PSMA001 Psychodiagnostika dospělých

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Coufalová (přednášející)
Mgr. Marek Orenčák (přednášející)
prof. PhDr. Hana Přikrylová Kučerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Stodolová (přednášející)
Mgr. Jan Beránek (cvičící)
Mgr. Jan Rejšek (cvičící)
Mgr. Kateřina Šimíčková (cvičící)
Mgr. Kateřina Tichá (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Hana Přikrylová Kučerová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou lichou středu 12:00–13:40 C11, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSMA001/01: každý sudý čtvrtek 16:00–17:40 C51, J. Beránek, P. Coufalová, J. Rejšek, K. Šimíčková, K. Tichá
PSMA001/02: každý sudý čtvrtek 18:00–19:40 C51, J. Beránek, P. Coufalová, J. Rejšek, K. Šimíčková, K. Tichá
PSMA001/03: každý lichý čtvrtek 16:00–17:40 C51, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11., J. Beránek, P. Coufalová, J. Rejšek, K. Šimíčková, K. Tichá
PSMA001/04: každý lichý čtvrtek 18:00–19:40 C51, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11., J. Beránek, P. Coufalová, J. Rejšek, K. Šimíčková, K. Tichá
Předpoklady
Předmět navazuje na Metodologii I a II, Základy psychodiagnostiky a další disciplíny, zabývající se osobnostní strukturou a jejími charakteristikami. Navazuje na něj mj. Psychodiagnostika dětí a dospívajících, Psychoterapie apod.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studující teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi potřebnými pro diagnostiku psychických vlastností a stavů dospělých jedinců. Studujícím budou stručně připomenuty zásady konstrukce psychodiagnostických metod a psychometrické vlastnosti. Budou seznámeni s různými psychodiagnostickými nástroji, které se používají při hodnocení psychických funkcí a osobnostních charakteristik dospělých, s jejich využitím i limity. Předmět zahrnuje také praktický trénink v administraci, vyhodnocování a interpretaci vybraných psychodiagnostických metod. Dále je v předmětu kladen důraz na seznámení studujících s dodržováním etických standardů při provádění psychodiagnostiky. Studující jsou v průběhu předmětu vedeni ke kritickému hodnocení psychodiagnostických metod, výsledků psychodiagnostiky a reflexi limitů diagnostických nástrojů.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu získají studující systematický přehled psychodiagnostických metod. Budou schopni identifikovat a správně používat psychodiagnostické nástroje a testy určené pro dospělou populaci a budou reflektovat jejich limity. Získají přehled o administraci, vyhodnocování a interpretaci výsledků metod, práci s vybranými metodami si prakticky vyzkouší. Studující budou schopni naplánovat a realizovat diagnostický postup v souladu s etickými pravidly za využití vhodných metod psychologické diagnostiky. Budou schopni integrovat a kriticky hodnotit výsledky různých psychodiagnostických nástrojů, kriticky hodnotit validitu a reliabilitu diagnostických metod a reflektovat omezení svých kompetencí i jednotlivých nástrojů při práci. Studující budou schopni výsledky sepsat do podoby zprávy z psychologického vyšetření.
Osnova
  • Testy speciálních schopností a jednotlivých psychických funkcí (paměť, pozornost, kreativita) – Psychodiagnostika paměti (WMS-III, WMS-IIIa, Paměťový test LGT-3, Paměťový test učení).
  • Psychodiagnostika pozornosti (Číselné řady, Bourdonova metoda, Test pozornosti d2). Testy kreativity (Torranceho figuální test tvořivého myšlení, TSD-Z).
  • Psychodiagnostika intelektových funkcí – Jednodimenzionální testy inteligence (Kohsovy kostky, Ravenovy progresivní matrice, D 48, C. F. 2 A, BOMAT, VMT). Komplexní testy inteligence (WAIS-III, AIT, I-S-T 200 R).
