PGM108 Osobnostně sociální výchova

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
10/16/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Dana Forýtková (přednášející), doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Dana Forýtková (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 8. 11. 10:00–17:40 C41, Út 22. 11. 10:00–17:40 C41, Út 6. 12. 10:00–17:40 C41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Osobnostně sociální výchova navazuje na časově předcházející kurzy a předměty rozvíjející osobnostní a sociálních charakteristiky studenta. Využívá už existující porozumění studentů otázkám sebereflexe a sebepoznání, komunikace, tvořivosti a kooperace. Na tomto základě rozvíjí metodické a realizační dovednosti studentů a připravuje je na realizaci osobnostního a sociálního rozvoje v jejich profesní praxi v pomáhajících profesích (v širším slova smyslu) po absolvování studia. V předmětu Osobnostně sociální výchova jsou základní metodou modelové aktivity a jejich reflexe, která je vedena k pojmenování možností a limitů osobnostního a sociálního rozvoje v praxi, k utřídění metod OSV a k pojmenování potřebných charakteristik lektora OSV.
Výstupy z učení
Student je po absolvování předmětu schopen:
- vysvětlit obecná teoretická východiska osobnostně sociální výchovy;
- vztáhnou východiska osobnostně sociální výchovy k vybraným teoriím učení;
- aplikovat vybrané techniky osobnostně sociální výchovy v pedagogické praxi;
- aplikovat v pedagogické praxi vybrané techniky řízení reflexe aktivity;
- určit přiměřenost postupů osobnostně sociální výchovy v pedagogické činnosti.
Osnova
  • Úvod do teorie osobnostního a sociálního rozvoje. Konstruktivistické a humanistické teorie jako rámec osobnostního a sociálního rozvoje.
  • Předmět a metody, hra jako hlavní metoda.
  • Rozvoj klíčových kompetencí v osobnostně sociálním rozvoji. Reflexe jako nástroj osobnostně sociálního rozvoje.
  • Hlavní témata: sebepoznání, komunikace, spolupráce a další.
  • Osobnostně sociální rozvoj jako součást kurikula.
  • Osobnost, vztah a skupina v osobnostně sociálním rozvoji.
  • Učitel jako lektor osobnostně sociálního rozvoje, principy lektorské práce.
  • Zmapování rizik a výběr vhodných aktivit v rámci osobnostně sociálního rozvoje.
Literatura
    povinná literatura
  • NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
  • MOON, Jennifer Ann, Michal DIVIŠ, Jan KOLÁŘ, Vít DOČEKAL, Josef VALENTA, Hana KASÍKOVÁ, Hana HORKÁ, Veronika RODRIGUEZOVÁ, Karla BRÜCKNEROVÁ a Michal DUBEC. Krajinou zkušenostně reflektivního učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 118 s. ISBN 978-80-210-6296-2. info
  • KŘÍŽ, Petr. Kdo jsem, jaký jsem : aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 132 s. ISBN 8023946692. info
    doporučená literatura
  • BRÜCKNEROVÁ, Karla. Estetická výchova a osobnostně sociální rozvoj. Cizinci? Milenci? Sousedé? Přátelé? In K sobě, k druhým, k profesi: Sborník příspěvků z konference. Brno: Masarykova univerzita, 2008. info
  • Učime (se) spolupráci spoluprací : náměty - výukové materiály pro kooperaci dětí i dospělých. Edited by Hana Kasíková. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2007, 181 s. ISBN 8023967703. info
  • VALENTA, Josef. Učíme (se) komunikovat : metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 207 s. ISBN 8023945149. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Dospělí si mohou stále hrát. 1. vyd. Praha: Alfa Publishing, 2004, 198 s. ISBN 8086851052. info
  • CLEGG, Brian a Paul BIRCH. Teamwork : 70 her a cvičení : [budování týmu a zvedání jeho výkonu]. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2002, x, 104. ISBN 8072266705. info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
  • VALENTA, Josef. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik :(srovnání systémů). Vyd. 1. Praha: ISV, 1999, 79 s. ISBN 80-85866-40-4. info
  • SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
  • SVATOŠ, Tomáš. Pedagogická cvičení ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995, 173 s. ISBN 80-7041-301-8. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Metody aplikované sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1988, 160 s. URL info
Výukové metody
V předmětu Osobnostně sociální výchova jsou základní metodou modelové aktivity a jejich reflexe. Skupinové diskuse. Skupinové projekty.
Metody hodnocení
Příprava, realizace a reflexe skupinového projektu zahrnujícího modelovou aktivitu osobnostně sociální výchovy.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.