PGK33B62 Foundations of Special pedagogy

Faculty of Arts
Autumn 2007
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
This course acquaints with position of Special Education in pedagogic sciences system and with inner structure of this branch. It deals with paradigm of Special pedagogy, witch connects current conception of Special pedagogy and historical progress of care of handiccaped persons in our country and also in abroad. The course acquaints with new trends, with appears in this branch. Important part of course is clarifying of basic terminology and orientate learners in special support system in Czech Republic.This course defines conception of each Special Education discipline, which are divided according to character of handicap. This course acquiants with common handicaps, its manifestation, restrictions, etiology and also with Special pedagogic support, which each Special pedagogic discipline occupy with.
Syllabus (in Czech)
  • Vývoj péče o postižené První vzdělávací aktivity zaměřené na lidi s postižením Role ústavní péče při vzdělávání lidí s postižením Vývoj speciálního vzdělávání Současné pojetí speciální pedagogiky. Systém speciálního vzdělávání v České republice Trendy speciálního vzdělávání. Základní terminologie, kategorie, metody a diagnostika ve speciální pedagogice. Speciálně pedagogické disciplíny Logopedie Základní úkoly logopedie, spolupráce s ostatními vědními obory, logopedická prevence, komunikační proces, společenský a psychologický význam komunikace, poruchy komunikačních schopností, anatomie a fyziologie mluvních orgánů, ontogeneze dětské řeči, opožděný vývoj řeči, etiologie, symptomatologie, diagnostika vad řeči. Surdopedie Surdopedie jako obor speciální pedagogiky, anatomie a fyziologie sluchových orgánů, vybrané technické pomůcky. Oftalmopedie Oftalmopedie jako obor speciální pedagogiky, anatomie a fyziologie zrakového orgánu, kategorie zrakově postižených, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, lidé slabozrací, se zbytky zraku, nevidomí, zraková stimulace. Psychopedie Psychopedie jako obor speciální pedagogiky, pojem, předmět, cíle, vnější biologické příčiny vzniku mentálního postižení, dělení podle doby vzniku, dědičnost, vnitřní příčiny MR, demence, sociální píčiny vzniku mentálního postižení, klasifikace mentální retardace dle ICD 10 Světové zdravotnické organizace, charakteristika jednotlivých stupňů, vzdělávání lidí s mentální retardací, školská zařízení pro žáky s mentální retardací, ústavy sociální péče. Etopedie Etopedie jako obor speciální pedagogiky, základní kategorie, etiologie a členění poruch chování. Somatopedie Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým, současné trendy v péči o tělesně postižené, význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, dětská mozková obrna (DMO), deformace, amputace, předškolní příprava dítěte s DMO na vstup do školy, rozvoj jemné motoriky u dítěte s DMO, rozvoj řeči u dítěte s DMO, problematika výuky tělesně postižených, problematika výchovy a vzdělání dětí s více vadami, profesní orientace a příprava tělesně postižených žáků
Literature
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6
  • Valenta, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého Olomouc, 2003. Učebnice. ISBN 80-244-0698-5.
  • MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 289 s. ISBN 8024402319. info
  • MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 77 s. ISBN 8085931206. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Information on the extent and intensity of the course: blokově.
The course is also listed under the following terms Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, Autumn 2020.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2007/PGK33B62