PJ_82 Vybrané kapitoly z didaktiky slovanských jazyků – metodologický seminář

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Veronika Něničková (cvičící)
Garance
Mgr. Roman Madecki, Ph.D.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 15:50–17:25 M22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Jiné omezení: Kurz se realizuje při zápisu min. 5 posluchačů.
Mateřské obory/plány
předmět má 33 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět je určen:
- Studentům slovanských filologií magisterského a doktorského programu, kteří nemají možnost získat pedagogické minimum, neboť pro jejich obor studia se obor učitelství nevypisuje, a přece by rádi získali základy didaktiky cizího jazyka, především praktické části věci
pozn.1 Mohou se hlásit i rusisté, ačkoliv pro ty je přednostně určen předmět UZRJ451 Vybrané problémy školní pedagogiky a didaktiky se zaměřením na učitelství ruského jazyka a literatury
- Studentům slovanských filologií magisterského a doktorského programu, kteří již mají nějaké zkušenosti s výukou cizího jazyka, rádi se o své zkušenosti podělí, dovědí se něco nového a získají inspiraci pro svou další práci

Možnosti uplatnění znalostí z tohoto kurzu:
- Volitelné jazykové kurzy pro neoborové studenty na MU
- Firemní kurzy
- Kurzy pro veřejnost v jazykové škole či kulturním institutu
- Individuální výuka

Cíle předmětu:
Po skončení tohoto předmětu student bude schopen:
- Tvořit plány lekcí
- V praxi používat techniky a strategie komunikační metody ve výuce cizího jazyka jazykově homogenní skupiny
- Orientovat se v moderních jazykových příručkách vybraného jazyka
- Využívat řadu kompetencí moderního učitele
- Orientovat se ve vybraných tématech didaktiky cizího jazyka
Osnova
  • Některá témata, ne nutně v tomto pořadí:
  • 1 Společný Evropský Referenční Rámec pro Jazyky (SERRJ), odborné časopisy a blogy, jazykové a metodické příručky a jejich zhodnocení
  • 2 tvorba plánu lekce, specifika firemní výuky, specifika soukromé výuky, zahajovací hodiny kurzů
  • 3 výslovnost a ortografie
  • 4 rozvoj produktivních a receptivních řečových dovedností (mluvení, psaní, poslech s porozuměním, čtení s porozuměním)
  • 5 warm-ups, breaks and fillers
  • 6 internetové nástroje a mobilní aplikace ve výuce
  • 7 vánoční lekce
  • Aktivity:
  • 1 seznamovací aktivity
  • 2 číslovky, data a jiná vyjádření času
  • 3 opakování slovní zásoby
  • Teorie:
  • 1 učební styly
  • 2 historie lingvodidaktiky a jejích přístupů
  • 3 alternativní metody ve výuce + tzv. Nepustilova metoda, Callanova metoda apod.
  • 4 komunikativní metoda
  • 5 kompenzační strategie
Literatura
    povinná literatura
  • JANÍKOVÁ, Věra. Učíme se učit cizí jazyky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 161 s. ISBN 9788021046207. 2008. info
    neurčeno
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia. 209 s. ISBN 8020012133. 2006. info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress. 196 s. ISBN 8023874829. 2001. info
  • CHODĚRA, Radomír. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta. 167 s. ISBN 8070421576. 2000. info
Výukové metody
přednáška, workshop, diskuze, úkoly, samostudium
Metody hodnocení
Velmi aktivní účast, seminární práce, domácí úkoly, závěrečný písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2013/PJ_82