FF:PSMB083 ADHD v dospělosti - Informace o předmětu
PSMB083 ADHD v dospělosti
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- Mgr. Helena Halířová (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Eva Vraníková (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce) - Garance
- prof. PhDr. Hana Přikrylová Kučerová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, N-PSYCH_)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit porozumění studentů tematice ADHD v dospělosti. Studenti se podrobně seznámí se symptomatologií této poruchy a jejími proměnami v průběhu života dospělého. Nahlédnou do příběhů dospělých s touto diagnózou a způsobů, jakými ovlivňuje jejich osobní, studijní a pracovní život i vlastní sebeobraz. ADHD ukážeme ve své celistvosti jako divergenci, která nepochybně přináší mnohé těžkosti, ale zároveň i specifické kognitivní stránky, které lze podpořit a pozitivně využít k naplnění vlastního potenciálu.
- Výstupy z učení
- Absolvováním předmětu student získá detailní vhled do problematiky ADHD v dospělosti a posílí svou vnímavost k jejím projevům. Detailním rozborem faktorů, které detekci a diagnostiku ADHD ovlivňují, student prohloubí také svou schopnost klinicko-psychologického usuzování obecně. ADHD v dospělosti je v praxi značně poddiagnostikováno, lidé mohou být léčeni pro jinou poruchu, kterou (a) nemají, (b) s ADHD koexistuje nebo (c) dokonce nepřímo souvisí. Na příkladu ADHD v dospělosti tak student rozvine kritické smýšlení přenositelné na diferenciální diagnostiku také dalších psychiatrických poruch.
- Osnova
- Symptomatologie, epidemiologie a typy ADHD v dospělosti,
- Proměny projevů v průběhu života jedince,
- Příběhy dospělých s ADHD a mýty, které o ADHD panují,
- Funkční problémy studijního, pracovního a osobního života,
- Zařazení poruchy v klasifikačních systémech MKN a DSM, diagnostická vodítka a jejich srovnání,
- Komorbidní a s ADHD zaměňované poruchy,
- Proměny pohledu na ADHD v čase,
- Proces diagnostiky a detekce ADHD u dospělých,
- Léčebné a podpůrné postupy,
- ADHD dospělých v kontextu současného zdravotnictví a obtíže, kterým čelíme.
- Výukové metody
- Výuka zahrnuje přednášky, ale i skupinové aktivity a diskuze s následným teoretickým zakontextováním. Výuka probíhá každý týden.
- Metody hodnocení
- Podmínkou ukončení předmětu je 80% účast, aktivní zapojení ve výuce a závěrečná písemná práce reflektující, co si student z předmětu odnáší.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PSMB083