PG_ZKUPP10 Dramaturgie programů zkušenostně reflektivního učení

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
8/14. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Šimon Řeřucha, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Kolář, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 1. 3. 13:15–15:40 M21, Pá 15. 3. 12:30–15:40 M21, So 23. 3. 9:00–18:00 L35, Pá 29. 3. 12:30–15:40 M21, Pá 19. 4. 12:30–15:40 M21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s principy a zásadami dramaturgie programů zkušenostně reflektivního učení tak, aby je byli schopni uplatnit v bezprostřední pedagogické realitě. Stávajícím a budoucím učitelům bude zprostředkována přímá zkušenost s tvorbou dramaturgického programu, který bude aplikovatelný jak v kontextu běžné výuky ve škole, tak v rámci projektové výuky, adaptačního kurzu či jiného typu výjezdových kurzů koncipovaného na platformě zkušenostně reflektivního učení. Učitelova kompetentnost k tvorbě a realizaci dramaturgického programu se ukazuje být velmi žádoucí také při práci s průřezovými tématy. Celý kurz má gradační charakter, kdy studenti nejdříve budují pevné teoretické základy, které se postupně projektují do nácvikově metodických bloků završených celodenním workshopem. Předmět je synergicky provázán se stejnojmenným kurzem, který je realizován pro studenty dalších pomáhajících profesí, čímž umožňuje stávajícím a budoucím učitelům porozumět obecné uplatnitelnosti některých aspektů dramaturgie ZRU. Teoretické části kurzu obsahují identický společný základ pro obě cílové skupiny, který je vždy pedagogicky ukotveným lektorem dále tematizován v oblasti školní výchovy a vzdělávání. Přímá výuka je doplněna specifickými studijními materiály a to jak tištěnými, tak elektronickými. Pozn. Na kurz dramaturgie je pro první běh studentů navázáno několik workshopů, které se na základě evaluace proběhnutých semestrů ukázaly jako žádoucí – seminář zdravotnického minima (lektoři Kořínková, Londýn), hlasová výchova (lektor Doležel) a kurz nízkých lanových aktivit (lektor Sedliský). Pro další běh studentů jsou workshopy systematicky rozmístěny do celého kurikula. Na konci kurzu dramaturgie student: •porozumí a osvojí si základní dramaturgické pojmy, principy a zásady v kontextu učitelské praxe •vyzkouší si proces skupinové tvorby dramaturgické linie zážitkového kurzu a porozumí tak důležitým aspektům spolupráce pedagogického sboru •naučí se identifikovat a pracovat s dramaturgickými a pedagogickými cíly •bude mít intenzivní zkušenost s tím, jak smysluplně a efektivně skládat výchovně-vzdělávací program v návaznosti na svou pedagogickou aprobaci •porozumí obecné uplatnitelnosti některých aspektů dramaturgie ZRU
Osnova
  • Smysl a funkce dramaturgie 1. 11. 2013, 12:30—15:40, J. Haková (učebna M21) Teoretická dramaturgie 15. 11. 2013, 12:30—15:40, J. Haková (učebna M21) Praktická dramaturgie 29. 11. 2013, 12:30—15:40, J. Haková (učebna M21) Dramaturgické uvažování v praxi (Workshop ZRU + 1. část ZRUB) 13. 12. 2013, 9:00—12:00, J. Haková (učebna ACOR) Dramaturgické uvažování v praxi (Workshop ZKUPP + 2. část ZRUB) 13. 12. 2013, 13:00—16:00, J. Haková (učebna ACOR) Tvorba dramaturgické koncepce (Workshop ZRU + 1. část ZRUB) 10. 1. 2014, 12:00—18:00, J. Haková (učebna ACOR) Prezentace dramaturgické koncepce (ZRU + 1. část ZRUB) 11. 1. 2014, 9:00—12:00, J. Haková (učebna ACOR) Tvorba dramaturgické koncepce (Workshop ZKUPP + 2. část ZRUB) 11. 1. 2014, 13:00—19:00, J. Haková (učebna ACOR) Prezentace dramaturgické koncepce (ZKUPP + 2. část ZRUB) 12. 1. 2014, 9:00—12:00, J. Haková (učebna ACOR) Praktická dramaturgie na akci zkušenostně reflektivního učení/Teoretická dramaturgie po akci zkušenostně reflektivního učení 17. 1. 2014, 10:00—11:30, J. Haková (učebna M21) Příklady akcí zkušenostně reflektivního učení 17. 1. 2014, 12:30—15:30, J. Haková (učebna M21)
Literatura
  • SVOZILOVÁ, Petra. Proces tematizace a symbolizace v herním a jevištním jednání. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2007. ISBN 978-80-86928-26-5.
  • FRANC, Daniel, Daniela ZOUNKOVÁ a Andy MARTIN. Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, vii, 201 s. ISBN 978-80-251-1701-9.
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada. 352 s. ISBN 9788024718651. 2008. URL info
  • PELÁNEK, Radek. Příručka instruktora zážitkových akcí. Vydání 1. Praha: Portál. 205 stran. ISBN 9788073673536. 2008. info
  • NOVOTNÝ, David Jan. Budování příběhu, aneb, Demiurgie versus dramaturgie. 1. vyd. Praha: Karolinum. 234 s. ISBN 9788024613062. 2007. info
  • NOVOTNÝ, David Jan. Budování příběhu, aneb, Demiurgie versus dramaturgie. 1. vyd. Praha: Karolinum. 234 s. ISBN 9788024613062. 2007. info
  • REITMAYEROVÁ, Eva. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucí skupin a učitele. Illustrated by Věra Broumová. Vydání první. Praha: Portál. 173 stran. ISBN 9788073673178. 2007. info
  • CASSADY, Marsh. Creating stories for storytelling. San José: Resource Publications. viii, 157. ISBN 0893902055. 1991. info
Výukové metody
Přednáška, interaktivní workshop, práce ve skupině, aktivizační pedagogické metody, samostatná práce v týmu, metodické vedení.
Metody hodnocení
K ukončení předmětu je nutné být zapsaný na prezenční listině, dále mít vyplněnou elektronickou zpětnou vazbu a zpracování skupinového miniprojketu a následná prezentace. Veškeré podrobnosti o ukončení najdete předně na webu www.acor.cz v ELFové podpoře. Nedodržení termínů a podmínek znamená nemožnost ukončit předmět.
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=1316
https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=1316 Více informací o předmětu najdete v ELFu. Na adrese: https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=1316 Tento kurz je realizován v rámci projektu Zkušenostní učení pro praxi - podpora odborné přípravy stávajících/budoucích učitelů (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/18.0004) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2018.