PSBB029 Práce s dětmi s poruchou autistického spektra

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Františka Dvořáková (přednášející)
Bc. Adéla Ročková (přednášející)
Mgr. Lenka Žáková (přednášející)
Garance
PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:00–15:40 C51, kromě St 17. 4.
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 12/10, pouze zareg.: 2/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou dětí s poruchou autistického spektra, s jejich specifickými potřebami a s dopady stanovení této diagnózy na celý rodinný systém.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět specifickým potřebám dětí s PAS a jejich rodin;
- aplikovat teoretické poznatky do péče o děti s PAS a aktivně se do ní zapojit;
- vytvořit vhodný plán aktivit pro rodiny s dětmi s PAS.
Osnova
  • 1. seznámení se s pravidly výuky a požadavky na úspěšné absolvování předmětu
  • 2. poskytnutí základních teoretických informací z oblasti poruch autistického spektra (PAS) - vymezení pojmu, terminologie, etiologie, rozdělení, projevy…
  • 3. kazuistický seminář – setkání s rodiči dětí s PAS
  • 4. aktivní účast na programech realizovaných pro děti s PAS (canisterapie, muzikoterapie…)
  • 5. spolupráce na přípravě a organizaci aktivit a akcí pro rodiny s dětmi s PAS (pokud budou v daném období probíhat)
  • 6. exkurze na specializovaná pracoviště
Literatura
    povinná literatura
  • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Vydání třetí, přepracov. Praha: Portál. 493 stran. ISBN 9788026207689. 2016. info
    neurčeno
  • OSGOOD, Tony. Podpora pozitivního chování u osob s PAS a intelektovým postižením. Translated by Petra Mertinová. Vydání první. Praha: Portál. 247 stran. ISBN 9788026220794. 2023. info
  • GRANDIN, Temple. The Way I See It. 1. vyd. Praha: Miklós Csémy. 452 s. ISBN 978-80-906078-0-4. 2015. info
  • Dětský autismus : přehled současných poznatků. Edited by Michal Hrdlička - Vladimír Komárek. 2., doplněné vydání. Praha: Portál. 211 stran. ISBN 9788026206866. 2014. info
  • GRANDIN, Temple a Richard PANEK. Mozek autisty : myšlení napříč spektrem. Translated by Šárka D. Tripesová. Vydání první. Praha: Mladá fronta. 269 stran. ISBN 9788020431158. 2014. info
  • ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Strukturované učení : vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Vydání první. Praha: Portál. 405 stran. ISBN 9788073674755. 2008. info
  • VERMEULEN, Peter. Autistické myšlení. Translated by Iva Strnadová. Vyd. 1. Praha: Grada. 130 s. ISBN 8024716003. 2006. info
  • ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Tvorba individuálních vzdělávacích plánů pro děti s poruchami autistického spektra : (metodický materiál). Vyd. 2., přeprac. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR. 71 s. ISBN 8086856178. 2006. info
Výukové metody
přednášky, skupinové práce, diskuze, exkurze, práce s odbornou literaturou, aktivní účast na realizovaných programech
Metody hodnocení
Požadavky ukončení: 1. aktivní účast na výuce - min. 80% 2. aktivní zapojení do aktivit pro rodiny s dětmi s PAS 3. skupinový projekt – sestavení komplexního plánu programu pro rodiny s dětmi s PAS 4. zpracování individuální seminární práce na zadané téma
Informace učitele
Předmět je určen především těm z vás, kteří mají zájem o problematiku autismu, a kterým je blízká práce s dětmi. Pokud si chcete rozšířit znalosti a zkušenosti v této oblasti, a jste ochotni věnovat tomu část svého volného času (včetně některých víkendů), bude pro vás tento předmět jistě velkým přínosem. Odměnou vám bude také možnost setkat se s autistickými dětmi, jejich rodiči a nahlédnout do jejich reálného života. Předmět je koncipován jako převážně praktický a je realizován ve spolupráci s Nadačním fondem KOMETA a Spolkem MODRÁ POMÁHÁ, které se zaměřují na podporu rodin s dětmi s poruchou autistického spektra (PAS). Některá setkání budou probíhat v prostorách Nadačního fondu a Spolku ve Winning Group Areně (ul. Křídlovická 34). Prosím, počítejte s nutností časové rezervy na přesun - cca 15- 20 minut. Výuka bude složena ze dvou částí - jednou z nich budou dvouhodinové semináře, které budou probíhat formou přednáškových bloků, diskuzí, kazuistik, společných zamyšlení nad některými otázkami apod. Druhá část je pak ryze praktická - seznámíte se s konkrétními způsoby práce s dětmi s PAS, navštívíte vybraná pracoviště, která se věnují práci s dětmi s PAS, zúčastníte se pořádaných aktivit a akcí. Tyto programy budou často probíhat mimo pravidelný rozvrh, někdy i o víkendech. Očekává se vaše aktivní zapojení do všech aktivit, čímž můžete intenzitu získaných zkušeností jedině zvýšit :) Pokud se na základě výše uvedeného rozhodnete předmět absolvovat, tak se na spolupráci s vámi rozhodně těšíme! Za realizační tým Zuzana Slováčková
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/PSBB029