PSBA008 Vývojová psychologie I

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit studentům základní témata z oblasti vývojové psychologie: významné představitele, dějiny, "klasická" témata a současné trendy ve výzkumu se zaměřením na první polovinu života (prenatální obodbí až adolescence).
Výstupy z učení
Výsledkem tohoto kurzu je schopnost studenta účelně používat znalosti z oblasti vývojové psychologie (o významných představitelích, dějinách, základech vývojového výzkumu a současných trendech) v návaznosti na další obecné i aplikované psychologické oblasti (zejm. poradenská psychologie, metodologie, psychopatologie a sociální psychologie). Na konci tohoto kurzu bude student schopen orientovat se v psychologii lidského vývoje, konkrétně od prenatálního období po adolescenci.
Osnova
  • Posluchači se seznámí se základními pojmy a tématy vývojové psychologie. Získají základní poznatky o celkové charakteristice jednotlivých stadií lidského života od prenatálního období po adolescenci. Úvod od vývojové psychologie. Klasické a moderní teorie celoživotního vývoje člověka. Vývojová věda. Základní dizajny vývojového výzkumu. Současné trendy ve vývojové psychologii. Vývojové škály. Školy vývojové psychologie. Prenatální období. Novorozenecké období. Kojenecké období. Batolecí období. Předškolní období. Školní věk. Adolescence.
Literatura
    povinná literatura
  • Thorová, Kateřina (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0714-6.
  • BLATNÝ, Marek (Ed.) (2016). Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Karolinum. ISBN 9788024634623.
  • MILLOVÁ, Katarína. Psychologie celoživotního vývoje : uvedení do moderních teorií. 1. vyd. Brno: Host, 2012, 126 s. ISBN 9788072946990. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012
  • ŠVANCARA, Josef. Kompendium vývojové psychologie [Švancara, 1986]. Vyd. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 235 s. info
    doporučená literatura
  • BOWLBY, J. Odloučení: kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2012
  • BOWLBY, J. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010
  • Munden A., Arcelus J. (2006). Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-188-4.
  • Aspergerův syndrom. Attwood, T.. Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0193-9.
  • Vývojová neuropsychologie. Illustrated by Roman Procházka - Miroslav Orel. Vydání 1. Praha: Grada, 2021, 223 stran. ISBN 9788027130801. URL info
  • BARBERA, Mary Lynch a Tracy RASMUSSEN. Rozvoj verbálního chování. Jak učit děti s autismem a jinými neurovývojovými poruchami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 207 s. ISBN 978-80-210-9212-9. info
  • JEDLIČKA, Richard. Psychický vývoj dítěte a výchova : jak porozumět socializačním obtížím. Vydání 1. Praha: Grada, 2017, 280 stran. ISBN 9788027100965. URL info
  • COGNET, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Translated by Kateřina Bodnárová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 203 s. ISBN 9788026204992. info
  • Socioemotional development in cultural context. Edited by Xinyin Chen - Kenneth H. Rubin. New York: Guilford Press, 2011, x, 342. ISBN 9781609181864. info
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009, 102 stran. ISBN 9788024729473. URL info
  • DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 205 s. ISBN 9788073674151. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Přepracované vydání. Praha: Portál, 2006, 390 stran. ISBN 8073671247. info
  • Handbook of child psychology. Edited by Richard M. Lerner - William Damon. New Jersey: John Wiley & Sons, 2006, xx, 1063. ISBN 0471272884. info
  • ERIKSON, Erik H. Dětství a společnost. Vyd. 1. Praha: Argo, 2002, 387 s. ISBN 8072033808. info
  • SIGELMAN, Carol K. Life-span human development. 3rd ed. Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company, 1999, xxi, 678. ISBN 0534354424. info
    neurčeno
  • CORNEAU, Guy. Chybějící otec, chybující syn : jak absence otce ovlivňuje utváření mužské identity. Translated by Kateřina Bodnárová. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 191 stran. ISBN 9788026200758. info
  • MACEK, Petr a Lenka LACINOVÁ. Vztahy v dospívání. Petr Macek - Lenka Lacinová (eds.). 2. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2012, 200 s. ISBN 978-80-87474-46-4. info
Výukové metody
Přednášky a semináře (podle rozvrhu).
Metody hodnocení
Písemný test. Pro připuštění k písemnému testu musí student splnit následující požadavky: účast na seminářích, včasné odevzdání úkolů zadaných na seminářích. V případě nesplnění těchto požadavků student obdrží hodnocení "X" a nebude připuštěn ke zkoušce.
Informace učitele
Ve studijních materiálech předmětu jsou vložena výuková videa vzniklá za podpory OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST: Cílená inovace systému vzdělávání v oblastech aplikované psychologie s cílem podpory diverzifikace a internacionalizace těchto oborů CZ.1.07/2.2.00/28.0239. Výuková videa slouží výhradně studijním potřebám studentů zapsaných do předmětu a vztahuje se na ně zákaz jejich kopírování a šíření.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.