PSA_062 Psychologie zdraví a psychohygiena

Filozofická fakulta
podzim 2016
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Eliška Čejková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Anna Havelková (cvičící)
Mgr. Jana Synková (cvičící)
Mgr. et Mgr. Kamila Šustrová (cvičící)
Mgr. Lenka Tenklová (cvičící)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé pondělí 12:30–14:05 zrusena M13
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSA_062/01: každý sudý čtvrtek 15:50–17:25 U29, E. Čejková, A. Havelková, A. Slezáčková, J. Synková, K. Šustrová, L. Tenklová
PSA_062/02: každý sudý čtvrtek 17:30–19:05 U29, E. Čejková, A. Havelková, A. Slezáčková, J. Synková, K. Šustrová, L. Tenklová
PSA_062/03: každý lichý čtvrtek 14:10–15:45 U29, E. Čejková, A. Havelková, A. Slezáčková, J. Synková, K. Šustrová, L. Tenklová
PSA_062/04: každý lichý čtvrtek 17:30–19:05 U29, E. Čejková, A. Havelková, A. Slezáčková, J. Synková, K. Šustrová, L. Tenklová
Předpoklady
PSA_040 Neurovědy && PSA_042 Psychopatologie && PSA_039 Psychol. osobnosti II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Předmět se vypisuje pro studenty 3. roč. - tj. 5. semestru - imatrikulované v roce 2013 a dále.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům přehled o základních výzkumných a aplikačních oblastech psychologie zdraví a psychohygieny a rozšířit poznatkovou základnu o souvislostech a důsledcích psychické zátěže a prevenci tělesných onemocnění a duševních poruch. Obsahová náplň předmětu vychází z holistické, bio-psycho-sociální koncepce lidské existence ve zdraví a nemoci. Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět působení stresorů na duševní i tělesné zdraví a objasnit možnosti a způsoby zvládání stresu. Studenti budou také schopni použít získané informace k formulaci praktických doporučení týkajících se udržení duševní rovnováhy, zdraví a prevence syndromu vyhoření.
Osnova
  • 1. Předmět Psychologie zdraví a psychohygieny. Historie, hlavní tématické oblasti, základní termíny, čelní představitelé, odborné společnosti a periodika, příbuzné obory. 2. Vývoj pojetí a definice zdraví. Bio-psycho-socio-enviromentální pojetí zdraví. Duševní zdraví a kvalita života, adaptace. 3. Rizikové a protektivní faktory působící ve vztahu mezi zdravím a nemocí. Vulnerabilita a resilience. Přehled významných koncepcí psychické odolnosti. 4. Stres. Stresory a salutory. Strategie zvládání stresu. 5. Sebepoznání coby základ sebevýchovy. Metody sebepoznání. 6. Autoregulace emocí a myšlení. Vliv negativních emocí, význam pozitivního prožívání. Iracionální myšlenky, pozitivní (optimistický, nadějný) způsob myšlení. 7. Autoregulace chování a jednání: zlozvyky - jejich rozpoznání a odstraňování. Se zdravím související chování. 8. Zvládání časového stresu. Prokrastinace, time management. 9. Vztah mysli a těla, příspěvek psychosomatiky pro udržení duševního zdraví. 10. Relaxační metody, imaginativní postupy, sugesce a autosugesce. 11. Syndrom vyhoření (burn-out). Prevence a intervence Syndromu vyhoření.
Literatura
    povinná literatura
  • Kebza,V., Šolcová, I. (2000). Retrospektiva, současnost a perspektivy psychologie zdraví. Československá psychologie, roč. 44, č. 4, s. 309 – 317.
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vydání třetí. Praha: Portál, 2009, 279 stran. ISBN 9788073675684. URL info
  • DOSEDLOVÁ, Jaroslava, Zuzana SLOVÁČKOVÁ, Ludmila FIALOVÁ a Vladimír KEBZA. Předpoklady zdraví a životní spokojenosti. 1. vyd. Brno: MSD, 2008, 141 s. svazek 1. ISBN 978-80-7392-010-4. info
  • KEBZA, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 263 s. ISBN 8020013075. info
  • MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 207 s. URL info
    doporučená literatura
  • Šolcová, I., Kebza, V. (1998). Psychoneuroimunologie a zvládání stresu. Čs. psychologie 42, 32 - 41.
