PGK32B59 Environmental education

Faculty of Arts
Autumn 2011
Extent and Intensity
0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (lecturer), Mgr. Petra Rychecká (deputy)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Subject "Environmental Education" offer to students basics knowledges about life conditions on Earth, about working of ecosystems, about influences of humanity and about main problems of ecologie. Part "Environmental Education" offer theorie about subject and methods and practical exercises, ecogames and excursion in CEV Lipka.
Syllabus
  • 1. Ecologie as science, methods, subject,etc. 2. Life conditions 3. Ecosystems 4. Human and his influences on Biospher 5. Main ecologics problems at present 6. Subject and methods of Environmental Education 7. Ecologie and Ethics 8. Global Education 9. Ecogames 10. Excursion at CEV Lipka
Literature
  • Ekologie [Berger, 1998] (Variant.) : Ekologie : [učebnice pro gymnázia a střední odborné školy]. info
  • KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie pro základní a střední školy (Variant.) : Základy ekologie : [učebnice pro 9. ročník základní školy a pro střední školy]. info
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
  • ČINČERA, Jan and Milan CAHA. Výchova a budoucnost : hry a techniky o životním prostředí a společnosti. Brno: Paido, 2005, 167 stran. ISBN 8073150999. info
  • HORKÁ, Hana. Koncepce globální výchovy jako východisko při utváření profesionálních kompetencí budoucích učitelů (The conception of global education as starting point by forming professional competence of future teachers.). In Připravujeme učitele pro 21. století a vstup do Evropy? (Pregraduální a postgraduální příprava). Olomouc: UP v Olomouci, 1998, p. 98-102. ISBN 80-7067-871-2. info
  • HORKÁ, Hana. Pedagogické aspekty koncepce trvale udržitelného rozvoje. Brno, 1998, p. 179-188. ISBN 80-85931-61-3. info
  • HORKÁ, Hana and Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. (Education for 21th century. The conception of global education in the conditions of Czech schools.). Brno: Paido, 1998, 101 pp. ISBN 80-85931-61-3. info
  • HORKÁ, Hana. Mimoškolní ekologická výchova. In DÝTRTOVÁ, Radmila and Jitka PÁVKOVÁ. Ekologické vzdělávání a výchova pro vychovatele dětí a mládeže. Ostrava: VŠB Technická Universita, 1997, p. 38-47. ISBN 80-7078-513-6. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie ekologické výchovy. In Ekologické vzdělávání a výchova pro učitele a mistry učňovské mládeže. Ostrava: VŠB Technická Univerzita, 1997, p. 38-47. ISBN 80-7078-514-4. info
  • MÁCHAL, Aleš. Špetka dobromysli :kapitoly z praktické ekologické výchovy. 1. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 153 s. ISBN 80-901668-6-5. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy (Theory and methodology of eccological education). Brno: Paido, 1996, 75 pp. ISBN 80-85931-33-8. info
  • HORKÁ, Hana and Květoslava SANTLEROVÁ. Motýlek : ekologická čítanka : pro děti od 7 do 11 let. Illustrated by Jana Potůčková. Vyd. 1. Brno: Učebnice a knihy Jitka Spiesová, 1995, 50 s. info
  • PIKE, Graham and David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
  • FOUNTAIN, Susan. Místo na slunci : globální výchova pro děti 5-10 let. Translated by Monika Cahová, Illustrated by Miloslav Jágr. 1. vyd. Praha: Tereza, 1994, 111 s. info
  • DOBRORUKOVÁ, Jana. Člověk a příroda : Ekologie v kostce. 1. vyd. Praha: Albatros, 1993, 32 s. ISBN 80-00-00242-6. info
  • HORKÁ, Hana. Ekologická výchova na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 78 s. ISBN 80-210-0742-71. info
  • KORVASOVÁ, Hana and Aleš MÁCHAL. Hrajeme si na přírodu :soubor her s ekologickou tematikou. 2., upr. a dopl. vyd. Praha: Institut dětí a mládeže, 1991, 80 s. ISBN 80-85105-33-0. info
Teaching methods
lectures, seminars, discussions, excursion
Assessment methods
lecture + seminar; written seminar work
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: blokově.
The course is also listed under the following terms Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, Autumn 2020.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2011, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2011/PGK32B59