PGSPS02 Úvod do speciální pedagogiky

Filozofická fakulta
jaro 2003
Rozsah
blokově. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje posluchače s postavením speciální pedagogiky v systému pedagogických věd a s vnitřním členěním oboru. Zabývá se paradigmaty, z nichž současná speciální pedagogika vychází. Současné pojetí speciální pedagogiky dává do souvislostí s historickým vývojem péče o lidi se zdravotním postižením na našem území i ve světě. Předmět seznamuje s novými trendy, které se v oboru speciální pedagogiky objevují. Podstatnou součástí předmětu je objasnění základní speciálně pedagogické terminologie a zorientování posluchače v systému speciální podpory v České republice.
Osnova
  • Základní terminologie, definice postižení, příčiny postižení. Vývoj péče o postižené. Existence lidí s postižením v prehistorickém období. Význam archeologických nálezů pozůstatků lidí s postižením, pozůstatky na území Moravy a Čech. Postoj k lidem s postižením v období antiky. Právní normy dotýkající se života lidí s postižením z období antiky. Postoj k lidem s postižením ve středověku. Role ústavní péče ve vývoji péče o postižené. Vývoj speciálního vzdělávání. Současné pojetí speciální pedagogiky. Metody ve speciální pedagogice. Systém speciálního vzdělávání v České republice. Trendy speciálního vzdělávání.
Literatura
  • Jesenský, Jan. Základy komprehenzivní rehabilitace. Brno: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1
  • TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2000, 248 s. ISBN 80-86039-90-0. info
  • TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti: místo postiženého ve společnosti u nás v epoše středověku. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2000, 248 s. ISBN 80-86039-90-0. info
  • MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 1998, 85 s. ISBN 8085931605. info
  • TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti : hledání počátků. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998, 120 s. ISBN 86039-30-7. info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Uvedení do speciální pedagogiky. In Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 23-32. 81. publikace. ISBN 80-85931-65-6. info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Nové trendy v péči o postižené u nás. In Sociálně pedagogické aspekty ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 1996, s. 12-23, 20 s. 45. publikace. ISBN 80-85931-27-3. info
  • JESENSKÝ, Jan. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1995, 159 s. ISBN 80-7066-941-1. info
  • MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogické problémy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1991, 156 s. ISBN 8021002786. info
  • MONATOVÁ, Lili. Speciální pedagogika. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1990, 128 s. ISBN 80-210-0164-X. info
  • SOVÁK, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. 6. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 231 s. URL info
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005.