PLIN045 Základy vývoje multiplatformních aplikací

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Richard Holaj, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Zuzana Nevěřilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Zuzana Nevěřilová, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr.
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Předpoklady
Základní znalost HTML, CSS výhodou. Jsou předpokládány předchozí zkušenosti s programováním alespoň na úrovni předmětu PLIN048. Zápis předmětu se nedoporučuje studentům prvního ročníku bakalářského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty praktickým dovednostem nezbytným pro vývoj moderní multiplatformní (iOS, Android, desktop) aplikace ve frameworku Angular. Předmět pokrývá celý proces vývoje od prvotní ideje a konceptuálního návrhu přes inkrementální vývoj prototypu až po samotné nasazení aplikace pro jednotlivá zařízení. Studenti budou během celého kurzu pracovat na aplikaci, jejíž koncept sami vymyslí. Důraz bude kladen na využívání nástrojů týmové spolupráce používaných při vývoji reálných aplikací a na agilní přístup k vývoji. Během kurzu bude student tým prezentovat ideu a koncept své aplikace a na závě pak prototyp výsledné aplikaci.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen: - orientovat se v problematice a technologiích v oblasti programování multiplatformních aplikací, - využívat online zdroje k dalšímu rozvíjení znalostí v této oblasti a případnému uplatnění v praxi, - navrhnout, implementovat a zkompilovat multiplatformní aplikaci dle daného zadání, - využít získané znalosti a dovednosti v dalším studiu i v praxi.
Osnova
  • 1. den Instalace nástrojů - NPM, Angular, Git a buildování aplikace.
  • Základní principy frameworku Angular – komponenty, šablony, složková struktura.
  • 2. den
  • Další koncepty frameworku Angular - práce se vstupem a výstupem, two-way binding, služby, dependency injection, podmínky a cykly
  • 3. den
  • Zpracování ideového a grafického konceptu aplikace (funkční a nefunkční požadavky, wireframe); agilní vývoj a nástroje týmové spolupráce – verzování (Github, Stash, Bitbucket, SourceTree, ...), komunikace (HipChat, Slack, ...), issue tracking (Redmine, JIRA, Trello, Habitica, ...), IDE (WebStorm, Brackets, Sublime, Code, ...).
  • Návrh architektury aplikace (backend, frontend, 3rd party služby), návrh API a reprezentace datových struktur (Firebase, JSON).
  • Tvorba a prezentace vlastního jednoduchého projektu
Literatura
    doporučená literatura
  • ŠOCHOVÁ, Zuzana a Eduard KUNCE. Agilní metody řízení projektů. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2014, 175 s. ISBN 9788025141946. info
  • ZAKAS, Nicholas C. Javascript pro webové vývojáře : programujeme profesionálně. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2009, 832 s. ISBN 9788025125090. info
Výukové metody
Třídenní bloková interaktivní výuka před začátkem semestru.
Metody hodnocení
Za účast a aktivitu při výuce.
Informace učitele
Dokumentace a zdroje k použitým nástrojům a technologiím:
https://firebase.google.com


http://www.w3schools.com/js/


https://developer.mozilla.org/cs/docs/Web/JavaScript


https://angular.io/


http://gulpjs.com/


https://www.npmjs.com/


https://lodash.com/


https://cordova.apache.org/


http://ionicframework.com/


http://electron.atom.io/

Další komentáře
Studijní materiály
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.