PSBB073 Through writing to yourself: Practical introduction to the diary method

Faculty of Arts
Spring 2022
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Bc. Martina Fabianová (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Arts
Timetable
Sat 12. 3. 8:00–15:40 C32, Sun 10. 4. 8:00–15:40 C32, Sat 14. 5. 8:00–15:40 C32
Prerequisites (in Czech)
SOUHLAS
**************************** JAK ZÍSKÁM SOUHLAS K ZÁPISU? *****************************
Souhlas bude udělen studentům, kteří v několika větách představí motivaci a očekávání se kterými
do předmětu přichází a zhodnotí své možnosti věnovat se práci s deníkem a aktivně se zapojovat
do dění ve skupině v průběhu semestru.
**************************************************************************************
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 1/15, only registered: 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Lidé si deníky píší od nepaměti. Proč si deník vedli osobnosti, jako je Ester Ledecká, Oprah Winfrey, Mark Twain, Virginia Woolfová, Marie Curie, Winston Churchill nebo třeba Marcus Aurelius? Možná nevěděli, že se jedná o rozvojovou arteterapeutickou techniku, která může pomoci s reflektováním prožitého a prožívaného a zastavením se v přítomném okamžiku. Jistě jim však psaní do života přinášelo něco, díky čemuž se rozhodli této činnosti věnovat svůj drahocenný čas.

ZÁMĚREM je vytvořit prostor, ve kterém si studenti prožitkovým způsobem vyzkouší práci s deníkem jakožto formou expresivního (terapeutického) psaní.

CÍLE PŘEDMĚTU
* účastník si zažije 8 týdnů práce s deníkem (3-5* týdně po dobu cca 20 minut, celkem tedy min. 8 hodin psaní)
* studentům budou představena teoretická východiska pro práci s deníkem a aktuální výzkumy
* účastníci se seznámí s technikami psaní a dalšími typy deníků a vybrané si aktivně vyzkouší
* budou diskutována témata, jako je záměr a bariéry při psaní a jak s nimi pracovat, jak se psaním začít či tvorba udržitelného návyku
Learning outcomes (in Czech)
Účastník:
* bude schopen shrnout základní teoretická východiska a principy práce s deníkem
* zreflektuje svou práci, přínosy a překážky, které se v průběhu objevily
* bude znát a dokáže aktivně používat vybrané techniky psaní
* aktivně se zapojí do hledání informací o práci s deníkem, které bude sdílet s ostatními
* bude si vědom limitů, které tento způsob práce má
Literature
    recommended literature
  • THOMPSON, Kate. Therapeutic journal writing: An introduction for professionals. Jessica Kingsley Publishers, 2011.
  • PENNEBAKER, James W.; SMYTH, Joshua M. Opening up by writing it down: How expressive writing improves health and eases emotional pain. Guilford Publications, 2016.
  • DESALVO, Louise A. Writing as a way of healing : how telling our stories transforms our lives. 1st Beacon Press ed. Boston: Beacon Press, 2000, xiii, 226. ISBN 0807072435. info
Teaching methods (in Czech)
Předmět je koncipován jako 8týdenní rozvojový program, v průběhu něhož se uskuteční 3 celodenní setkání, během niž bude kladen důraz na vytvoření bezpečné atmosféry ve skupině. Ve výuce budou mimo jiné využity prvky zkušenostně-reflektivního učení a vznikne podpůrná skupina (na Facebooku či jiné vhodné online platformě). Důležitou součástí předmětu je práce s deníkem mezi setkáními, konkrétně psaní po dobu přibližně 20 minut ve frekvenci 3 až 5krát týdně (vycházíme z doporučení Jamese W. Pennebakera, který se výzkumu expresivního psaní dlouhodobě věnuje). Na začátku předmětu bude věnována pozornost psychické bezpečnosti.
Assessment methods (in Czech)
ZÁPOČET bude udělen všem studentům, kteří:
1) se aktivně zúčastní všech tří setkání (neúčast na celém setkání je omluvitelná pouze z vážných osobních důvodů nebo nemoci, neúčast na části setkání je třeba předem zkonzultovat, nejlépe v době, kdy je možné předmět případně odregistrovat)
2) mezi setkáními píší deníkové záznamy (3-5* týdně po dobu cca 20 minut)
3) napíšou reflexi studentovy práce během semestru o délce cca 0,5-1 normostrany
4) zúčastní se závěrečného setkání (kolokvium proběhne online formou nebo osobně, domluvíme se)
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught each semester.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2022/PSBB073