PSB_333 Scénotest

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
každé liché pondělí 15:50–18:15 VUT
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Ukončený první cyklus studia jednooborové psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Scénotest je úvodním, seminárně profilovaným kurzem zaměřeným na mimetickou projektivní techniku Scénotest švýcarské autorky Gerdhild von Staabs. Nabízí teoretický i praktický úvod do problematiky projektivních technik využívajících hru a manipulaci s diagnostickým materiálem symbolického charakteru. Zaměřuje se na systematické začlenění Scénotestu mezi projektivní techniky, na historii této metody i metod příbuzných, na úvod do formální i obsahové analýzy a na osvojení základních praktických dovedností s touto metodou. Předmět je zakončen kolokviem, které lze získat za původní práci na zadané téma, za získání a práci s dobrovolníkem z řad veřejnosti v rámci výuky, případně za nalezení, překlad či poskytnutí zajímavých a podnětných materiálů v daném kontextu mimetických projektivních technik.
Osnova
  • V celkovém součtu: 1 hodina přednášek a 1 hodina praktického nácviku za jednu vyučovací dvouhodinu. Náplň přednášek: - Vymezení a klasifikace hry, okruhy mimetických technik a her, funkce Scénotestu (dále ST) v psychodiagnostice a psychoterapii, hra jako základ diagnostiky a terapie; historický exkurz projektivních technik se zaměřením na hrové, manipulační techniky; testový materiál, symbolický význam, provedení a jeho různé podoby (kritika původního materiálu von Staabs, změny a úpravy...); formální a obsahová analýza ST, interpretační schemata; funkce ST diagnostická i terapeutická - uplatnění v individuální, rodinné či skupinové terapii; různé přístupy k diagnostice i terapii; další možnosti využití ST materiálu; výzkumy ke ST, aj. Přibližná náplň seminářů: - Praktická ukázka jednoho sezení, symbolický význam ST materiálu, formální a obsahová analýza, standardní administrace a možnosti "práce" s metodou, interpretační postupy a jejich aplikace, nácvik dovedností ve dvojicích student-student, nebo student-získaný dobrovolník z řad veřejnosti, atd.
Literatura
  • HUMPOLÍČEK, Pavel. Scénotest - příručka pro praxi. První vydání. Brno: MSD, s.r.o. Brno, 2004, 69 s. ISBN 80-86633-20-9. URL info
  • VON STAABS, Gerdhild, Jaroslav ŠTURMA a Pavel HUMPOLÍČEK. Scénotest: Praktická metoda pro porozumění neuvědomovaným problémům a struktuře osobnosti. 1. vyd. Praha: Testcentrum, s.r.o., 2001, 112 s. 9. publikace Testcentra, s.r.o.; 1. české vydání. ISBN 80-86471-12-8. URL info
  • HUMPOLÍČEK, Pavel a Kamila JEŠINOVÁ. Scénotest - formální a obsahová specifika scén vytvořených jedinci s diagnostikovanou disociální poruchou osobnosti. Prolegomena Scénotestu. Brno, 2006, roč. 5, č. 1, s. 8-15. ISSN 1214-0090. URL info
  • von Staabs, G. (2001). Scénotest. Praha: Testcentrum.
  • HUMPOLÍČEK, Pavel a Jana HUMPOLÍČKOVÁ. Scénotest. Psychologie Dnes. Praha: Portál, 2005, XI., č. 2, s. 30-32. ISSN 1212-9607. info
  • HUMPOLÍČEK, Pavel, Gabriela HRONCOVÁ a Lenka ŠTORKOVÁ. Scénotest: Příručka. Brno: Cv VOE FSS MU Brno, 2002, 103 s. Interní studijní materiál MU Brno - překlad. info
Metody hodnocení
Způsob ukončení předmětu určí vyučující na počátku semestru.
Informace učitele
Poslední úprava provedena dne: 3.1.2009. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010.