PHA0202 Teorie rozumění v rámci evropské a anglo-americké filozofie

Filozofická fakulta
jaro 2006
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Jaroslav Hroch, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jan Zouhar, CSc.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Hana Holmanová
Rozvrh
Pá 11:40–13:15 A11 stara
Předpoklady
Passive knowledge of English at least
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Cíle předmětu
Theories of Understanding in European Hermeneutics (M. Heidegger, H.-G. Gadamer, C.G. Jung). M. Heidegger: understanding as one of the essential and original properties of Dasein. Understanding as the purposeful human activity in the life-world. H.-G. Gadamer: understanding and Platonic dialogue. Gadamers conception of a dialectical, historical and projecting character of understanding. Understanding and speech events (sprachliches Geschehen)Understanding in the context of tradition. C. G. Jung: understanding and the theory of archetypes. The importance of archetypal structures for human understanding. Theories of understanding in Anglo-American Philosophy - P. Winch: understanding in relation to cultural context and social practices. C. Taylor: the influences of Wittgensteins theory of language games. Ethical and existential dimension of understanding. H. Bloom: Understanding, new readings, proof-readings and re-evalutions. Understanding and misunderstanding. R. Rorty: understanding as dialogue of interpretations. Criterion of understanding - consensus within historically concrete community.
Osnova
  • 1. Theories of Understanding in European philosophy. 2. Theories of understanding in Anglo-American philosophy.
Metody hodnocení
Kolokvium.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Pro studenty FF MU.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012.