PSBB079 Psychologické perspektivy na vybrané globální výzvy

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. David Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Edita Chvojka, MSc (přednášející)
Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Petr Zámečník, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 8/12, pouze zareg.: 0/12
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvést studenty do diskuze a zorientovat je v disciplínách psychologie, které aktuálně rezonují v rámci současné společnosti.
Výstupy z učení
Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/na: - orientovat se z perspektivity psycholožky/psychologa v oblastech, které jsou náplní kurzu: především význam psychologie a vědeckého myšlení/poznání pro společnost, přesah psychologie do infrastrukturní, společenské a kulturní aplikace, na evidenci založené policy-making, technologické hrozby a etické otázky nadcházejících desetiletí. - kriticky zhodnotit probíraná témata - prohloubit chápání vztahů v diskutovaných tématech
Osnova
  • 1) Význam psychologie jako vědy a vědeckého myšlení v kontextu společnosti 21. století
  • 2) Role psychologie v konstrukci mýtu individuální zodpovědnosti za globální problémy a v konstrukci systémového přístupu
  • 3) Psychologie a na evidenci založené policy-making
  • 4) Etické otázky a hrozby nadcházejících desetiletí (etika umělé inteligence, sexuální roboti, kognitivní zkreslení, existenční hrozby)
Literatura
    povinná literatura
  • Munro, E. (2014). Evidence-Based Policy. In Cartwright, N. and Montuschi, E., editors, Philosophy of social science. A new introduction, pages 48–67. Oxford University Press, Oxford.
  • HARARI, Yuval N. Homo deus : stručné dějiny zítřka. Translated by Alexander Tomský - Anna Pilátová. Vydání první. Voznice: Leda. 431 stran. ISBN 9788073355029. 2017. info
    doporučená literatura
  • Münich, J., Chvojka, E., Sýkorová, P., Hubatková, P., & Ripka, V. (2021). History+ Evaluation Plan. https://osf.io/mgxra
  • Cartwright, N. (2009). Evidence-based policy: what’s to be done about relevance? Philosophical Studies, 143(1):127-136.
  • KUŘE, Josef. Enhancement: Konceptuální ujasnění a základní podoby. In Jan Payne, David Černý, Adam Doležal. Dobrý, nebo lepší život? : human enhancement. Praha: Ústav státu a práva AV ČR. s. 13-43. Edice Kabinetu zdravotnického práva a bioetiky. ISBN 978-80-87439-18-0. 2015. info
Výukové metody
Přednášky a semináře, diskuzní skupiny
Metody hodnocení
Přítomost a aktivní zapojení ve výukových blocích, aktivní participace v rámci skupinových diskuzí. Studentům bude v případě úspěšného splnění požadavků udělen zápočet.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 24 hod./semestr - 4 bloky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024, jaro 2025.