, podpůrná opatření k připravenosti přijímat lidí s postižením v prostředí běžných škol, jakož i v celé společnosti. Budou diskutovány meze integrace. Studenti se seznámí s vybranými metodikami určenými žákům s postižením. Zvláštní pozornost bude koncentrována na řešení obtíží výchovně vzdělávacího charakteru u žáků v hlavním vzdělávacím proudu, zvláště bude ve větší míře soustředěna pozornost na situace žáků, kteří se stali problémovými na základě projevů specifických vývojových poruch učení a chování. Budou objasněny metody reedukace, které si studenti v rámci kurzu osvojí cíleně na všechny fáze vzdělávání. Podle možností budou realizovány návštěvy školských zařízení.
Literatura
  • Valenta, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého Olomouc, 2003. Učebnice. ISBN 80-244-0698-5.
  • Frančeová, Eva. Nebyl jsem vyřazen ze života. Praha: ÚIV 2002. 108 s. ISBN 80-211-0418-X
  • Náhradní obsah: Michalík, Jan, Škola pro všechny aneb integrace je když...Vsetín: ZŠ Integra 2002 80-238-9885-X
  • ČIHÁČEK, Vlastimil. Role rodičů v procesu školní integrace. In Handicap 2003. Liberec: Technická univerzita v Liberci - Liberecký kraj - Jedličkův ústav pro tělesně postiženou mládež-Dům Dr. Jedličky v Liberci, 2003, s. 27-33. ISBN 80-7083-751-9. info
  • VYSOKAJOVÁ, Margerita. Hospodářská, sociální, kulturní práva a zdravotně postižení. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 139 s. ISBN 8024600579. info
  • MICHALÍK, Jan. Školská integrace dětí s postižením. 1. vyd. V Olomouci: Universita Palackého v Olomouci, 1999, 135 s. ISBN 8070679816. info
  • JESENSKÝ, Ján. Prostor pro integraci. 1. vyd. Praha: Comenia Consult, 1993, 129 s. info
Metody hodnocení
Typ výuky: Forma: seminář Podmínky pro získání kreditu: seminární práce, praxe, zápočet
Informace učitele
Literatura: ČERNÁ, M. a kol. Lehké mozkové dysfunkce. Praha: UK, 1999 JESENSKÝ, J. Prostor pro integraci. Praha: Comenia Consult, 1993 KUCHARSKÁ, A. Specifické poruchy učení a chování. Praha: Portál, 1999 LANG G. - BERBERICHOVÁ, CH. Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál, 1998 MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP 1999 POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál 1997 SERFONTEIN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999 TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997 UNESCO Kurs integrace dětí se speciálním potřebami. Praha: Portál 1997 VÁGNEROVÁ, M. - MOUSSOVÁ, Z.H. - ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: UK 1992 VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998 ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, jaro 2007.