PG_ZRU13 Závěrečný projekt

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
2/18. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Diviš, Ph.D. (cvičící)
MgA. Martin Hak (cvičící)
Mgr. Bc. Igor Klečka (cvičící)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Rychecká (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Kolář, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Předpoklady
Předmět si smí zapsat jen studenti vzdělávacího modulu: Zkušenostně reflektivní učení, které je podpořeno projektem: Zkušenostně reflektivní učení: podpora profesní přípravy studentů. V ideálním případě ve spojení s realizovanou terénní praxí či přípravou a vedením zážitkového kurzu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět představuje spolu se závěrečnou zkouškou pomyslný vrchol celého studia ZRU. Jeho cílem je vytvořit pro konkrétní klientelu a organizaci smysluplný, komplexní a zároveň i inovativní projekt, jehož prostřednictvím student prokáže svou orientaci v teoretických a metodických východiscích studované problematiky a schopnost jejich aplikace do reálného a v praxi bez problémů realizovatelného výstupu. S ohledem na studijní zaměření se předpokládá směřování témat projektů do oblasti zájmu širokého spektra pomáhajících profesí (sociální pracovníci a pedagogové, terapeuti, lektoři neformálního vzdělávání a vzdělávání dospělých, psychologové apod.). Nabízí se tak relativně pestrá paleta možností jako jsou programy prevence sociálního vyloučení, smysluplného trávení volného času apod., ale stejně tak i projekty poradenského nebo psychoterapeutického charakteru směřující do oblasti podpory klientů se zvládáním širokého spektra obtížných životních situací, popř. podpory léčby konkrétní diagnostikované poruchy.
Osnova
  • • Do 8.2. student vybírá svého konzultanta a jeho jméno zadává do ELFu • Do 8.3. student zapisuje do ELFu konzultantem schválené téma, cíl projektu, jeho stručnou anotaci, cílovou skupinu, a to tak, aby mohlo být posouzeno, nakolik navrhovaný projekt odpovídá svému zadání • Do 30.4. student odevzdává plnou verzi projektu, který je již schválený konzultantem. • Do 2.5. jsou studenti rozřazeni do jednotlivých skupin a sekcí. Ke každému projektu je přidělen jeden jeho oponent, jenž podle kritérií vložených do ELFu vypracuje posudek v rozsahu 1A4. Ten odevzdá do 7.5. opět do ELFu. • Konzultanti, kteří odpovídají za kvalitu vedení projektů a jsou odbornými garanty ve vztahu k aplikaci zkušenostně reflektivního učení do oblasti zájmu širokého spektra pomáhajících profesí: doc. Lazarová; dr. Kolář; Mgr. Nehyba; Mgr. Klečka; Mgr. Rychecká; Mgr. Diviš; MgA. Hak.
Literatura
  • Beyond reflective practice : new approaches to professional lifelong learning. Edited by Helen Bradbury. 1st pub. London: Routledge, 2010, xii, 217. ISBN 9780203873175. info
  • JOHNS, Christopher, Simon LEE, Susan BROOKS, Sally BURNIE, Jill JARVIS a Ruth MORGAN. Becoming a reflective practitioner. Third edition. Chichester, West Sussex: Wiley-Blackwell, 2009, xiv, 344. ISBN 9781405185677. info
  • MOON, Jennifer A. A handbook of reflective and experiential learning : theory and practice. 1st pub. London: Routledge Falmer, 2004, viii, 252. ISBN 9780415335164. info
  • MARTIN, Andy, Daniel FRANC a Daniela SOBKOVÁ ZOUNKOVÁ. Outdoor and experiential learning : an holistic and creative approach to programme design. London: Gower, 2004, xv, 198. ISBN 056608628X. info
  • Developing reflective practice : making sense of social work in a world of change. Edited by Michael Atkinson - Helen Martyn. Bristol, UK: Policy Press, 2000, xxii, 224. ISBN 1861342381. info
  • ECO, Umberto a Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 80-7198-173-7. info
  • WALTER, Gordon A. a Stephen E. MARKS. Experiential learning and change : theory design and practice. New York: John Wiley & Sons, 1981, xii, 333. ISBN 0471083550. info
Výukové metody
Samostatná individuální práce studentů na projektu. Pravidelné konzultace se zvolenými odbornými garanty, a to jak v individuální, tak ve skupinové (kolokviální) formě.
Metody hodnocení
Do 30.4. odevzdávají studenti po schválení svými vedoucími do ELFu plné verze projektů a rovněž do tohoto data vyplňují elektronickou zpětnou vazbu. Nedodržení tohoto termínu znamená nemožnost ukončit předmět, a to bez výjimky.
Informace učitele
Kritéria pro obsah projektu: Rozsah: min. 15 A4 Struktura a obsah projektu: Finální podoba musí obsahovat všechny z následujících oblastí: • podrobná analýza potřeb cílové skupiny (pracovníci pomáhajících profesí, jejich různorodá skladba klientů – závislí, senioři, mladiství delikventi, osoby s mentálním postižením, oběti domácího násilí apod., další osoby, které jsou do tématu zapojeny (rodinní příslušníci apod.).), • identifikace komplexních programových cílů (pedagogický, dramaturgický), • návrh struktury programu (včetně časového provázání), • anotace použitých aktivit či technik (včetně identifikace dílčích cílů, nástinu časového provázání, popisu možných variant užití apod.), • popis přípravy a dramaturgie kurzu (harmonogram přípravy, výběr týmu a jeho kompetence, logistika příprav, zasazení do prostředí apod.), • analýzu průběhu kurzu (práce s účastníky, rizika a jejich předcházení apod.), • cenová kalkulace. Tento kurz je realizován v rámci projektu Zkušenostní a reflektivní učení - podpora odborné přípravy studentů (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0202) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.