PS_BA017 Psychologie zdraví a psychohygiena

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
prof. Johan Potgieter (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Eliška Čejková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Anna Havelková (cvičící)
Mgr. et Mgr. Kamila Šustrová (cvičící)
Mgr. Lenka Tenklová (cvičící)
Mgr. Eva Janštová (pomocník)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Irena Komendová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché pondělí 12:30–14:05 U35, kromě Po 9. 10.
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PS_BA017/01: každý lichý čtvrtek 14:10–15:45 U29, E. Čejková, A. Havelková, A. Slezáčková, K. Šustrová, L. Tenklová
PS_BA017/02: každý lichý čtvrtek 15:50–17:25 U29, E. Čejková, A. Havelková, A. Slezáčková, K. Šustrová, L. Tenklová
PS_BA017/03: každý sudý čtvrtek 14:10–15:45 U29, E. Čejková, A. Havelková, A. Slezáčková, K. Šustrová, L. Tenklová
PS_BA017/04: každý sudý čtvrtek 15:50–17:25 U29, E. Čejková, A. Havelková, A. Slezáčková, K. Šustrová, L. Tenklová
Předpoklady
PS_BA010 Neurovědy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům přehled o základních výzkumných a aplikačních oblastech psychologie zdraví a psychohygieny a rozšířit poznatkovou základnu o souvislostech a důsledcích psychické zátěže a prevenci tělesných onemocnění a duševních poruch. Obsahová náplň předmětu vychází z holistické, bio-psycho-sociální koncepce lidské existence ve zdraví a nemoci. Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět působení stresorů na duševní i tělesné zdraví a objasnit možnosti a způsoby zvládání stresu. Studenti budou také schopni použít získané informace k formulaci praktických doporučení týkajících se udržení duševní rovnováhy, zdraví a prevence syndromu vyhoření.
Osnova
  • 1. Předmět Psychologie zdraví a psychohygieny. Historie, hlavní tématické oblasti, základní termíny, čelní představitelé, odborné společnosti a periodika, příbuzné obory. 2. Vývoj pojetí a definice zdraví. Bio-psycho-socio-enviromentální pojetí zdraví. Duševní zdraví a kvalita života, adaptace. 3. Rizikové a protektivní faktory působící ve vztahu mezi zdravím a nemocí. Vulnerabilita a resilience. Přehled významných koncepcí psychické odolnosti. 4. Stres. Stresory a salutory. Strategie zvládání stresu. 5. Sebepoznání coby základ sebevýchovy. Metody sebepoznání. 6. Autoregulace emocí a myšlení. Vliv negativních emocí, význam pozitivního prožívání. Iracionální myšlenky, pozitivní (optimistický, nadějný) způsob myšlení. 7. Autoregulace chování a jednání: zlozvyky - jejich rozpoznání a odstraňování. Se zdravím související chování. 8. Zvládání časového stresu. Prokrastinace, time management. 9. Vztah mysli a těla, příspěvek psychosomatiky pro udržení duševního zdraví. 10. Relaxační metody, imaginativní postupy, sugesce a autosugesce. 11. Syndrom vyhoření (burn-out). Prevence a intervence Syndromu vyhoření.
Literatura
    povinná literatura
  • BUREŠOVÁ, Iva, Jaroslava DOSEDLOVÁ, Jana Marie HAVIGEROVÁ, Martin JELÍNEK, Helena KLIMUSOVÁ, Alena PUČELÍKOVÁ, Alena SLEZÁČKOVÁ a Lubomír VAŠINA. Chování související se zdravím: determinanty, modely a konsekvence. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016. 221 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, sv. 456. ISBN 978-80-210-8458-2. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8458-2016. [citováno 2024-04-23] Munishop info
  • KEBZA, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví. Online. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005. 263 s. ISBN 8020013075. [citováno 2024-04-23] info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 279 s. ISBN 80-7178. [citováno 2024-04-23] info
  • MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. Online. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. 207 s. [citováno 2024-04-23] URL info
    doporučená literatura
  • PRAŠKO, Ján a Hana PRAŠKOVÁ. Proti stresu krok za krokem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001. 167 s. ISBN 80-247-0068-9.
