PSDDS1 Doktorský seminář I

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. (přednášející)
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Martin Jelínek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Helena Klimusová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Urbánek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit předchozí znalosti a dovednosti studenta samostatně připravit a realizovat výzkumný projekt v kontextu současných přístupů označovaných jako psychologie založená na důkazech (evidence-based psychology).
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu studenti získají znalosti o psychologii založené na důkazech a obecně o principech postupů založených na důkazech a jejich zakladatelích (A. L. Cochrane, D. M. Eddy, D. L. Sackett, R. B. Haynes). Studenti budou schopni efektivně pracovat s informačními zdroji, volit adekvátní literární prameny a kriticky je hodnotit a syntetizovat získané poznatky do odborného textu; získají hlubší základy vědeckého poznávání a dokazování zahrnující metodologickou kulturu, význam sociálně-kulturního kontextu a problémy tzv. skryté selektivity publikovaných studií; osvojí si meta-dovednosti nezbytné pro přípravu a vedení výzkumných projektů včetně kritického zhodnocení vědeckých důkazů, formulace v teorii zakotvených hypotéz a plánování ideového i technického plánu různých typů výzkumu.
Osnova
  • Postupy založené na důkazech. Psychologie založená na důkazech. Práce s informačními zdroji. Poznávání a dokazování. Plánování výzkumných projektů.
Literatura
    povinná literatura
  • Mareš, J., Kebza, V.: Psychologie založená na důkazech. Československá psychologie, 56, 2012, 178-193.
  • EFPA Optimal Standards for Professional Training in Psychology, 1990. [http://www.efpa.eu/professional-development/optimal-standards-for-professional-training-in-psychology]
  • APA Presidential task force on evidence-based practice: evidence-based practice in psychology. American Psychologist, 61, 2006, 271285.
  • JAMA: Evidence-based medicine: A new approach to teaching the practice of medicine. Journal of the American Medical Association, 268, 1992, 2420-2425.
  • Původní výzkumná studie dle výběru studenta.
    doporučená literatura
  • Cochrane, A. L.: effectiveness and efficiency: random reflections on health services. London, Nuffield Provincial Hospitals Trust, 1972.
  • Eddy, D. M.: evidence-based medicine: a unified approach. Health affairs (Project Hope), 24, 2005, 9-17.
  • Sackett, D. L., Straus, S. E., Richardson, W. S. et al.: Evidence-based medicine: How to practise and teach EBM. Edinburgh, Churchill Livingstone, 2000.
Výukové metody
Přednáška, diskuse, rozbor výzkumných projektů.
Metody hodnocení
Zápočet. Podmínkou pro získání zápočtu je 80% aktivní účast studenta na semináři a kritické zhodnocení původní empirické studie dle vlastního výběru v rozsahu min. 3 normostran.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: každý měsíc.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.