FF:PSA_057 Psychoterapie dětí - Informace o předmětu
PSA_057 Psychoterapie dětí
Filozofická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Michal Diviš, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. David Havelka, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé sudé pondělí 15:50–17:25 B2.13
- Předpoklady
- PSA_0SZ Souborná zkouška || PSA_SZ PSA_SZ
Aktivní účast na přednáškách a seminářích. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními teoretickými poznatky i praktickými zkušenostmi z oblasti psychoterapie dětí a dospívajících. Charakter výuky předmětu je jednak přednáškový jednak seminární. Přednášky jsou orientovány na tzv. obecnou část psychoterapie dětí a dospívajících, zatímco seminární výuka je zaměřena na otázky tzv. speciální psychoterapie dětí a dospívajících.
- Osnova
- Náplň a struktura jednotlivých přednášek je přizpůsobována aktuální situaci a potřebám studentů. Osnova předmětu může tedy vypadat například takto:
- Úvod (psychoterapie vs. evidence based medicine, Syndrom YAVIS, Kontext interpersonální vs. intrapsychický, Rozdíly psychoterapie dtí vs. dosplých ad.)
- Cíle terapie
- Fáze terapeutického procesu
- Katalyzátory (nástroje) procesu terapie
- Terapie hrou
- Hra ve vybraných terapeutických přístupech i školách
- Technika vyprávění příběhu
- Rodinná terapie
- Historická a aktuální specifika jednotlivých psychoterapeutických přístupů a škol, které se zaměřují na terapeutickou práci s dětmi, dospívajícími a rodinami
- Přehled teorií vývoje v období dětství a dospívání
- MR a dti s psychotickými projevy
- Sy ADD, ADHD versus LMD
- Psychosomatická a primárně somatická onemocnění u dětí možnosti a meze psychoterapie
- Sy CAN, PTSD
- Návykové látky a drogová závislost u dětí a dospívajících
- Obecně předmět zahrnuje tyto tematické okruhy:
- 1.Fáze terapie
- 2.Katalyzátory zmny
- 3.Teorie rodiny a rodinná terapie
- 4.Pístup z hlediska vývojové teorie (Erikson, Duvall)
- 5.Všeobecná teorie systém
- 6.Psychodynamická teorie (Freud, Wynne, Lidz)
- 7.Strukturální teorie (Minuchin)
- 8.Funkcionální teorie (Bowen, Toman)
- 9.Komunikaní teorie (Bateson, Jackson, Lederer, Haley, Satir)
- Literatura
- povinná literatura
- LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000, 431 s. ISBN 80-7178-381-1. info
- doporučená literatura
- OAKLANDER, Violet. Třinácté komnaty dětské duše : tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Edited by Martin Jára, Translated by Jiří Štěpo. Vyd. 1. Dobříš: Drvoštěp, 2003, 261 s. ISBN 8090330606. info
- ELLIOTT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Translated by Jaroslava Kubátová - Jiří Štěpo. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2002, 206 stran. ISBN 8024701820. info
- ŘÍČAN, Pavel. Dětská klinická psychologie [Říčan, 1991]. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1991, 359 s. : i. info
- neurčeno
- LANYADO, Monica a Ann HORNE. Psychoterapie dětí a dospívajících : psychoanalytický přístup. Translated by Lucie Lucká. V Praze: Triton, 2005, 681 s. ISBN 807254568X. info
- HORT, Vladimír, Michal HRDLIČKA, Jana KOCOURKOVÁ a Eva MALÁ. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 492 s. ISBN 80-7178-472-9. info
- PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002, 392 s. ISBN 80-7178-657-8. info
- Výukové metody
- Výuka je založena na interaktivních přednáškách, které obsahově čerpají z praxe dětského psychoterapeuta. Přednášky jsou doplněny semináři, které jsou realizovány formou diskuze či možnosti exkurze do zařízení zabývajících se přímou terapeutickou činností v oblasti dětské a adolescentní psychoterapie.
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá jednou týdně dvě vyučovací hodiny - v jednom týdnu jsou dvě vyučovací hodiny věnovány teoretické průpravě a na ně navazují v dalším týdnu další dvě hodiny seminární. Předmět je ukončen ústní zkouškou.
- Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/~hump/psychoterapie/deti/
Poslední úprava provedena dne: 17.5.2013. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2017/PSA_057