  • SLEZÁČKOVÁ, Alena. Průvodce pozitivní psychologií : nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 304 s. ISBN 9788024735078. [citováno 2024-04-23] URL info
  • PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. 240 s. ISBN 9788024729596. [citováno 2024-04-23] URL info
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Online. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009. 102 stran. ISBN 9788024729473. [citováno 2024-04-23] URL info
  • MLČÁK, Zdeněk. Psychologie zdraví a nemoci. Online. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita Ostrava, 2007. 84 s. ISBN 8073680351. [citováno 2024-04-23] info
  • PAYNE, Jan. Kvalita života a zdraví. Online. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005. 629 stran. ISBN 8072546570. [citováno 2024-04-23] info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie zdraví pro učitele a vychovatele. Online. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 1999. 23 s. Učitelé a zdraví, č.2. ISBN 80-902653-2-4. [citováno 2024-04-23] info
  • NEŠPOR, Karel. Uvolněně a s přehledem : relaxace a meditace pro moderního člověka. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998. 95 s. ISBN 8071696528. [citováno 2024-04-23] info
  • BEDRNOVÁ, Eva. Duševní hygiena a sebeřízení. Online. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1996. 190 s. ISBN 8070790199. [citováno 2024-04-23] info
    neurčeno
  • The Routledge international handbook of psychosocial resilience. Online. Edited by Updesh Kumar. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017. xxxix, 480. ISBN 9781138954878. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Přednášky, diskuze, praktická cvičení
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je: - aktivní účast studentů ve výuce - minimálně 80% účast na seminářích a včasné plnění zadávaných seminárních úkolů - ústní zápočtový pohovor - dostatečný počet bodů v závěrečném písemném testu
BODOVÁNÍ TESTU (20 otázek, každá za 0-2 body). 40 b. = 100%:
90-100 % (36 - 40 b.) = A
80-89 % (32 - 35 b.) = B
70-79 % (28 – 31 b.) = C
60-69 % (24 – 27 b.) = D
50-59 % (20 – 23 b.) = E
0-49 % (0 - 19 b.) = F
Informace učitele
Harmonogram výuky v PS 2017:
PŘEDNÁŠKY:
P1. 25.9.2017 (A. Slezáčková): Předmět Psychologie zdraví a psychohygieny. Historie, hlavní tématické oblasti, základní termíny, čelní představitelé, odborné společnosti a periodika, příbuzné obory. Vývoj pojetí a definice zdraví. Bio-psycho-socio-enviromentální pojetí zdraví. Duševní zdraví a kvalita života.
P2. 9.10.2017: Speciální přednáška zahraničního hosta. Prof. Johan Potgieter, JAR: “The understanding of well-being: Theories, findings, and implications for interventions. Novel approaches to the facilitation of health and well-being from a strengths perspective."
P3. 23.10.2017 (P. Humpolíček): Stres. Stresory a salutory. Biologický základ stresu. Strategie zvládání stresu. Rizikové a protektivní faktory působící ve vztahu mezi zdravím a nemocí.
P4. 6.11. 2017 (A. Slezáčková): Vulnerabilita a resilience. Přehled významných koncepcí psychické odolnosti. Účinné postupy pro posílení resilience.
P5. 20.11. 2017 (P. Humpolíček): Vztah mysli a těla, relaxační metody, imaginativní postupy, sugesce a autosugesce.
P6. 4.12.2017 (A. Slezáčková): Syndrom vyhoření (Burn-out). Prevence a intervence Syndromu vyhoření.

SEMINÁŘE začínají v týdnu od 5.10.2017:
S1: 5. a 12.10. (Lenka Tenklová): Sebepoznání coby základ sebevýchovy. Metody sebepoznání.
S2: 19. a 26.10. (Anna Havelková): Autoregulace emocí a myšlení. Vliv negativních emocí na duševní a tělesné zdraví, význam pozitivního prožívání. Iracionální myšlenky, ABC Alberta Ellise, pozitivní - tj. optimistický a nadějný způsob myšlení.
S3: 2. a 9.11. (Kamila Šustrová): Autoregulace chování a jednání: zlozvyky - jejich rozpoznání a odstraňování.
S4: 16. a 23.11. (Kamila Šustrová): Zvládání časového stresu. Work-life balance, rizika prokrastinace, zásady správného time-managementu.
S5. 30.11. a 7.12. (Eliška Čejková): Relaxační metody, imaginativní postupy, sugesce a autosugesce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.