PGK32B66 Sociální a pedagogická komunikace

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je uvedení do problematiky mezilidské komunikace, především z hlediska systémového pojetí. Studenti se seznámí se základními koncepty komunikační teorie a s teorií a empirickými nálezy vztahujícími se k pedagogické komunikaci ve školní třídě. Podstatnou část výuky tvoří práce s reálnými záznamy pedagogické komunikace. Na konci kurzu jsou studenti s to rozpoznat v těchto záznamech důležité komunikační jevy a vysvětlit jejich povahu.
Osnova
  • 1. Sociální komunikace: základní pojmy. 2. Verbální komunikace. Jazyk jako znakový systém. 3. Neverbální komunikace. 4. Vývoj dětské řeči. Myšlení a řeč. 5. Vnitřní komunikační kontext. 6. Komunikace jako proces. 7. Komunikační situace ve třídě. 8. Výukový dialog. 9. Moc ve třídě. 10. Skupinová dynamika ve třídě a práce s ní. 11. Efektivní pedagogická komunikace.
Literatura
  • ČERNÝ, Jiří a Jan HOLEŠ. Sémiotika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 363 s. ISBN 80-7178-832-5. info
  • DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. Translated by Milan Bartůšek - Jiří Rezek. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 420 s. ISBN 8071699888. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • SALZMANN, Zdeněk. Jazyk, kultura a společnost : úvod do lingvistické antropologie. Translated by Zdeněk Hlavsa - Jaroslava Hlavsová - Vladimíra Šatavová. 1. vyd. Praha: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1997, 211 s. info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000, 264 s. ISBN 80-7178-291-2. info
  • WATZLAWICK, Paul, Don D. JACKSON a Janet Beavin BAVELASOVÁ. Pragmatika lidské komunikace :interakční vzorce, patologie a paradoxy. Translated by Barbora Zídková - Zbyněk Vybíral. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1999, 243 s. ISBN 80-86088-04-9. info
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
Metody hodnocení
Kurz je organizován jako přednáška kombinovaná se seminářem. Výstupem je písemný test.
Informace učitele
Sociální a pedagogická komunikace Podzim 2008 Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. 17.10. Uvedení do kurzu. Základní terminologie. Verbální a neverbální komunikace. Komunikace jako proces. Cirkularita a fázování, obsahová a vztahová rovina, zpětná vazba, symetrie a komplementarita. Vývoj dětské řeči, myšlení a řeč. Četba: DeVito, J., Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. s. 15 – 38; s. 97 – 151 Vybíral, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 1998. s. 64 – 111. Watzlavick, P., Bavelasová, J.B., Jackson, D., Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace, 1999. s. 43 – 62. Vygotskij, L.S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. s. 51 – 105. 28.10. Komunikační situace ve třídě: základní charakteristika. Typy komunikačních výměn, komunikační vzorce, šum v komunikaci. Učitelské stereotypy, labeling. Interakční styl učitele. Výukový dialog. Intencionální a iluzivní dialog. Otázka jako základní stavební kámen dialogu. Diskuse jako výuková metoda. Vztahová rovina ve výukové komunikaci. Moc ve třídě. Skupinová dynamika ve třídě a práce s ní. Efektivní komunikace. Naslouchání. Asertivita v práci učitele. Četba: Filagová, M. Materská škola cez rodové okuliare. Pedagogika 3/2005. s. 248 – 263. Gavora, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. s. 25 – 93; 117 – 132. Gavora, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. s. 95 – 99; 133 – 134. Kučera, M. Popisy žáků: typy nebo stereotypy. Dostupné na: http://www.phil.muni.cz/elf/file.php?file=/245/http--www.pedf.cuni.cz-_www_kpsp-etnografie-vyzkum-Typy-kucera.pdf.url Mareš, J. Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. s. 24 – 56; 70 – 105. Mareš, J. Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. s. 132 – 177. Mareš, J., Gavora, P. Interpersonální styl učitelů: teorie, diagnostika a výsledky výzkumu. Pedagogika 2/2004. s. 101 - 128. Petrová, Z. Otázky a inštrukcie učiteľa/ učitelky jako zdroj rozvíjania kognitívnych operácií detí v MŠ. In Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu. Sborník příspěvků XV. konference ČAPV. České Budějovice, 2007. Šeďová, K. Podoby pedagogické komunikace v české škole: intencionální a iluzivní dialog. Pedagogika 4/2005. s. 368 – 381. Šeďová, K., Zounek, J. ICT a moc před tabulí. In: Švaříček, R., Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. s. 260 – 286. Walsh, J. A., Zatřes, B., D. Quality Questioning. Thousand Oaks: Corvin Press, 2005. s. 22 – 54. Ke kurzu je vytvořena e-learningová podpora. Veškerá povinná četba je k dispozici v Elfu. Kurz je ukončen písemkou zahrnující znalosti z přednášek i předepsané četby. Kromě toho je získání kreditů podmíněno zpracováním a včasným odevzdáním obou seminárních úkolů. Zadání úkolů i prostor pro jejich odevzdání naleznou studenti v Elfu. Další literatura ke studiu: Berne, E. Jak si lidé hrají. Praha: Svoboda, 1970. Čechová, M. Vztah spisovnosti a nespisovnosti v pedagogické komunikaci. Pedagogika 1/1995. s. 38 – 42. Černý, J., Holeš, J. Sémiotika. Praha: Portál, 2004. DeVito, J. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. Filagová, M. materská škola cez rodové okuliare. Pedagogika 3/2005. s. 248 – 263. Gavora, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. Gavora, P. Malí medzi veľkými: žiaci hovoriaci dialektom. In: Transmise kultury a škola. Praha: CEFRES, 1998. Gavora, P. Učiteľove viacnásobné otázky. Pedagogika 1994/2. s. 113 – 118. Harris, A.T. Já jsem O.K., ty jsi O.K. Praha: Pragma, 1997. Hayesová, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2000. Hoffmannová, J. Jsou k sobě učitelé a žáci zdvořilí? Český jazyk a literatura 9-10/1994-95. s. 202 – 209. Hohlerová, E. K možnostem analýzy školského dialogu. Pedagogika 4/1996. s. 354 – 364. Janoušek, J. Sociální komunikace. Praha: Svoboda, 1968. Janoušek J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada, 2007. Kolář, Z. Šikulová, R. Vyučování jako dialog. Grada, 2007. Kraus, J. Školská komunikace očima sociálních psychologů. Naše řeč 1/1997. s. 43 – 45. Lašek, J. Komunikační klima ve středoškolské třídě. Pedagogika 2/1994. s. 155 – 162. Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. Nelešovská, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. Palenčárová, J., Šebesta, K. Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006. Plaňava, I. Průvodce mezilidskou komunikací. Praha: Grada, 2004. Pedagogická interakce a komunikace: 2. celostátní seminář. Hradec Králové: PdF, 1988. Pedagogická interakce a komunikace: 3. celostátní seminář. Hradec Králové:Gaudeamus, 1993. Salzmann, Z. Jazyk, kultura a společnost. Praha: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1997. Schulz von Thun, F. Jak spolu komunikujeme? Praha: Grada, 2005. Svatoš, T. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. Svatoš, T. Flandersova metoda interakční analýzy v učitelské přípravě. Pedagogika 1/1995. s. 64 – 70. Šeďová, K., Čiháček, V. Komunikace: základ vztahů rodiny a školy. In: Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., Čiháček, V. Škola a (versus) rodina. Brno: MU, 2004. Šeďová, K. Podoby pedagogické komunikace v české škole: intencionální a iluzivní dialog. Pedagogika 4/2005. s. 368 – 381. Šeďová, K., Zounek, J. ICT a moc před tabulí. In: Švaříček, R., Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. Valenta, J. Učíme se komunikovat. Kladno: AISIS, 2005. Vybíral, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. Vybíral, Z. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál, 2003. Vygotskij, L.S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. Vyskočilová, E. Utváření komunikativních dovedností učitele. Praha: SPN, 1991. Watzlawick, P., Bavelasová, J.B., Jackson, D.D. Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace, 1999.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.