RJURS02J Reflektivní seminář II - jednooborové studium

Filozofická fakulta
podzim 2023
Rozsah
12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc. (cvičící)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 3. 10. 8:00–11:40 B2.44, Út 24. 10. 8:00–11:40 B2.44, Út 21. 11. 8:00–11:40 B2.44, Út 12. 12. 8:00–11:40 B2.44
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je reflektovat společně s oborovým didaktikem a ostatními frekventanty jak jejich samostatné výstupy (včetně výuky v tandemu), tak i náslechovou praxi. Studenti předloží oborovému didaktikovi své pedagogické přípravy k vyučovacím jednotkám a záznamové archy vyplňované během praxe, na jejichž základě společně hodnotí úspěšnost dosažení stanovených výchovně vzdělávacích cílů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- naplánovat a připravit výuku;
- aplikovat obecné didaktické, pedagogické i psychologické poznatky v praxi;
- reflektovat vlastní výuku, výuku svých kolegů a jiného pedagoga;
- postihnout klady a zápory vlastní výuky;
- zorientovat se v moderních technologiích a využít je ve výuce;
- kriticky hodnotit a uplatňovat základní principy oborové didaktiky.
Osnova
  • 1. Individualizace výuky v kontextu intenzifikace učení všech žáků.
  • 2. Nastavení didaktických cílů a důkazy o učení.
  • 3. Hodnocení výsledků učení.
Literatura
  • NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
  • JANÍK, Tomáš, Josef MAŇÁK a Petr KNECHT. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno: Paido, 2009, 173 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-194-2. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • NEZVALOVÁ, Danuše. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000, 72 s. ISBN 8024402084. info
  • JUKLOVÁ, Kateřina. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Vydání: první. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013, 177 stran. ISBN 9788074352669. info
Výukové metody
Workshopy s aktivní účastí, reflexe a sebereflexe, diskuse.
Vedení reflektivního deníku, učitelského portfolia, vyplnění sebehodnotícího dokumentu (reflexe studenta, provázejícího učitele, oborového didaktika), hospitace.
Metody hodnocení
Student absolvuje 4 workshopy, jejichž témata a termíny konání budou upřesněny na začátku či v průběhu semestru. Předpokládá se aktivní účast. V závěru semestru či ve zkouškovém období se uskuteční společné setkání zaměřené na reflexi uskutečněných praxí. Před konáním závěrečného reflektivního setkání je třeba do odevzdávárny předmětu praxe vložit veškerou potřebnou dokumentaci.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2024.