PGK51B79 Řízení vzdělávacích institucí

Filozofická fakulta
podzim 2015
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ŕízení institucí a vzdělávacích procesů Kurz je zaměřen na otázky řízení institucí, zejména vzdělávacích institucí a také na řízení vzdělávacích procesů v nich probíhajících. V rámci kurzu se účastníci budou blíže seznamovat se všemi hlavními aspekty chodu škol a dalších vzdělávacích institucí (zejm. řízení lidí, materiálních zdrojů, kurikula, vnějších vztahů) a zásadních procesů řízení (plánování, vedení, motivování, rozhodování, hodnocení, atd.).
Osnova
  • 1. Obecný a pedagogický management: vztah , základní charakteristiky
  • 2. Vzdělávací organizace a jejich řízení: specifika plynoucí z jednotlivých pojetí institucí a organizací (pospolitostí)
  • 3. Základní kategorie řízení:vize, mise, cíl.
  • 4. Kultura a struktura instituce a organizace
  • 5. Hlavní procesy řízení: rozhodování, organizování, kontrola
  • 6. Modely řízení vzdělávacích institucí
  • 7. Hlavní koncepce řízení a jejich uplatnění ve vzdělávacích institucích a organizacích
  • 8. České školy a jejich řízení a správa:řízení kurikulární reformy ve škole (příklad ze školy)
  • 9. České školy a jejich řízení a správa: řízení evaluace a autoevaluace ve škole
  • 10. České školy a jejich řízení a správa: řízení vnějších vztahů škol v podmínkách nového systému správy škol
  • 11. České školy a jejich řízení a správa: řízení profesního růstu zaměstnanců školy
  • 12. Řízení dalších vzdělávacích institucí: současné tendence vývoje
Literatura
  • POL, Milan. Škola v proměnách. 1. plus 1. dotisk. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 196 s. ISBN 978-80-210-4499-9. info
  • SEDLÁČEK, Martin. Škola a její ředitel. Pohled na ředitelskou profesi očima případové studie. In Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, s. 287-312, 25 s. První. ISBN 978-80-7367-313-0. info
Výukové metody
Kurz je veden v přednáškové i seminární formě. V rámci kurzu studenti pracují na skupinových projektech.
Metody hodnocení
přednáška a seminář zkouška
Informace učitele
BACÍK, F., KALOUS, J., SVOBODA, J. et al. Úvod do teorie a praxe školského managementu. Praha: UK, 1998. BUSH, T. et al. Educational Management. Redefining Theory, Policy and Practice. London: Paul Chapman Publishing Ltd. 1999. ISBN 0-7619-6555-6. EARLEY, P., WEINDLING, D. Understanding School Leadership. London: Sage, 2003. 183 s. ISBN 0 7619 4370 6. DAVIES, Brent et al. Handbook of Educational Leadership and Management. London: Pearson Longman, 2005. 707 s. EGER, L. Řízení školy při zavádění školního vzdělávacího programu. Plzeň: Fras, 2007. ISBN 80-7238-583-6 HAIDER, G. Die 5 Qualitaetsbereiche (2003). Dostupné na www.qis.at/qis.asp?dokument=71. Přečteno 12. 12. 2003. HOY, W. K., MISKEL, C. G. Educational administration: theory, research and practice. Boston; London: McGraw Hill, 2005. 442 s. ISBN 0071112944. MACBEATH, John, MYERS, Kate. Efective School Leader. How to Evaluace and Improve Your Leadership Potential. Glasgow: Pearson education, 1999. 172 s. ISBN 0273639587. POL, M. Škola v proměnách. Brno: MU, 2007. 172 s. ISBN 978-80-240-4499-9 PRÁŠILOVÁ, M. (2003) Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. Olomouc: UP. SOLFRONK, J. Kapitoly ze školského managementu. Liberec: Technická univerzita, 2002.

Studenti kombinovaného mají předepsáno celkově 10 hod. individuálního studia/konzultací, jehož součástí je jak studium učebních materiálů/opor v elektronické podobě (včetně elektronických zdrojů dostupných v knihovně FF MU), tak také tištěných zdrojů (knih, časopisů). Studenti musejí průběžně plnit v zásadě dva druhy úkolů, které se váží k určitému tématu. Jednak jde o úkoly směřující k zapamatování či upevnění znalostí, jednak jde o úkoly aplikační (studenti musejí aplikovat nabyté znalosti a dovednosti k vyřešení dílčích úkolů). Úspěšné splnění úkolů je povinnou součástí studia a je zahrnováno do závěrečného hodnocení předmětu. Podmínky pro získání kreditů: písemná zkouška. Podrobné informace jsou v příslušné elektronické podpoře studia v ELFu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.