PSA_036 Vývojová psychologie I

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Katarína Millová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Iva Maarová (cvičící)
Mgr. Kristýna Pánková (cvičící)
Mgr. Petra Vazačová (cvičící)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 10:50–12:25 C33
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSA_036/01: každý sudý pátek 9:10–10:45 C51, I. Burešová, I. Maarová, K. Millová, K. Pánková, P. Vazačová
PSA_036/02: každý sudý pátek 7:30–9:05 C51, I. Burešová, I. Maarová, K. Millová, K. Pánková, P. Vazačová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výsledkem tohoto kurzu je schopnost studenta účelně používat znalosti z oblasti vývojové psychologie (významných představitelích, dějinách, základech vývojového výzkumu a současných trendech) v návaznosti na další obecné i aplikované psychologické oblasti (zejm. poradenská psychologie, metodologie, psychopatologie a sociální psychologie). Na konci tohoto kurzu bude student schopen orientovat se v psychologii lidského vývoje, konkrétně od prenatálního období po adolescenci.
Osnova
  • Posluchači se seznámí se základními pojmy a tématy vývojové psychologie. Získají základní poznatky o celkové charakteristice jednotlivých stadií lidského života od prenatálního období po adolescenci. Úvod od vývojové psychologie. Klasické a moderní teorie celoživotního vývoje člověka. Vývojová věda. Základní dizajny vývojového výzkumu. Současné trendy ve vývojové psychologii. Vývojové škály. Školy vývojové psychologie. Prenatální období. Novorozenecké období. Kojenecké období. Batolecí období. Předškolní období. Školní věk. Adolescence.
Literatura
    povinná literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012
  • MILLOVÁ, Katarína. Psychologie celoživotního vývoje : uvedení do moderních teorií. 1. vyd. Brno: Host, 2012, 126 s. ISBN 9788072946990. info
  • Handbook of child psychology. Edited by Richard M. Lerner - William Damon. New Jersey: John Wiley & Sons, 2006, xx, 1063. ISBN 0471272884. info
  • MACEK, Petr a Lenka LACINOVÁ. Vztahy v dospívání. Petr Macek - Lenka Lacinová (eds.). 2. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2012, 200 s. ISBN 978-80-87474-46-4. info
  • Socioemotional development in cultural context. Edited by Xinyin Chen - Kenneth H. Rubin. New York: Guilford Press, 2011, x, 342. ISBN 9781609181864. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Přepracované vydání. Praha: Portál, 2006, 390 stran. ISBN 8073671247. info
  • SIGELMAN, Carol K. Life-span human development. 3rd ed. Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company, 1999, xxi, 678. ISBN 0534354424. info
    doporučená literatura
  • BOWLBY, J. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010
  • BOWLBY, J. Odloučení: kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2012
  • CORNEAU, Guy. Chybějící otec, chybující syn : jak absence otce ovlivňuje utváření mužské identity. Translated by Kateřina Bodnárová. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 191 stran. ISBN 9788026200758. info
  • Human development from early childhood to early adulthood : findings from a 20 year longitudinal study. Edited by Wolfgang Schneider - Merry Bullock. New York: Psychology Press, 2008, x, 279. ISBN 9780203888544. URL info
  • ROGOFF, Barbara. The cultural nature of human development. Oxford: Oxford University Press, 2003, xiii, 434. ISBN 0195131339. info
  • Human growth and development. Edited by Noèel Cameron. San Diego, Calif.: Academic Press, 2002, xx, 434 p. ISBN 012156651X. info
  • GREEN, Michael a John A. PIEL. Theories of human development :a comparative approach. Boston: Allyn and Bacon, 2002, xvii, 424. ISBN 0-205-29647-5. info
  • GARDINER, Harry W., Jay D. MUTTER a Corinne KOSMITZKI. Lives across cultures :cross-cultural human development. Boston: Allyn and Bacon, 1998, xxi, 330 s. ISBN 0-205-19182-7. info
Výukové metody
Přednášky (každý týden) a semináře (1x14 dní).
Metody hodnocení
Písemný test. Pro připuštění k písemnému testu musí student splnit následující požadavky: minimální 80% účast na seminářích, včasné odevzdání domácích úkolů zadaných na seminářích (rešerše, prezentace atd.)
Navazující předměty
Informace učitele
Předmět byl inovován a podpořen z OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST: Cílená inovace systému vzdělávání v oblastech aplikované psychologie s cílem podpory diverzifikace a internacionalizace těchto oborů CZ.1.07/2.2.00/28.0239. Výuková videa, která jsou v rámci předmětu promítána, či vložena do studijních materiálů předmětu, slouží výhradně studijním potřebám studentů zapsaných do předmětu a vztahuje se na ně zákaz jejich kopírování a šíření.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2016/PSA_036