  • The Routledge international handbook of psychosocial resilience. Edited by Updesh Kumar. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017, xxxix, 480. ISBN 9781138954878. info
  • SLEZÁČKOVÁ, Alena. Průvodce pozitivní psychologií : nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 304 s. ISBN 9788024735078. URL info
  • PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 240 s. ISBN 9788024729596. URL info
  • FALEIDE, Asbjørn O., Lilleba B. LIAN a Eyolf Klæboe FALEIDE. Vliv psychiky na zdraví : soudobá psychosomatika. Edited by Jaro Křivohlavý. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 240 s. ISBN 9788024728643. info
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009, 102 stran. ISBN 9788024729473. URL info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie zdraví a nemoci. Brno, 2007. URL info
  • MLČÁK, Zdeněk. Psychologie zdraví a nemoci. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita Ostrava, 2007, 84 s. ISBN 8073680351. info
  • HOSKOVCOVÁ, Simona. Psychická odolnost předškolního dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 160 s. ISBN 9788024714240. URL info
  • PAYNE, Jan. Kvalita života a zdraví. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005, 629 stran. ISBN 8072546570. info
  • ŠOLCOVÁ, I. a KEBZA, V. Sociálně založené nerovnosti ve zdraví: současný vývoj ve světě a stav u nás. Ceskoslovenska Psychologie/Czechoslovak Psychology. 2002, č. 46, s. 219-224. ISSN 0009-062X. info
  • PRAŠKO, Ján a Hana PRAŠKOVÁ. Proti stresu krok za krokem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001, 167 s. ISBN 8024700689. info
  • NEŠPOR, Karel. Uvolněně a s přehledem : relaxace a meditace pro moderního člověka. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 95 s. ISBN 8071696528. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada, Avicenum, 1994, 190 s. ISBN 8071691216. info
    neurčeno
  • HNÍZDIL, Jan. Mým marodům : jak vyrobit pacienta. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2010, 230 s. ISBN 9788074220678. info
  • VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. Vyd. 1. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1999, 278 s. ISBN 8086123111. info
Výukové metody
Přednášky, diskuze, praktická cvičení
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je: - aktivní účast studentů ve výuce - minimálně 80% účast na seminářích a včasné plnění zadávaných seminárních úkolů - ústní zápočtový pohovor - dostatečný počet bodů v závěrečném písemném testu
BODOVÁNÍ TESTU (20 otázek, každá za 0-2 body). 40 b. = 100%:
90-100 % (36 - 40 b.) = A
80-89 % (32 - 35 b.) = B
70-79 % (28 – 31 b.) = C
60-69 % (24 – 27 b.) = D
50-59 % (20 – 23 b.) = E
0-49 % (0 - 19 b.) = F
Informace učitele
Harmonogram výuky v PS 2016:
PŘEDNÁŠKY:
P1. 3.10. 2016 (AS): Předmět Psychologie zdraví a psychohygieny. Historie, hlavní tématické oblasti, základní termíny, čelní představitelé, odborné společnosti a periodika, příbuzné obory. Vývoj pojetí a definice zdraví. Bio-psycho-socio-enviromentální pojetí zdraví. Duševní zdraví a kvalita života, adaptace.
P2. 17.10. 2016 (PH): Stres. Stresory a salutory. Biologický základ stresu. Strategie zvládání stresu. Rizikové a protektivní faktory působící ve vztahu mezi zdravím a nemocí.
P3. 31.10. 2016 (AS): Vulnerabilita a resilience. Přehled významných koncepcí psychické odolnosti. Účinné postupy pro posílení resilience.
P4. 14.11. 2016 (PH): Vztah mysli a těla, relaxační metody, imaginativní postupy, sugesce a autosugesce.
P5. 28.11. 2016 (AS): Syndrom vyhoření (Burn-out). Prevence a intervence Syndromu vyhoření.

SEMINÁŘE:
S1. 6.10. a 13.10. 2016 (Lenka Tenklová): Sebepoznání coby základ sebevýchovy. Metody sebepoznání.
S2. 20.10. a 27.10 (Anna Záchová): Autoregulace emocí a myšlení. Vliv negativních emocí na duševní a tělesné zdraví, význam pozitivního prožívání. Iracionální myšlenky, ABC Alberta Ellise, pozitivní - tj. optimistický a nadějný způsob myšlení.
S3. 3.11. a 10.11. (Jana Synková): Autoregulace chování a jednání: zlozvyky - jejich rozpoznání a odstraňování.
S4. 24.11. a 1.12. (Kamila Šustrová): Zvládání časového stresu. Work-life balance, rizika prokrastinace, zásady správného time-managementu.
S5. 8.12. a 15.12. (Eliška Čejková): Relaxační metody, imaginativní postupy, sugesce a autosugesce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2017.