PSMB039 Teorie a praxe vězeňství

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Soňa Haluzová (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. Soňa Haluzová
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 7. 3. 17:00–19:40 K23, Pá 8. 3. 8:00–13:40 K12 nerezervovat, So 9. 3. 8:00–11:40 K12 nerezervovat, Čt 11. 4. 17:00–19:40 K23, Pá 12. 4. 8:00–13:40 K12 nerezervovat, So 13. 4. 8:00–11:40 K12 nerezervovat
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje studenty se základními teoretickými východisky a praktickým pohledem do oblasti forenzní a zejména penitenciární psychologie. Je obecně zaměřen na výkon práce psychologa u bezpečnostního sboru se svými specifickými nároky a riziky, konkrétně pak na výkon práce psychologa u Vězeňské služby ČR.
Výstupy z učení
Student získá po absolvování předmětu teoretické znalosti a praktické zkušenosti z penitenciární psychologie, která představuje jednu z oblastí aplikované psychologické discipliny forenzní psychologie,
student bude po absolvování předmětu schopen z psychologického hlediska pochopit chování a prožívání člověka v situacích, ve kterých se stává subjektem občansko-právních nebo trestně-právních vztahů či se jinak setkává s uplatňováním práva, tedy je právu podrobován (obviněný, podezřelý, odsouzený), právo vykonává (soudce, policista, dozorce) nebo se právního úkonu účastní (znalec, svědek, oběť).
Osnova
  • 1. Psychologie a právo. Předmět forenzní psychologie. Oblasti forenzní psychologie : kriminologická psychologie, kriminalistická psychologie, soudní psychologie, penitenciární psychologie, postpenitenciární psychologie, forenzní psychologická personalistika, policejní psychologie, penologie.
  • 2. Nástin historického vývoje a utváření forenzní psychologie.
  • 3. Vězeňská služba ČR, její vznik a zřízení (základní údaje). Úkoly Vězeňské služby. Organizace a členění Vězeňské služby. Typy věznic. Funkce psychologa ve věznici a obsahová náplň jeho pracovní činnosti
  • 4. Prezentace Vazební věznice Brno. Profilace věznice, kapacita.
  • 5. Činnost příslušníka Vězeňské služby ČR. Předpoklady pro přijetí do služebního/pracovního poměru k VSČR, zvýšená psychická zátěž při práci, riziko vzniku posttraumatické zátěžové reakce, syndrom profesionálního vyhoření.
  • 6. Penitenciární psychologie. Problémy adaptace, psychické a sociální důsledky výkonu vazby a výkonu trestu.
  • 7. Formy agrese v penitenciárním prostředí.
  • 8. Penitenciárně-psychologické otázky hromadné nekázně a vzpoury vězňů. Příčiny vzniku vzpoury, stadia vzpoury vězňů.
  • 9. Penitenciární psychopatologie. Prizonizace a druhý život vězňů, sebevražedné jednání a automutilace.
  • 10. Optimalizace výkonu vazby a výkonu trestu odnětí svobody v ČR. Vyšetřovací vazba jako psychosociální problém. Funkce trestu odnětí svobody. Zacházení s odsouzenými.
  • 11. Empirické profily osobností pachatelů trestných činů. Podvodníci a podvody, nájemní vrahové, pachatelé sexuálního zneužívání dětí, pachatelé sériového násilí, pachatelé telefonního teroru, pachatelé krádeží v obchodních domech aj.
  • 12. Nový fenomén českého vězeňství. Organizovaný zločin - základní charakteristika organizovaného zločinu, organizovaný zločin v ČR, jednotlivé formy organizovaného zločinu, možné způsoby eliminace negativního působení zločineckých struktur ve vězeňství (technické zabezpečení, organizační, vybavenost vězeňského personálu). Rusky hovořící cizinci v českých věznicích.
  • 13. Penitenciární problematika zneužívání drog. Nebezpečí agresivního jednání pod vlivem drogy, existence černého trhu s drogami ve vězení, znehodnocování ordinace lékaře, nebezpečí přenosu chorob, činnost poradny drogové prevence.
Literatura
  • Netík, K. Netíková, D. Hájek, S.: Psychologie v právu. Úvod do forenzní psychologie. Praha, C.H.Beck 1997, 140 s.
  • ČÍRTKOVÁ, Ludmila a František ČERVINKA. Forenzní psychologie : psychologie pro soudce, advokáty, státní zástupce, vyšetřovatele, kriminalisty a pro všechny, kteří se v souvislosti s trestným činem dostanou do kontaktu s policií a soudy. Vyd. 1. Praha: Support, 1994, 206 s. info
  • Heretik, A.: Základy forenznej psychológie, Bratislava, Slovenské pedagogické nakladatežstvo 1994, 224 s.
  • Mezník, J. a kol.: Základy penologie. Brno, Masarykova univerzita 1995, 75 s.
  • Bajcura, L.: Práva vězně. Od vazby po propuštění z trestu odnětí svobody. Praha, Grada 1999, 158 s.
  • Mařádek, V.: Lexikon klíčových pojmů z penologie. Opava 2000, 75 s.
  • Čírtková, L.: Policejní psychologie. Praha, Portál 2000, 254 s.
  • Čírtková, L.: Kriminální psychologie. Praha, Eurounion, s.r.o. 1998, 255 s.
  • Časopis České vězeňství (dvouměsíčník)
  • • Sochůrek, Jan : Kapitoly z penologie. I. díl – Úvod do teorie trestu a trestání. Technická univerzita Liberec 2007, 57 s.
  • Časopis České vězeňství (dvouměsíčník)
  • • Sochůrek, Jan : Kapitoly z penologie. II. díl – Teorie a praxe zacházení s vězněnými. Technická univerzita Liberec 2007, 77 s.
  • • Sochůrek, Jan : Kapitoly z penologie. III. díl – Negativní jevy ve vězení. Technická univerzita Liberec 2007, 69 s.
  • • Netík, K. Netíková, D. Hájek, S.: Psychologie v právu. Úvod do forenzní psychologie. Praha, C.H.Beck 1997, 140 s.
  • - Matoušková, I.: Aplikovaná forenzní psychologie. Praha, Grada 2013.
  • www.vscr.cz
Výukové metody
Výukové metody: Metoda slovní monologická (přednáška, výklad, prezentace), metoda slovní dialogická (diskuse, dialog). Součástí předmětu je v každém semestru exkurze (např. vazební věznice, věznice, ústav pro výkon zabezpečovací detence, soudní jednání).
Metody hodnocení
Předmět je zakončen písemným testem, který vychází ze studijních materiálů, přednášek a seminářů. Upřesňující informace ke způsobu ukončení předmětu poskytne vyučující na počátku semestru.
Seminární práce s možností výběru z 5 témat.
Závěrečný skupinový písemný test, který vychází ze studijních materiálů/literatury, přednášek a seminářů. Test obsahuje otázky zaměřené na teorii, ale také praxi – příklad modelové situace a možnosti jejího řešení.
Informace učitele
http://www.vscr.cz
Revidováno dne 5. 1. 2018, Dr. Pavel Humpolíček
Podklady: PhDr. Soňa Haluzová
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.