PSBB081 Základy efektivní komunikace

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Filip Kňažek (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Lucie Robošová (pomocník), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Hana Přikrylová Kučerová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
Předmět je primárně určen pro studenty psychologie FF MU. Předmět bude probíhat v českém a slovenském jazyce. Předmět se v rámci semestru bude konat blokově s následovním pokračováním v podobě úkolů během semestru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zlepšení inter– a intrapersonálních komunikačních schopností studentů v různých prostředích od studijního až po pracovní a osobní. Předmět dále podpoří začlenění metod neformálního vzdělávání ve výuce vysokoškolských oborů, zvýši proaktivitu studentů, podpoří jejich sociální cítění a aktivnější zapojení do společnosti.
Výstupy z učení
Výstupy předmětu jsou závislé od míry osobní angažovanosti jednotlivých studentů a jejich ochoty metody a techniky v předmětu získané používat ve svém životě. Studenti budou po úspěšném absolvování předmětu schopni využívat mnoho konkrétních technik a metod, mimo jiné: - dát druhé straně prostor, pro vyjádření, aktivně naslouchat a dát kvalitní a strukturovanou zpětnou vazbu; - rozlišit jednotlivé komunikační kontexty z pohledu nejen svého, ale i z pohledu druhé strany; - pochopí principy asertivního jednání a nenásilné komunikace a zvědomí si techniky jejich využívání.
Osnova
  • V jarním semestru 2024 bude výuka probíhat následujícím způsobem:
    - nejdříve proběhne 3-denní bloková výuka (prezenčně, od pátku do neděle, celkem 22 vyučovacích hodin) - následující týdny budou věnovány praktikování naučených dovedností, plnění úkolů (online v interaktivní osnově) a individuálním konzultacím (v případě potřeby) - nakonec proběhne závěrečné setkání (2h prezenčně)
  • Témata, které v rámci předmětu pokryjem:
  • 1. Úvod do komunikace – co to je? Základní komunikační model
  • 2. Jak komunikujeme a co očekáváme od druhé strany? Komunikační kontexty, důležitost aktivního naslouchání
  • 3. Neverbální a paraverbální komunikace
  • 4. Komunikační bariéry a co s nimi, základy nenásilné komunikace
  • 5. Vzorce chování, zpětná vazba a její typy, poskytování a přijímaní zpětné vazby
  • 6. Asertivní komunikace a téma hranic
Literatura
    doporučená literatura
  • PEŠEK, Tomáš et. al. Slabikář neformálního vzdělávání. Vydání první. Asociace neformálního vzdělávání (ANEV), 2019. 192 stran. ISBN: 978-80-907579-1-2 (online ; PDF). https://www.slabikarnfv.eu/cs
  • ROSENBERG, Marshall B. (2008). Nenásilná komunikace - řeč života. Translated by Norma Garcíová. (Vyd. 1., 221 s) Praha: Portál
  • Vybíral Zbyněk. (2009). Psychologie komunikace. (Vyd. 2., 319 s.) Praha: Portál
  • DeVito, J. A. (2008). Základy mezilidské komunikace: 6. vydání. (1. vyd., 502 s.) Praha: Grada.
Výukové metody
Seminář má interaktivní charakter, využity jsou sebezkušenostní metody, důraz je kladen na praktické zkušenosti a sebereflexi studentů a studentek. Je vyžadována aktivní participace (individuálně či ve skupinkách) pomocí komunikačních, konfrontačních, (sebe) reflektivních a relaxačních cvičení a aktivit s následným rozborem.
Metody hodnocení
Výuka bude probíhat následujícím způsobem:
- nejdříve proběhne 3-denní bloková výuka (prezenčně, od pátku do neděle, celkem 22 vyučovacích hodin) - následující týdny semestru budou věnovány praktikování naučených dovedností, plnění úkolů (online v interaktivní osnově) a individuálním konzultacím (v případě potřeby) - nakonec proběhne závěrečné setkání (2h prezenčně), termín vyvstane ze společné dohody se studenty

Požadavky na získání zápočtu:
1. Plná a aktivní účast na blokové výuce a závěrečném setkání
2. Vypracování eseje - reflexe - Termín odevzdání: do konce semestru - rozsah: nejméně 1 normostrana - tematické zadání bude upřesněné na základě konzultace s vyučujícími
3. Plnění průběžných praktických úkolů a cvičení - samostatná nebo skupinová práce k jednotlivým tematickým blokům (splnění alespoň 4 ze 6 těchto průběžných aktivit)
4. Vyplnění písemného online hodnocení celého předmětu
Informace učitele
Lektory budou Mgr. Filip Kňažek a Mgr. Lucie Robošová.

Mgr. Filip Kňažek, UČO 417830


Volám sa Filip a som lektor a facilitátor neformálneho vzdelávania, sebarozvojový sprievodca a farmaceut. Neformálnemu vzdelávaniu sa venujem od roku 2014 väčšinou v neziskovom a univerzitnom prostredí, doma aj v zahraničí. Rád prepájam a hľadám prieniky medzi formálnym a neformálnym vzdelávaním. Zaoberám sa hlavne témami týkajúcimi sa sebarozvoja, duševného zdravia, pohybu a prírody. Mám bohaté skúsenosti s krátkodobými a dlhodobými tréningami mäkkých zručností (soft skills) zameraných na témy - vzorce správania, komunikácia, zvládanie stresu, všímavosť, zvládanie konfliktov, leadership, reč tela a pohyb, koučing a medzikultúrne rozdiely a emočný manažment v kombinácii s pohybom a prírodou. Pracujem na poli medzinárodných vzdelávacích programov Erasmus+ a European Solidarity Corps (ESC), samostatne, aj pod Domom zahraniční spolupráce (DZS). Na MUNI okrem predmetov Základy efektivní komunikace a Stres management & Mindfulness, lektorujem aj Interkulturní kompetence. V rámci vzdelávania sa ďalej podieľam na destigmatizácií, šírení povedomia a výskume terapeutického účinku psychedelických látok, organizujem skupiny psychedelickej integrácie a som prednášajúcim v kurze Psychedelické minimum. Pracujem v slovenčine a angličtine.


Mgr. Lucie Robošová, UČO 457491


Jmenuji se Lucka, jsem farmaceutka a studentka psychologie. K neformálnímu vzdělávání mám blízko od roku 2019, kdy jsem se začala intenzivněji vzdělávat v oblasti interpersonálních dovedností. Jako účastník jsem prošla řadou kurzů s tematikou efektivní komunikace, zvládání konfliktů, práce s agresí či krizové intervence. Získané znalosti a dovednosti dodnes aktivně používám a rozvíjím s klienty ve své lékárenské praxi. Vytvářet a vést vlastní interaktivní tréninky jsem se naučila na Letní trenérské škole od asociace Psychočas. V současnosti se zajímám především o nenásilnou komunikaci, emoční prožívání, zvládání agrese, stres a psychosomatiku. Mým cílem je rozšiřovat obzory studentům a zdravotníkům o znalosti z pole psychologie a interpersonálních dovedností, které jim pomohou vést svobodnější a spokojenější profesní (i osobní) život.

Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.