RJU_01 Průběžná praxe náslechová

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
90 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc. (cvičící)
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Bumbálková (pomocník)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
Didaktika ruštiny I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, uvědomění si vlastních profesních potřeb a dosažení uznání v roli učitele.
Předmět Průběžná praxe náslechová je průběžnou praxí předcházející náslechové praxi souvislé a praxi výukové a vypisuje se v každém semestru. Praxe se realizuje především na středních školách, případně na 2. stupni základních škol. Student vykoná náslechovou a následnou výukovou praxi v návaznosti na stejné škole.
V průběhu praxe náslechové studenti získají:
- zkušenost ze školní praxe na příkladu toho, jak vedou vyučování zkušení pedagogové;
- vzory pro zvládání standardních i méně standardních situací ve výuce a aktivizaci a motivaci studentů středních škol a žáků základních škol na různých etapách výukového procesu;
- seznámení s tím, jak je vedena evidence výuky včetně docházky;
- vzory pro práci s učebnicemi, didaktickou technikou i s doplňkovými materiály připravenými učitelem podle konkrétních potřeb;
- možnosti využití různých forem ověřování znalostí a dovedností edukantů;
- zkušenosti s flexibilní reakcí na situace vznikající ve výuce;
- konkrétní příklady vedení písemné agendy předmětu (ŠVP a jiná školní/třídní dokumentace);
- možnost s pedagogy prodiskutovat důvody konkrétních zásahů do organizace výuky a zachovávání disciplíny v podmínkách, jichž byli svědky;
- materiály potřebné pro komplexní reflexi náslechů.
Výstupy z učení
Průběžná praxe náslechová seznámí studenty s reálnými podmínkami vyučování ruskému jazyku a literatuře na příkladu středních škol, případně 2. stupně škol základních, učitelů a edukantů včetně konkrétních příkladů toho, jak výukovou jednotku připravit s ohledem na ŠVP a specifické potřeby dané skupiny. Zkušení pedagogové pomůžou studentům získat vzory pro jejich vlastní aktivní práci a připraví je tak pro jejich individuální pedagogické působení.
Student bude schopen:
- si uvědomit vlastní profesní potřeby;
- prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti;
- propojit teoretické poznatky získané v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými ukázkami reálné výuky;
- reflektovat své zkušeností po náslechových hodinách s uvádějícím učitelem a s oborovým didaktikem;
- vypracovat seminární práci na základě materiálů získaných pro komplexní reflexi náslechů.
Osnova
  • Základními etapami absolvování předmětu jsou:
  • 1. Uzavření dohody o konání náslechů s konkrétní školou. Seznámení se s provozem školy; seznámení s pedagogickou dokumentací a přípravami na hodiny v praxi uvádějícího učitele (20 hod.).
  • 2. Vlastní náslechy v konkrétních hodinách věnovaných ruskému jazyku a literatuře (30 hod.).
  • 3. Diskuse s uvádějícím učitelem po náslechových hodinách (10 hod.).
  • 4. