PSMB083 ADHD v dospělosti

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Helena Halířová (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Eva Vraníková (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Hana Přikrylová Kučerová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit porozumění studentů tematice ADHD v dospělosti. Studenti se podrobně seznámí se symptomatologií této poruchy a jejími proměnami v průběhu života dospělého. Nahlédnou do příběhů dospělých s touto diagnózou a způsobů, jakými ovlivňuje jejich osobní, studijní a pracovní život i vlastní sebeobraz. ADHD ukážeme ve své celistvosti jako divergenci, která nepochybně přináší mnohé těžkosti, ale zároveň i specifické kognitivní stránky, které lze podpořit a pozitivně využít k naplnění vlastního potenciálu.
Výstupy z učení
Absolvováním předmětu student získá detailní vhled do problematiky ADHD v dospělosti a posílí svou vnímavost k jejím projevům. Detailním rozborem faktorů, které detekci a diagnostiku ADHD ovlivňují, student prohloubí také svou schopnost klinicko-psychologického usuzování obecně. ADHD v dospělosti je v praxi značně poddiagnostikováno, lidé mohou být léčeni pro jinou poruchu, kterou (a) nemají, (b) s ADHD koexistuje nebo (c) dokonce nepřímo souvisí. Na příkladu ADHD v dospělosti tak student rozvine kritické smýšlení přenositelné na diferenciální diagnostiku také dalších psychiatrických poruch.
Osnova
  • Symptomatologie, epidemiologie a typy ADHD v dospělosti,
  • Proměny projevů v průběhu života jedince,
  • Příběhy dospělých s ADHD a mýty, které o ADHD panují,
  • Funkční problémy studijního, pracovního a osobního života,
  • Zařazení poruchy v klasifikačních systémech MKN a DSM, diagnostická vodítka a jejich srovnání,
  • Komorbidní a s ADHD zaměňované poruchy,
  • Proměny pohledu na ADHD v čase,
  • Proces diagnostiky a detekce ADHD u dospělých,
  • Léčebné a podpůrné postupy,
  • ADHD dospělých v kontextu současného zdravotnictví a obtíže, kterým čelíme.
Výukové metody
Výuka zahrnuje přednášky, ale i skupinové aktivity a diskuze s následným teoretickým zakontextováním. Výuka probíhá každý týden.
Metody hodnocení
Podmínkou ukončení předmětu je 80% účast, aktivní zapojení ve výuce a závěrečná písemná práce reflektující, co si student z předmětu odnáší.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PSMB083