PSB_91 Psychological Issues of Adoption and Foster Care

Faculty of Arts
Spring 2007
Extent and Intensity
2/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. Irena Sobotková, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová
Timetable
each even Thursday 11:40–14:55 zruseno D22, each even Thursday 15:00–16:35 zruseno C21
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/25, only registered: 0/25
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Course Goals: Psychology in substitute family care is a specific application field of family psychology and child clinical psychology. The goal: become knowledgeable about psychological, legal, social and other aspects of substitute parenthood. The necessity of a proper psychological assessment of applicants for substitute family care is stressed, as well as detailed preparation courses and continual psychological care given to foster families. Special attention is paid to examples of good praxis. Students will see video programs from foster families.
Syllabus (in Czech)
  • Tématické okruhy: 1. Základní psychické potřeby 2. Psychická deprivace a možnosti její nápravy 3. Subdeprivace a její důsledky pro vývoj dítěte 4. Přehled ústavní péče o děti 5. Přehled náhradní rodinné péče, legislativní rámec 6. Biologické a psychologické rodičovství 7. Diagnostická a přípravná fáze zprostředkování NRP 8. Odborné psychologické služby pro pěstounské rodiny, speciální program pro děti a dospívající v pěstounských rodinách 9. Kritéria úspěšnosti NRP, funkčnost a resilience pěstounských rodin 10. Aktuální údaje a současné dění v NRP 11. Role nestátních neziskových organizací v NRP 12. Informace o terénním výzkumu pěstounských rodin Povinná literatura: Matějček, Z. (Ed.): Osvojení a pěstounská péče. Praha, Portál 2002. Doporučená literatura: Sobotková, I.: Pěstounské rodiny: jejich fungování a odolnost. Praha, MPSV 2003. Koluchová, J.: Psychický vývoj dětí v pěstounské péči. Praha, MPSV ČR 1992. Matějček, Z. a kol.: Náhradní rodinná péče. Praha, Portál 1999.
Assessment methods (in Czech)
Ukončení: zápočet (podmínkou docházka), kolokvium (ústní forma rozpravy)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2002, Spring 2006, Spring 2008, Spring 2009.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2007/PSB_91