  • Neuropsychologické baterie a testy – Stroopův test, Číselný čtverec, BVRT, TMT, CDT, ROCF, RAVLT, WCST, MMSE, ACE-R, Hanojská věž, Londýnská věž, Grassiho test organicity, DRS-2. Luria-Nebraska Neuropsychological Battery (LNNB). Halsteadova-Reitanova neuropsychologická baterie (HRNB). The Visual Object and Space Perception Battery (VOSP), NEUROP-III.
  • Projektivní testy – Verbální projektivní metody (Slovní asociační test, ROR, TAT, P-F Test, Hand test). Grafické projektivní metody (kresba postavy, Baum test). Manipulační projektivní metody (Lüscher, TBSD, FAST).
  • Dotazníky – Úvod k dotazníkům (vymezení, výhody, nevýhody, validita, objektivita, dělení). Multidimenzionální dotazníky (Mikšíkovy dotazníky, ICL, FIRO-B, Eysenckovy dotazníky, DOPEN, MMPI-2, 16 PF-5, CAQ, MCMI, IPDE, PSSI, Big Five, TCI, Logo test, EKS, FPI, BIP, LMI). Jednodimenzionální dotazníky (CTI, MMQ, DŽS, MAS, KSAT, SVF 78, Stress Profile, DDF). Posuzovací škály (vymezení, klasifikace; sebeposuzovací stupnice – např. SCL-90, HAMA, BDI; „objektivní“ posuzovací stupnice – např. M-S stupnice, ZPPS).
  • Psychologický nález – druhy psychologických nálezů, schéma. Klinické metody (pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů). Soudně-znalecké posudky.
Literatura
    povinná literatura
  • HUMPOLÍČEK, Pavel a Václav ŠNOREK. Psychodiagnostika dospělých. Edited by Mojmír Svoboda. Vydání druhé, opravené. Praha: Portál, 2022, 487 stran. ISBN 9788026219194. info
  • SVOBODA, Mojmír, Pavel HUMPOLÍČEK a Václav ŠNOREK. Psychodiagnostika dospělých. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 487 s. ISBN 978-80-262-0363-6. URL info
    doporučená literatura
  • HOGAN, Thomas P. Psychological testing : a practical introduction. Fourth edition. Hoboken: John Wiley and Sons, 2019, xxii, 534. ISBN 9781119506935. info
  • GROTH-MARNAT, Gary a A. Jordan WRIGHT. Handbook of psychological assessment. Sixth edition. Hoboken: Wiley, 2016, xii, 911. ISBN 9781118960646. info
  • GREGORY, Robert J. Psychological testing : history, principles, and applications. 7th ed., global ed. Harlow, Essex: Pearson, 2015, 589 s. ISBN 9781292058801. info
  • GOLDFINGER, Karen a Andrew M. POMERANTZ. Psychological assessment and report writing. 2nd ed. London: Sage, 2014, xiv, 241. ISBN 9781452259109. info
    neurčeno
  • Šípek, J. (1996). Projekce a projektivní metody v psychodiagnostice. Praha: Propsy.
  • Svoboda,M., Řehan, V. a kol. (2004). Aplikovaná psychodiagnostika v České republice.Brno:MSD.
  • Svoboda, M.: Psychologická diagnostika dospělých. Portál, Praha 1999.
  • Říčan, P., Ženatý, J. (1998). K teorii a praxi projektivních technik. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy.
  • Dictionary of psychological testing, assessment and treatment. Edited by Ian Stuart-Hamilton. 2nd ed. London: Jessica Kingsley, 2007, 285 p. ISBN 1843104946. info
  • KLINE, Paul. The handbook of psychological testing. Second edition. London: Routledge, Taylor & Francis group, 2000, vii, 744. ISBN 9780415211581. info
Výukové metody
Výuka probíhá prostřednictvím přednášek a navazujících seminářů. Splnění požadavků ze seminářů je podmínkou postupu k závěrečnému písemnému testu.

Semináře
Podmínkou postupu k písemnému testu je splnění všech požadavků ze seminářů. Docházka (80 % = povolena jedna neomluvená absence). Prezentace vybrané psychodiagnostické metody na konkrétním semináři. Zpracování seminární práce.

Závěrečný test
Test probíhá formou odpovědníku. Časová dotace je 40 minut, test obsahuje 30 otázek. Každá otázka má čtyři možnosti, z nichž může být správně jedna, více nebo všechny odpovědi. Celá správně zodpovězená otázka je hodnocena 3 body. Částečně správně zodpovězená otázka je hodnocena poměrným počtem bodů. Za každou špatně zvolenou odpověď se odečítá 0,75 bodů. Hodnocení: 85-90 = A; 80-84,75 = B; 75-79,75 = C; 70-74,75 = D; 63,25– 69,75 = E; 0-63 bodů = F
Metody hodnocení
Písemný test.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PSMA001