PGSPS03 Special education discipline

Faculty of Arts
Autumn 2004
Extent and Intensity
0/0. 1 credit(s). Recommended Type of Completion: z (credit). Other types of completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
This course defines conception of each Special Education discipline, which are divided according to character of handicap. This course acquiants with common handicaps, its manifestation, restrictions, etiology and also with Special pedagogic support, which each Special pedagogic discipline occupy with.
Syllabus (in Czech)
  • Logopedie: Základní úkoly logopedie, spolupráce s ostatními vědními obory, logopedická prevence, komunikační proces, společenský a psychologický význam komunikace, poruchy komunikačních schopností, anatomie a fyziologie mluvních orgánů, ontogeneze dětské řeči, opožděný vývoj řeči, etiologie, symptomatologie, diagnostika vad řeči. Surdopedie: Surdopedie jako obor speciální pedagogiky, anatomie a fyziologie sluchových orgánů, vybrané technické pomůcky. Oftalmopedie: Oftalmopedie jako obor speciální pedagogiky, anatomie a fyziologie zrakového orgánu, kategorie zrakově postižených, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, lidé slabozrací, se zbytky zraku, nevidomí, zraková stimulace. Psychopedie: Psychopedie jako obor speciální pedagogiky, pojem, předmět, cíle, vnější biologické příčiny vzniku mentálního postižení, dělení podle doby vzniku, dědičnost, vnitřní příčiny mentální retardace, demence, sociální příčiny vzniku mentálního postižení, klasifikace mentální retardace dle ICD 10 Světové zdravotnické organizace, charakteristika jednotlivých stupňů, vzdělávání lidí s mentální retardací, školská zařízení pro žáky s mentální retardací, ústavy sociální péče. Etopedie: Etopedie jako obor speciální pedagogiky, základní kategorie, etiologie a členění poruch chování. Somatopedie: Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým, současné trendy v péči o tělesně postižené, klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, dětská mozková obrna (DMO), deformace, amputace, předškolní příprava dítěte s DMO na vstup do školy, rozvoj jemné motoriky u dítěte s DMO, rozvoj řeči u dítěte s DMO, problematika výuky tělesně postižených, problematika výchovy a vzdělání dětí s více vadami, profesní orientace a příprava tělesně postižených žáků, význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních.
Literature
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagoigky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: blokově.
The course is also listed under the following terms Spring 2003, Autumn 2003, Spring 2004, Autumn 2005, Spring 2006, Autumn 2006, Autumn 2007.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2004/PGSPS03