PSB_208A Projektivní metody pro děti II

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Tatjana Bláhová (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Předpokládá se se znalost témat a literarury předmětů: PSA 019, 036 - Vývojová psychologie I, II, PSA 053 Psychodiagnotika dětí a dospívajících. Dále se předpokládá aktivní účast na seminářích, realizace domácích úkolů a vypracování závěrečné písemné práce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Program II. cyklu, jehož cílem je předat studentům podstatné teoretické základy psychologické diagnostiky v oblasti projektivních metod i základní praktickou zkušenost psychologické práce s těmito metodami prostřednictvím demonstrovaných kazuistik i kazuistik, které frekventanti pod supervizí zpracují v průběhu seminářů. Studenti získají: - úvodní a základní praktickou zkušenost s psychologickou diagnostikou prostřednictvím projektivních metod - praktickou zkušenost s prací s projektivní technikou s klientem - budou schopni základních diagnostických úvah a závěrů v návaznosti na další, především klinické metody /pozorování a anamnézu/
Osnova
  • Úvod:vymezení základních pojmů, klasifikace projektivních technik, projektivní techniky v dětské praxi, kritické výhrady proti projektivním technikám Metody: Kresba rodiny,Kresba začarované rodiny, Kresba začarovaného zvířete, /Test hvězd a vln/.
Literatura
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • Šturma, J., Vágnerová, M. /1982/: Kresba postavy. Bratislava, Psychodiagnostické a didaktické testy.
  • Jung, C.G. /1998/: Výbor z díla III. Osobnost a penos. Brno, Nakladatelství T. Janeka.
  • Jung, C.G. /1993/: Analytická psychologie její teorie a praxe. Praha, Akademia.
  • KOLUCHOVÁ, Jarmila a Svatopluk MORÁVEK. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Vyd. 2. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991, 175 s. info
  • Test hvězd a vln, sborník příspěvků ze sympozia. Praha, IPPP
Výukové metody
Výzka probíhá jednou týdně po dobu semestru /přednáška, cvičení/, účast na semnářích je povinná. Předpokládá se aktivní účast, plnění domácích úkolů, diskuse na seminářích
Metody hodnocení
Pro úspěšné ukončení předmětu /kolokvium/ je nutné vypracování závěrečné písemné práce v rozsahu zhruba tří stran: - studenti písemně zpracují demonstrovanou - nebo pod supervizí vyhodnocenou jednu projektivní metodu /z výše uvedených/, diagnostickým postupem , presentovaným na seminářích /popis metody, anamnestické údaje, diagnostická úvaha - hypotéza, celkový diagnostický závěr/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Poznámka k periodicitě výuky: sudé roky.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, podzim 2008, podzim 2013, podzim 2014, jaro 2016, podzim 2024.