PSMA014 Psychoterapie dětí a dospívajících

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Milan Pilát (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. (přednášející)
prof. MUDr. Michal Hrdlička, CSc. (přednášející)
PhDr. Julián Kuric (přednášející)
PhDr. Marta Romaňáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé pondělí 8:00–11:40 B2.43
Předpoklady
Aktivní účast na přednáškách a seminářích.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními teoretickými poznatky i praktickými zkušenostmi z oblasti psychoterapie dětí a dospívajících. Charakter výuky předmětu je jednak přednáškový jednak seminární. Přednášky jsou orientovány na tzv. obecnou část psychoterapie dětí a dospívajících, zatímco seminární výuka je zaměřena na otázky tzv. speciální psychoterapie dětí a dospívajících.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v základních teoretických poznatcích z oblasti psychoterapie dětí a dospívajících
- využívat praktické zkušenosti z oblasti psychoterapie dětí a dospívajících
- rozlišit základní a speciální okruhy psychoterapie dětí a dospívajících.
Osnova
  • Náplň a struktura jednotlivých přednášek je přizpůsobována aktuální situaci a potřebám studentů. Osnova předmětu může tedy vypadat například takto:
  • Úvod (psychoterapie vs. evidence based medicine, Syndrom YAVIS, Kontext interpersonální vs. intrapsychický, Rozdíly psychoterapie dětí vs. dosplých ad.)
  • Cíle terapie
  • Fáze terapeutického procesu
  • Katalyzátory (nástroje) procesu terapie
  • Terapie hrou
  • Hra ve vybraných terapeutických přístupech i školách
  • Technika vyprávění příběhu
  • Rodinná terapie
  • Historická a aktuální specifika jednotlivých psychoterapeutických přístupů a škol, které se zaměřují na terapeutickou práci s dětmi, dospívajícími a rodinami
  • Přehled teorií vývoje v období dětství a dospívání
  • MR a děti s psychotickými projevy
  • Sy ADD, ADHD versus LMD
  • Psychosomatická a primárně somatická onemocnění u dětí - možnosti a meze psychoterapie
  • Sy CAN, PTSD
  • Návykové látky a drogová závislost u dětí a dospívajících
  • Obecně předmět zahrnuje tyto tematické okruhy:
  • 1. Fáze terapie
  • 2. Katalyzátory změny
  • 3. Teorie rodiny a rodinná terapie
  • 4. Pístup z hlediska vývojové teorie (Erikson, Duvall)
  • 5. Všeobecná teorie systém
  • 6. Psychodynamická teorie (Freud, Wynne, Lidz)
  • 7. Strukturální teorie (Minuchin)
  • 8. Funkcionální teorie (Bowen, Toman)
  • 9. Komunikační teorie (Bateson, Jackson, Lederer, Haley, Satir)
Literatura
    povinná literatura
  • LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000, 431 s. ISBN 80-7178-381-1. info
    doporučená literatura
  • OAKLANDER, Violet. Třinácté komnaty dětské duše : tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Edited by Martin Jára, Translated by Jiří Štěpo. Vyd. 1. Dobříš: Drvoštěp, 2003, 261 s. ISBN 8090330606. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Dětská klinická psychologie [Říčan, 1991]. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1991, 359 s. : i. info
    neurčeno
  • LANYADO, Monica a Ann HORNE. Psychoterapie dětí a dospívajících : psychoanalytický přístup. Translated by Lucie Lucká. V Praze: Triton, 2005, 681 s. ISBN 807254568X. info
  • BREMS, Christiane. Dětská psychoterapie a poradenství : komplexní průvodce. Translated by Barbara Ulrich. Vydání první. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2018, 526 stran. ISBN 9788075535108. info
  • ELLIOTT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Translated by Jaroslava Kubátová - Jiří Štěpo. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2002, 206 stran. ISBN 8024701820. info
  • VALENTA, Milan a Pavel HUMPOLÍČEK. Hra v terapii. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 254 s. ISBN 978-80-262-1190-7. URL info
  • HORT, Vladimír, Michal HRDLIČKA, Jana KOCOURKOVÁ a Eva MALÁ. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 492 s. ISBN 80-7178-472-9. info
  • PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
Výukové metody
Výuka je založena na interaktivních přednáškách, které obsahově čerpají z praxe dětského psychoterapeuta. Přednášky jsou doplněny semináři, které jsou realizovány formou diskuze či možnosti exkurze do zařízení zabývajících se přímou terapeutickou činností v oblasti dětské a adolescentní psychoterapie.
Metody hodnocení
Výuka probíhá jednou týdně dvě vyučovací hodiny - v jednom týdnu jsou dvě vyučovací hodiny věnovány teoretické průpravě a na ně navazují v dalším týdnu další dvě hodiny seminární. Předmět je ukončen ústní zkouškou.
Informace učitele
Poslední úprava provedena dne: 3. 1. 2018.
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2021/PSMA014