PSB_66 Imaginativní psychoterapie

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
Út 15:00–16:35 C51
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
souborná zkouška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení kurzu budou studenti rozumět využití imaginativních metod v rámci všech tří hlavních psychoterapeutických proudů: psychoanalýzy, kognitivně behaviorální terapie a humanistické, na klienta orientované terapie. Frekventanti budou mít příležitost vyzkoušet si imaginativní metody na sobě, především budou pracovat s tématy bazálního stupně H.Leunera. Naučí se vést relaxace s imaginacemi.
Osnova
  • 1. Pojmy fantazie, představivost, denní snění (výzkumy J. Singera). Vzah k fantazii v dějinách filosofie.
  • 2. Základní východiska imaginativní psychoterapie a její počátky v evropské psychoanalytické škole (Freud x Jung - aktivní imaginace)
  • 3. Evropská psychoanalytická škola imaginativní psychoterapie:
  • C. Happich,
  • R. Dessoille,
  • H. Leuner - bazální stupeň KB (téma louky, potoka, hory, domu, okraje lesa), střední a vyšší stupeň KB
  • 4. Americké modifikace vycházející z evropské psychoanalytické školy (J. Shorr - úkolové imaginace)
  • 5. Imaginativní techniky v rámci behaviorismu (J. Wolpe, Cautela, A. Bandura)
  • 6. Imaginativní techniky v rámci humanistické psychologie (Assagioli, Kroger, Fezler, Masters, Houston)
Literatura
  • LEUNER, Hanscarl. Katatymní prožívání obrazů : studijní texty k psychoterapii : základní stupeň, úvod do psychoterapie, technikou denního snu : seminář. 1. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 1997, 209 s. ISBN 8021016779. info
  • Singer, J.L.: Daydreaming and Fantasy. Oxford University Press 1981.
  • Kebza, V.: Imaginativní aktivity. Disertační práce. Psychologický ústav ČSAV, Praha 1989.
  • Desoille, R.: Le reve éveillé en psychothérapie. Presses Universitaires de France, Paris 1945.
Výukové metody
Výuka probíhá každý týden v rozsahu 2 vyučovacích hodin. Teoretické bloky střídají praktická cvičení, jejichž cílem je rozšíření sebepoznání studentů.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen kolokviem. Podmínkou pro jeho získání je nejméně 80% účast ve výuce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 1999, podzim 1999, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, jaro 2009.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/PSB_66