PSB_08 Psychologie obrazové reprezentace

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Švancara, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 9:10–10:45 zruseno C21
Předpoklady
Dobré základy obecné psychologie a vyhraněný zájem o imaginární reprezentaci z teoretického i aplikačního hlediska.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V návaznosti na poznatky o mentální reprezentaci podat přehled oblastí, v nichž se uplatňuje obrazová reprezentace: kresebné techniky a jejich využití ve výzkumu a v psychologické diagnostice, specifické kulturní rozdíly v zobrazování, užití grafů v dokumentaci, grafity, komiks.
Osnova
  • Hlavní otázky: Jak obraz reprezentuje skutečný svět? Jaké jsou formy a prostředky tohoto zobrazení? Jaký je vztah zobrazení k základním kategoriím našeho pojetí skutečnosti, jimiž jsou čas a prostor, jak obraz vyjadřuje významy? Tématické okruhy: Dynamika vizuální percepce a zobrazování z hlediska experimentálního i aplikačního: anticipace při vnímání, vývojové změny vnímání, aktuální geneze představy, mentální rotace, interindividuální rozdíly percepční syntézy, eidetické schopnosti, kresba z hlediska objektivního i projektivního, užití v psychodiagnostice, geovizualizace, mezikulturní zkoumání výtvarné tvořivosti. Navazuje na poznatky z těchto předmětů: obecná psychologie poznávacích procesů, emocí, motivace, vývojová psychologie, psychologie osobnosti, metodologie, psychologická diagnostika.elf-image; interpreting children drawings; drawing techniques; mandala: systemic relationships, mandala: expression in drawings; effectiveness of images; external space vs projective space; creative power of folk art; drawings in psychological diagnostics of children and adults.
Literatura
  • ARNHEIM, Rudolf. Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. Berkeley: University of California Press, 2004. ISBN 9780520243835. info
  • AUMONT, Jacques. Obraz. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění v Praze, 2005, 325 s. ISBN 80-7331-045-7. info
  • BENOIST, Luc. Znaky, symboly a mýty. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 122 s. ISBN 80-85865-49-1. info
  • GOMBRICH, E. H. Umění a iluze : studie o psychologii obrazového znázorňování. Translated by Miroslava Gregorová. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1985, 534 s. info
  • GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Translated by Miroslava Gregorová. Vyd. v češtině 2. (rev.),. Praha: Argo, 1997, 683 s. ISBN 8072031430. info
  • Výchova uměním. Edited by Herbert Edward Read - Jaromír Uždil, Translated by Jan Caha. 1. vyd. Praha: Odeon, 1967, 421 s. URL info
  • ŠVANCARA, Josef. Diagnostika psychického vývoje. Edited by Josef Švancara. Praha: Avicenum, 1980. info
  • ŠVANCARA, Josef. Imaginativní reprezentace domova u dětí předškolního věku. In Kde jsme doma. 1. vyd. Strážnice: Ústav lidové kultury, 1997, s. 33-51. ISBN 80-86156-04-4. info
  • BECKER, Udo. Slovník symbolů. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 351 s. ISBN 80-7178-612-8. info
  • OSBORNE, Richard a Dan STURGIS. Teorie umění. Illustrated by Natalie Turner. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 191 s. ISBN 9788073673703. info
  • MIOVSKÝ, Michal, Ivo ČERMÁK a Vladimír CHRZ. Umění ve vědě a věda v umění : metodologické imaginace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 368 s. ISBN 9788024717074. URL info
  • KOSTROŇ, Lubomír. Psychologie architektury. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 207 s. ISBN 9788024729268. URL info
Výukové metody
Úvod do problémů vizuální percepce. Prezentace a analýza obrazových předloh.
Metody hodnocení
3 písemné/kresebné testy. Kolokvium na podkladě zadaných tematických okruhů.
Informace učitele
Literatura Arnheim, R. ((1954). Art and visual perception. Berkeley: UCP. (Též německy a rusky) Aumont, J. (2005). Obraz. Přeložil Ladislav Šerý. Praha: AMU. Benoist, L. (1995). Znaky, symboly a mýty. Přel. Z. Hrbata. Praha: Victoria Publishing. Haken, H., Schiepek, G. (2006), Synergetik in der Psychologie. Selbstorganisation verstehen und gestalten. Göttingen: Hogrefe. Gallistel, C. R. (1980). The organization of Action: A New Synthesis. Hilsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum, Assoc. Gombrich, E. H. (1985). Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha: Odeon. Konečný, M., Švancara, J. (1996). (A)perception of the Maps by Czech School Children. In Children and Education in Cartography. Gifu: Japan. Machotka, P. (2002). Panelová diskuse. FF: MU Massironi, M. (2002). The psychology of graphic images: seeing, drawing, communicating. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum, Assoc. Novák, M., Faber, J., Kufudaki, O. (1992). Neuronové sítě a informační systémy živých organismů. Praha: Grada. Read, H. (1967). Výchova uměním. Praha: Odeon. Sehringer, W. (1999). Zeichnen und Malen als Instrumente der psychologischen Diagnostik. 2. neubearb. Auflage. Heidelberg: Universitätsverlag C. Winter. Švancara, J. (1997). Imaginativní reprezentace domova u dětí školního věku. In A. Schauerová a kol. Kde jsme doma, str. 33-52. Strážnice: ÚLK.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 1999, podzim 1999, jaro 2000, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.