PO0B009 Portugalská poezie 20. století

Filozofická fakulta
podzim 2010
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Vlastimil Váně (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Silvie Špánková, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 11:40–13:15 A44
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem hodin je rozšířit a prohloubit poznatky o portugalské poezii 20. století nabyté během povinných předmětů Portugalské literatury I-III.
Osnova
  • Cílem setkávání bude poskytnout základní a konkrétní vstup do poetik několika předních portugalských básníků 20. století. Pozornost se upne na texty básníků nazvané „Arte poética“, „Poesia“, „O poema“, „O poeta“ apod. ve snaze odhalit, zda v těchto metajazykových básních proklamované principy, postupy a požadavky skutečně odpovídají jejich ostatní literární tvorbě; úplně stranou nezůstanou ani nejtypičtější ukázky z jejich děl. Vedle pokusu o definici tvorby vybraných autorů bude se usilovat i o obecnější charakteristiku celého estetického (a etického) proudu, tendence, skupiny aj. (např. Neo-Realismo, Cadernos de Poesia, Távola Redonda), ke které lze daný básník přiřadit. Konkrétním rozborům děl jednotlivých básníků a následných panoramatických syntéz předchází možné shrnutí poznatků o moderní lyrice, portugalské versologii a letmý pohled na portugalskou poezii 20. století jako na jeden heterogenní celek. 1. Lírica moderna. Versificação portuguesa. 2. Visão panorámica da poesia portuguesa do século XX (modernismo: vertentes vanguardista x mais moderada, pós-modernismo). 3. Fernando Pessoa, sua poética e o Orpheu; a problemática das influências literárias. 4. Os poetas da Presença (p. ex. José Régio, Carlos Queiroz, Adolfo Casais Monteiro) e a sua poética. 5. Os poetas dos anos 40 (p. ex. Mário Dionísio, Álvaro Feijó, Sophia de Mello Breyner Andresen, Eugénio de Andrade) e a sua poética. 6. Os poetas dos anos 50 (p. ex. David Mourão-Ferreira, Sebastião de Gama, Egito Gonçalves) e a sua poética. 7. Os poetas dos anos 60 (p. ex. Casimiro de Brito, Maria Teresa Horta, Ana Hatherly) e a sua poética. 8. Os poetas (mais) novos (p. ex. Al Berto, Adília Lopes, José Luís Peixoto) e a sua poética.
Literatura
  • BANDEIRA, Manuel. „A versificação em língua portuguesa“. In GUIMARÃES, Júlio Castañon (org.). Manuel Bandeira. Seleta de Prosa. Rio de Janeiro : Nova Fronteira, 1997, s. 533-557.
  • CARVALHO, Amorim de. Tratado de versificação portuguesa. Coimbra : Livraria Almedina, 1991.
  • CASTRO, E. M. de Melo e. As Vanguardas na Poesia Portuguesa do Século Vinte. Lisboa : Instituto de Cultura e Língua Portuguesa, 1987.
  • FRIEDRICH, Hugo. Struktura moderní lyriky. Brno : Host, 2005.
  • GUIMARÃES, Fernando. A Poesia Contemporânea Portuguesa (do final dos Anos 50 aos Anos 90). Vila Nova de Famalicão : Quasi Edições, 2002.
  • GUIMARÃES, Fernando. Simbolismo, Modernismo e Vanguardas. Lisboa : IN-CM, 1982.
  • KUBÍN, Václav (ed.), Ars poética (Z úvah o básnickém umění od starověku po dnešek), Praha, Československý spisovatel 1976.
  • LOPES, Óscar; MARINHO, Maria de Fátima (dir.). História da Literatura Portuguesa - As Correntes Contemporâneas, 7. sv. Lisboa : Publicações Alfa, 2002.
  • LOPES, Óscar; SARAIVA, António José. História da Literatura Portuguesa . 17. vyd. Porto : Porto Editora, 2001.
  • MARTINHO, Fernando J.B. Pessoa e a moderna poesia portuguesa – do Orpheu a 1960. Lisboa : Instituto de Cultura e Língua Portuguesa, 1991.
  • MARTINHO, Fernando J.B.; AMARAL, Fernando Pinto do; SERÔDIO, Maria Helena, aj. Literatura Portuguesa do Século XX. Lisboa : Instituto Camões, 2004.
  • MARINHO, Maria de Fátima, A Poesia Portuguesa nos Meados do Século XX: Rupturas e Continuidades, Lisboa, Editorial Caminho 1989.
Výukové metody
Aplikace nabytých teoretických znalostí na autentických textech. Formou prezentace student prokazuje schopnost samostatně propojit své teoretické znalosti při práci s konkrétním textem. (Na každou hodinu důkladná příprava zvolených textů a zopakování znalostí o daném autorovi. Každý seminář povede, pod dohledem vyučujícího, vybraný jedinec zodpovědný minimálně za jednu interpretaci a následnou odbornou diskuzi.)
Metody hodnocení
Aktivní účast v semináři a úspěšné absolvování ústního referátu, kde student prokazuje schopnost propojit teoretické znalosti s analýzou a interpretací literárního textu; závěrečný orientační pohovor nad probranou látkou a básněmi.
Vyučovací jazyk
Portugalština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2015.