PH02106 Vývoj filosofie vědy ve 20. století

Filozofická fakulta
jaro 2015
Rozsah
1/1/0. 1x za 14 dní. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Vladimír Havlík, CSc. (přednášející), Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D. (zástupce)
Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Josef Krob, CSc.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Hana Holmanová
Dodavatelské pracoviště: Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché úterý 10:50–12:25 A11
Předpoklady
PH_PoZ Postupová zkouška || PHK_PoZ Postupová zkouška || PROGRAM ( N - HS ) || PROGRAM ( N - PH ) || PROGRAM ( N - SS ) || PROGRAM ( N - MA )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti schopni určit a ozřejmit si vývoj filosofie vědy ve 20. století; shrnout hlavní teorie a koncepce diskutované během kurzu; vysvětlit a porozumět hlavním trendům ve filosofické reflexi vědy; kriticky zhodnotit odlišné koncepce a myšlenky v publikované literatuře. Studenti získají zkušenost v efektivní diskusi těchto myšlenek v ústní i psané formě.
Osnova
  • 1. Problém demarkace, filosofie, věda a filosofie vědy. 2. Tradice induktivismu, empirismu a logicismu, B. Russell a Cambridge school, Bayesianismus. 3. Logický pozitivismus a logický empirismus. 4. Falzifikace a hypoteticko-deduktivní metoda (K. Popper). 5. Konvencionalismus (H. Poincaré a P. Duhem). Konstrukcionistická filosofie vědy (H. Margenau). Operacionalismus (P. Bridgman). 6. Metodologie vědeckých výzkumných programů (I. Lakatos). 7. Vědecké revoluce a paradigmata (T. S. Kuhn). 8. Metodologický anarchismus ve vědě (P. K. Feyerabend). 9. Výzkumná tradice a síťový model (L. Laudan) 10. Sociální konstruktivismus (P. L. Berger a T. Luckmann, B. Latour, S. Woolgar) 11. Evolučně naturalistická epistemologie (Darwin, Spencer, James, K. Lorenz, D. Campbell, K. Popper, S. Toulmin, W. V. O. Quine) 12. Realismus – antirealismus (R. Boyd, Stanford School - I. Hacking, J. Dupre, N. Cartwright, P. Galison, Bas van Fraassen, A. Fine, R. Giere)
Literatura
  • Three dialogues on knowledge (Orig.) : Tři dialogy o vědění. info
  • POPPER, Karl R. The logic of scientific discovery. 1st pub. London: Routledge, 2002, xxvii, 513. ISBN 0415278449. info
  • LAUDAN, Larry. Science and values : the aims of science and their role in scientific debate. Berkeley: University of California, 1984, xiv, 149. ISBN 0520052676. info
  • VAN FRAASSEN, Bastiaan C. The scientific image. 1st pub. Oxford: Clarendon Press, 1980, xi, 235. ISBN 0198244274. info
  • FEYERABEND, Paul K. Against method : outline of an anarchistic theory of knowledge. Atlantic Highlands: Humanities Press, 1975, 339 s. ISBN 0902308912. info
  • KUHN, Thomas S. The structure of scientific revolutions. 2nd ed., enl. Chicago: University of Chicago Press, 1970, xii, 210. ISBN 0226458040. info
  • POINCARÉ, Henri. Science and hypothesis. New York: Dover Publications, 1952, xxvii, 243. info
Výukové metody
přednášky, diskuse
Metody hodnocení
písemný test
Informace učitele
Další doporučená literatura: • Bridgman, P. W.: The Logic of Modern Physics. New York, Macmillan 1960. • Cartwright, N.: How the Laws of Physics Lie. Oxford 1983. • Lakatos, I.: The Methodology of Scientific Research Programmes: Philosophical Papers Volume 1. Cambridge: Cambridge University Press, 1977. • Toulmin, S.: The Return to Cosmology: Postmodern Science and the Theology of Nature. 1985
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2015/PH02106