PSKB_59 Taneční terapie

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška && (! PSB_59 Taneční terapie )
složená souborná zkouška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí s taneční terapií jako jednou z forem psychoterapie, která využívá výrazový pohyb k dosažení fyzické i psychické integrace jedince. Na základě osobních prožitků si vyzkoušejí techniky vycházející z několika proudů soudobé taneční terapie. Díky závěrečnému teoretickému zakotvení si frekventanti prohloubí povědomí o základních principech, metodách, cílech, účinných terapeutických faktorech a vůdčích osobnostech jednotlivých tanečně terapeutických směrů.
Osnova
  • 1. Vznik a vývoj taneční terapie v USA a v Evropě
  • 2. Taneční rituály v průběhu dějin
  • 3. Taneční terapie primitivním výrazem (F. Schott-Billmann)
  • 4. Skupinové lidové tance různých národů a jejich význam pro duševní zdraví
  • 5. Symbolická taneční terapie L. Sheleen, tančené archetypy
  • 6. Americká taneční terapie (M. Berger)
  • 7. Kubánský psychobalet (D. Cruzová)
  • 8. Sebepojetí se zaměřením na vztah k vlastnímu tělu, kontaktní improvizace a relaxace
Literatura
  • PAYNE, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 239 s. ISBN 80-7178-213-0. info
  • CHODOROW, Joan. Taneční terapie a hlubinná psychologie : imaginace v pohybu. Translated by Lucie Bednářová. Vyd. 1. Praha: Triton, 2006, 203 s. ISBN 807254554X. info
  • BLÍŽKOVSKÁ, Jaroslava. Úvod do taneční terapie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 103 s. ISBN 80-210-2100-4. info
  • ČÍŽKOVÁ, Klára. Tanečně-pohybová terapie. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005, 119 stran. ISBN 8072545477. info
  • Schott-Billmann, F.: Quand la danse guerit. La recherche en danse, Paris 1994.
  • Payne, H.: Dance Movement Therapy: theory and practice. Tavistock/Routledge 1992.
  • Cruzová, D.: Psychobalet a možnosti aplikace metody aktivního sociálního učení při práci s tělesně postiženými dětmi na Kubě. Čs. psychologie č. 1, Praha 1985.
  • Graffová, CH.: Koncentrativní pohybová terapie. Albert, Boskovice, 1999.
  • Hochgerner, M., Pokorny, V.: Koncentratívna pohybová terapia (KPT) v teórii a praxi. F, Trenčín, 2003.
Výukové metody
Výuka je rozdělena do dvou celodenních bloků a probíhá v tělocvičně MU. V rámci domácí přípravy studenti plní zadaný úkol.
Metody hodnocení
Pro udělení kolokvia je vyžadována účast v obou blocích a vypracování domácího úkolu na zadané téma.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012.