PSA_033 Obecná psychologie II (prožívání, jednání)

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Mgr. Anton Heretik, PhD. (přednášející)
Mgr. Helena Klimusová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Dalibor Vobořil, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 9:10–10:45 zruseno D22
Předpoklady
PSA_005 Obecná psychologie I (kognit.p
Zkouška z obecné psychologie I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Seminář pouze pro řádné posluchače jednooborového studia; 1.ročník
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student si osvojí znalosti základních teorií, konstruktů a výzkumů emocí, motivace a jednání. Znalosti bude schopen využít v aplikovaných přednětech.
Osnova
  • Tématické okruhy: 1. Charakteristika prožívání, rozdělení emocí a citů, základní terminologie. Kladné a záporné emoce, asimilační tendence emocí. 2. Hlavní přístupy ke zkoumání emocí a citů. Klasické a moderní teorie emocí. 3. Fylogeneze a ontogeneze prožívání. 4. Fyziologický základ emocí, psychofyziologické indikátory prožívání. 5. Interakce kognice a prožívání. Životní prostředí v kontextu emocí a citů. Prožívání hodnot. 6. Regulační funkce emocí a citů. 7. Motivace: základní pojmy, kategorie motivů, příklady motivovaného a nemotivovaného chování. Flow-fenomén. 8. Výkonová motivace: Úroveň aspirace. Aplikace poznatků o výkonové motivaci. 9. Frustrace, psychický konflikt: pojetí, metody, aplikace. 10. Volní procesy, jednání. Regulační funkce vůle. Interakce poznávacích a volních procesů. Faktor "úsilí" v atribuční teorii. 11. volní procesy 12. Motivace, kognice a emoce v procesu jednání
Literatura
    doporučená literatura
  • MADSEN, K. B. Teorie motivace : (srovnávací studie moderních teorií motivace). Translated by Eduard Bakalář. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 381 s. URL info
  • MADSEN, K. B. Moderní teorie motivace : Modern theories of motivation : (a comparative metascientific study) (Orig.). Vyd. 1. Praha: Academia, 1979, 468 s. info
    neurčeno
  • NAKONEČNÝ, Milan. Lidské emoce. Vyd. 1. Praha: Academia, 2000, 335 s. ISBN 8020007636. info
  • DWECK, Carol S. Self-theories :their role in motivation, personality, and development. Philadelphia: Psychology Press, 1999, xiii, 195. ISBN 0-86377-570-5. info
  • POWER, Mick a Tim DALGLEISH. Cognition and emotion : from order to disorder. Hove: Psychology Press, 1998, xii, 496 s. ISBN 0-86377-738-4. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. Vyd. 1. Praha: Academia, 1996, 270 s. ISBN 8020005927. info
  • STRONGMAN, K. T. The psychology of emotion : theories of emotion in perspective. 4th ed. Chichester: John Wiley & Sons, 1996, x, 255. ISBN 0471966193. info
  • Emotions : essays on emotion theory. Edited by Stephanie H. M. van Goozen - Nanne E. Van de. Poll - Joseph A. Sergean. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 1994, xii, 333. ISBN 0805812083. info
  • Motivation and personality : handbook of thematic content analysis. Edited by Charles P. Smith. New York, NY, USA: Cambridge University Press, 1992, xvi, 708. ISBN 052140052X. info
  • WEINER, Bernard. An attributional theory of motivation and emotion. New York: Springer-Verlag, 1986, xi, 304 s. ISBN 0-387-96312-X. info
  • KUHL, Julius. Motivation, Konflikt und Handlungskontrolle. Berlin: Springer-Verlag, 1983. ISBN 0387124233. info
  • ŠVANCARA, Josef. Emoce, city a motivace. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 183 s. URL info
  • Emoce. Edited by Jiří Jindřich Diamant - Milan Černý - Vladimír Študent. Vyd. 2. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1969, 295 s. URL info
  • A theory of achievement motivation. Edited by John W. Atkinson - Norman T. Feather. New York: John Willey & Sons, 1966. info
  • Handbuch der Psychologie in 12 Bänden. Edited by Rudolf Bergius - Hans Thomae. 2. unveränderte Aufl. Göttingen: Verlag für Psychologie, 1965, xviii, 907. info
Výukové metody
Přednášky a semináře. Skupinové rozpravy.
Metody hodnocení
Studenti jsou povinni navštěvovat 70 % seminářů a přednášek. Jejich znalosti jsou ověřovány ústní zkouškou zaměřenou na znalosti základních pojmů a hlavních teorií.
Informace učitele
Poslední změna provedena 27. 9. 2013 - H. Klimusová
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016.