PGSPV429 Logopedics final exam

Faculty of Arts
Spring 2012
Extent and Intensity
0/0. 1 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (lecturer), PaedDr. Ilona Kejklíčková, Ph.D., MBA (deputy)
Guaranteed by
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Okruhy: 1. Logopedie - vymezení pojmu. Postavení oboru v systému věd. Historický vývoj, hlavní osobnosti oboru, současný stav organizace logopedické péče. 2. Komunikace, komunikace lidskou řečí, alternativní formy komunikace v logopedické praxi. 3. Biologické základy řeči, neurobiologie, podmínky rozvoje řeči. Fylogeneze a ontogeneze řeči. Dominance a lateralita ve vztahu k řečovým a komunikačním funkcím jedince. 4. Patologie vývoje řeči, symptomatologie, etiologie. Logopedická diagnostika a diferenciální diagnostika. 5. Fonetika a fonologie. Fyziologicko-akustické podmínky řeči. Fonetické metody. Metody subjektivní. Metody objektivní. Možnosti využití přístrojů v hodnocení zvuku hlásek v logopedické praxi. Fonetická klasifikace hlásek českého jazyka. Koartikulační faktory. Fonické řady. Modulace fonických řad. Modulační faktory. Členění fonických řad. Mluvní a fonické styly. Artikulační a fonická báze. 6. Systém škol a školských zařízení logopedického typu, jejich organizační a pedagogická charakteristika: speciální MŠ a ZŠ pro vadně mluvící, speciální MŠ, speciálně pedagogická centra logopedického typu, pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče. 7. Dyslalie - terminologické vymezení, etiologie, symptomatologie, klasifikace. Logopedická metodika a diagnostika. 8. Vývojová dysfázie a vývojová nemluvnost. Terminologické vymezení, etiologie, symtomatologie, klasifikace, diagnostika, logopedická metodika. 9. Afázie - terminologické vymezení, etiologie, klasifikace, symtomatologie, diagnostika, logopedická metodika. 10. Tumultus sermonis - brebtavost. Terminologické vymezení, etiologie, symptomatologie, diagnostika, metodika logopedické péče. 11. Balbuties - koktavost. Terminologické vymezení, etiologie, symptomatologie, klasifikace, diagnostika. Metodika komplexní péče a logopedické péče. Historie a srovnání reedukačních postupů u nás i ve světě. Specifičnost logopedické péče z hlediska věku, osobnosti a příznaků. Psychologické aspekty balbuties. 12. Psychotický a neurotický útlum řeči - mluvní negativizmus, elektivní mutizmus, totální mutizmus, surdomutizmus. Terminologické vymezení, etiologie, symptomatologie, klasifikace, diagnostika, logopedická metodika. 13. Rhinolálie - poruchy rezonance řeči. Terminologické vymezení, etiologie, klasifikace, symptomatologie, diagnostika, logopedická metodika. 14. Palatolálie. Terminologické vymezení, etiologie, symptomatologie, klasifikace, komplexní a logopedická péče. 15. Patologie řeči při LMD. Terminologické vymezení LMD, etiologie a symptomatologie, klasifikace, diagnostika, management, logopedická metodika. 16. Poruchy hlasu z aspektu dětského a školního věku. Mutační hlasové poruchy. Profesionální hlasové poruchy. Terminologické vymezení, typy, symptomatologie, lékařská a logopedická péče, hygiena hlasu a hlasová výchova, prevence. 17. Možnosti integrace dětí s poruchami a vadami řeči. Pedagogická, sociální a pracovní integrace. Stupně integrace. Aktuální problémy, podmínky, řešení. 18. Symptomatické vady řeči. terminologické vymezení. Pojem kombinace, komplikace, symptom, syndrom, samostatná nosologická jednotka. a) Patologie řeči při DMO, b) Patologie řeči při mentálním postižení Terminologické vymezení, symptomatologie, diagnostika, diferenciální diagnostika, management případu, metodika logopedické činnosti. 19. Symptomatické vady řeči. Terminologické vymezení. Pojem kombinace, komplikace, symptom, syndrom, samostatná nosologická jednotka. a) Patologie řeči při zrakovém postižení, b) Patologie řeči při sluchovém postižení Terminologické vymezení, symptomatologie, diagnostika, diferenciální diagnostika, management případu, metodika logopedické činnosti. 20. Dysartrie - terminologické vymezení. Motorické řečové funkce a jejich poruchy. Etiologie dysartrii dospělého věku a stáří. Logopedická reedukace. Apraxie. Dysfagie - terminologické vymezení. Diagnostika, logopedická reedukace. lndirektivní terapie a poradenství u dysfagiků. 21. Logopedická diagnostika dětského věku, školního věku, dospělého věku a stáří. Klasifikace metod logopedické diagnostiky. Vztah narušené komunikační schopnosti a školního výkonu. Cíle, principy a zásady logopedické diagnostiky. 22. Logopedické vyšetření, logopedická anamnéza, metody a techniky, pomůcky logopedické diagnostiky. Postup logopedické diagnostiky. 23. Pomůcky a přístroje v logopedické praxí, jejich význam a klasifikace.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught only once.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: blokov.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2012/PGSPV429