PSA_29 Neurovědy

Filozofická fakulta
podzim 1998
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: PZk.
Vyučující
doc. PhDr. Lubomír Vašina, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • I. Historie neurověd. Předmět neurověd. Mozek a psychika. Současné pojetí psycho- fyzického problému. Základní paradigma: energie-informace-adaptabilita. Metody zkoumání struktury mozku. Neuronové sítě a UI. Kybernetický neuron a reálný neuron. Neuron uchovávající zkušenost a ze zkušenosti se učící. Mozek a zvláštnosti lidské psychiky. II. Stavba a funkce neuronu. Základní typy neuronů a gliových buněk. Význam mikrotubu lů, mikrofilamentů a neurofibril /S. HAMEROFF/. Neurohumorální součinnost při zpra covávání informací. Podráždění a útlum. Iradiace, koncenrace, indukce. Dynamický stereotyp. Synapse. Synapse elektrické a chemické. Elektrické synapse: jednoduchý styk, jednoduchý styk bez štěrbiny, gap junction. Chemické synapse: synapse prvního Grayova typu, synapse druhého Grayova typu, vícenásobná chemická synapse. Hemato encefalická bariéra. Daleův princip a Kandelova charakteristika různé účinnosti trans miteru na presynaptické a postsynaptické membráně. Neurotransmitery-základy neuro biologie. Transport neurotransmitérů z jádra neuronu k synapsím. Význam různých druhů neurotransmiterů /jejich normo-, hypo-, hyperhladina/ pro funkčnost lidské psy chiky v jejich různých rovinách. III. Vývoj mozku-fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze a aktuální geneze. Základní architektura mozku-dynamika vertikálního a horizontálního uspořádání. Integrační a asociační funkce - Brodmannova mapa. Informační sytém mozku a jeho tři základní subsystémy. Vstupní a výstupní systémy CNS. Míšní segmenty, spinální nervy a dva systémy převádějící senzitivní informace do vyšších etáží CNS. Uspořádání senzitivní kůry. Sestupné dráhy modulující přenos senzitivních informací. Základní synaptické spojení senzitivních a motorických neuronů míchy. Uspořádání motoneuronů v míše. Dva descendentní systémy, které z mozkového kmene kontrolují míšní motoneurony. Dva systémy descendentních drah z mozkové kůry. IV. Somatický senzorický systém a viscerální senzorický systém /bolest, teplotní smysl, hmat, propriocepce/. Somatomotorický systém /posturální aktivita, lokomoce, okulo motorika, vnější dýchání, nutriční motorika, řeč, mimika, gestikulace, orientační akti vita, obranná aktivita/. V. Stavba a funkce mozečku. Stavba a funkce bazálních ganglií. Účast mozečku a bazál ních ganglií při řízení motoriky. Vestibulární systém. Centrální řízení motorické akti vity. VI. Percepce. Centrální zraková dráha. Magnocelulární a parvocelulární dráha. Dráha pu pilárního reflexu. Periferní mechanismy prostorového vidění. Periferní mechanismy ba revného vidění. Korová projekce. VII. Sluchová centrální dráha. Čichová a chuťová dráha. Telencefalická projekce a centra. VIII. Autonomní nervový systém, stavba a funkce. Hlavové nervy. IX. Retikulární systém, stavba a funkce. Neuronové mechanismy pozornosti. Spánek a bdění. X. Limbický systém, stavba a funkce. Emoční, viscerální a sexuální funkce. XI. Funkční specializace hemisfér. XII. Funkční systémy čelních laloků a jejich poruchy. XIII. Mozek a vědomí.
Literatura
  • DIAMANT, Jiří Jindřich a Lubomír VAŠINA. Kapitoly z neuropsychologie. Vyd. 2. přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 212 s. ISBN 8021017392. info
  • KUKLETA, Miloslav a Alexandra ŠULCOVÁ. Texty k přednáškám z neurověd. Brno: Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, 1996, 43 s. info
  • DUBOVÝ, Petr. Struktura a spoje nervové soustavy v obrazech a schématech. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 112 s. ISBN 80-210-0866-0. info
  • MYSLIVEČEK, Jaromír a Jarmila MYSLIVEČKOVÁ-HASSMANNOVÁ. Nervová soustava : funkce, struktura a poruchy činnosti. Vydání 1. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1989, 318 stran. info
Metody hodnocení
postupová zkouška - test
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/psych/index_cz.html
Neurovědy poskytují základní tezaurus poznatků o mozkových funkcích, které jsou v základu psychických fenoménů. Získané informace umožní studentům pregnantně argumentovat v případě hledání řešení psychofyzického problému, za současného respektování spirituální dimenze lidské psychiky. Neurofyziologické a psychické fenomény nejsou identické, ale jsou to "dvě strany jedné mince". Základní výzkumný úkol v daném kontextu směřuje k nalezení příslušné vzdálenosti mezi neurofyziologickým a psychickým jevem a k odhalení zákonitostí, které se zde uplatňují. Jen tak je možné přiblížení se ke smyslu konstrukce lidské psychiky. Výše uvedené nelze realizovat dříve, než se uskuteční ve vědách o člověku obdobná revoluce, jaká se odehrávala ve fyzice na cestě k poznání subatomární roviny.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zkoušku je nutno vykonat do 12 měsíců od započetí studia.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002.