PJN214 Kulturní cestovní ruch severního a středního Polska

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 3 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Michal Przybylski (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Przybylski (cvičící)
Garance
Mgr. Renáta Buchtová, Ph.D.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michal Przybylski
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
PJN104 Dějiny a reálie Polska || PJN204 Současné Polsko || PJN210 Kult.cest.ruch již.Polska || PJ_03 Polština pro začátečníky
Kurz volně navazuje na předmět PJN210 Kulturní cestovní ruch Polska, jehož předchozí absolvování však není vyžadováno.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Různé podoby kulturního cestovního ruchu patří k nejdůležitějším segmentům turismu v Evropě a pro jejich rozvoj má slibný potenciál i řada polských regionů. Pokračování kurzu podává přehled o dalších důležitých dílčích formách kulturního cestovního ruchu a jejich zastoupení v polských vojvodstvích. Cílem předmětu je mj. systematická rozvíjení schopnosti studentů samostatně navrhovat či připomínkovat náplň poznávacích či pobytově-poznávacích zájezdů a exkurzí do Polska.
Výstupy z učení
Absolventi kurzu:
- budou disponovat přehledem o předpokladech kulturního cestovního ruchu vojvodství v severní polovině Polska,
- získají vědomosti interdisciplinárního charakteru (z oblasti geografie, historie, filologie, dějin umění, etnologie, religionistiky a ekonomie),
- posílí svou schopnost vnímat vzájemné souvislosti mezi kulturou a cestovním ruchem,
- se budou dobře orientovat v hlavních atraktivitách kulturního cestovního ruchu Polska,
- budou mít přehled o vybraných turistických marketingových produktech zaměřených na poznávání polského kulturního dědictví.
Osnova
  • 1.-7. Kulturní cestovní ruch polských vojvodství: Západopomořanské, Pomořské, Kujavsko-pomořské, Varmijsko-mazurské, Podleské, Mazovské, Lodžské, Velkopolské a Lubušské vojvodství
  • 8. Cestovní ruch kulturního dědictví (cultural heritage tourism) a historizující cestovní ruch v Polsku: využití různých aspektů minulosti v cestovním ruchu, historické dědictví Polska a jeho ochrana, nejznámější polské hrady a zámky, místa spjatá s historickými událostmi, případně jejich rekonstrukcemi.
  • 9. Vojenský cestovní ruch v Polsku: typologie atraktivit vojenského CR (fortifikační architektura a umění, místa slavných bitev a jejich rekonstrukce, vojenská muzea, památníky, hřbitovy), charakteristické rysy vývojových etap fortifikační architektury v Evropě na příkladech z Polska, vojenský CR a tzv. dark tourism (temný CR).
  • 10. Etnický cestovní ruch v Polsku: etnografický cestovní ruch a krajanský cestovní ruch, národnostní a etnické minority v současném Polsku, základní přehled o charakteristických rysech a projevech jejich tradiční kultury, využití v CR.
  • 11. Polská tradiční lidová kultura a venkovský kulturní cestovní ruch v Polsku: definice lidové kultury, hmotná a nehmotná tradiční lidová kultura, folklór, folklorismus, folklorizace, lidové umění a lidoví tvůrci, etnografická rajonizace Polska, vybrané výrazné etnografické oblasti a skupiny v Polsku.
  • 12. Literární a filmový cestovní ruch v Polsku: místa spjatá s dějem významných polských literárních a filmových děl, rodiště, místa pobytu a posledního odpočinku polských spisovatelů, místa spjatá s filmovými adaptacemi polských literárních děl a realizacemi jiných filmů, literatura a film jako součást destinačního marketingu.
  • 13. Gastronomický cestovní ruch v Polsku: historický vývoj a charakteristické znaky polské gastronomie, bohatství a rozmanitost polských regionálních kuchyní, podstata a význam obchodní značky v CR, ochrana tradičních a regionálních potravin v Evropské unii a v Polsku.
Literatura
  • LIJEWSKI, Teofil, Jerzy WYRZYKOWSKI a Bogdan MIKUŁOWSKI. Geografia turystyki Polski. Wyd. 4. zmienione. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2002, 378 s. ISBN 8320813808. info
  • JĘDRYSIAK, Tadeusz. Turystyka kulturowa. Warszawa : Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2008. 149 s.
  • JĘDRYSIAK, Tadeusz. Wiejska turystyka kulturowa. Warszawa : Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2010. 162 s.
  • ZELENKA, Josef a Martina PÁSKOVÁ. Výkladový slovník cestovního ruchu. Kompletně přeprac. a dopl. Praha: Linde, 2012, 768 s. ISBN 9788072018802. info
  • Geografia turystyczna świata. Edited by Jadwiga Warszyńska. Wyd. 4. zmienione i zaktuali. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003, 401 s. ISBN 8301130679. info
  • GARDZIŃSKA, Anna. Ekonomika turystyki i rekreacji. Edited by Aleksander Panasiuk. Wyd. 2., zmienione i rozszer. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011, 413 s. ISBN 9788301166809. info
  • PALATKOVÁ, Monika. Mezinárodní turismus : analýza pozice turismu ve světové ekonomice, změny mezinárodního turismu v důsledku globálních změn, evropská integrace a mezinárodní turismus. 2. aktualizované a rozší. Praha: Grada Publishing, 2014, 251 stran. ISBN 9788024748627. URL info
  • KOTÍKOVÁ, Halina. Nové trendy v nabídce cestovního ruchu : nové produkty z hlediska motivace účastníků cestovního ruchu, nové trendy v nabídce turismu pro specifické skupiny, názorné příklady ze zahraničí i z České republiky. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013, 207 s. ISBN 9788024746036. URL info
  • BEDNÁŘOVÁ, Eva. Polsko : průvodce do zahraničí. 1. vyd. Praha: Olympia, 2000, 193 s. ISBN 8070336455. info
  • JAKUBÍKOVÁ, D. Marketing v cestovním ruchu :jak uspět v domácí i světové konkurenci. 2. akt. vydání. Praha: Praha : Grada Publishing, 2012, 313 s. ISBN 978-80-247-4209-0. info
  • GARDZIŃSKA, Anna. Marketing w turystyce i rekreacji. Wyd. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013, 381 s. ISBN 9788301173074. info
  • Turystyka w naukach humanistycznych. Edited by Ryszard Winiarski. Warszawa: Wydawnictwo Naukove PWN, 2008, 177 s. ISBN 9788301156084. info
Výukové metody
Přednášky, kolektivní práce s připravenými studijními materiály, prezentace studentských projektů a diskuse v semináři.
Metody hodnocení
Hodnocení při ukončení zkouškou: závěrečná písemná/ústní zkouška (max. 70 bodů), seminární projekt a jeho prezentace (max. 30 bodů), docházka (max. 2 neomluvené absence). Ukončení zápočtem: pravidelná docházka (max. 2 neomluvené absence), schválený a prezentovaný seminární projekt. Klasifikační stupnice: 100–90 b. = výborně (A), 89–85 b. = velmi dobře (B), 84–75 b. = dobře (C), 74–70 b. = uspokojivě (D), 69–60 b. = vyhovující (E), 59–0 b. = nevyhovující (F). Předpokladem pro přistoupení ke zkoušce je pravidelná docházka a vystoupení s prezentací na zadané téma ve stanoveném termínu (délka prezentace cca 20 minut). Prezentaci je nutné uložit do odevzdávárny (k tomu speciálně zřízené v ISu nebo MS Teams) nejpozději dva pracovní dny před samotným vystoupením.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024.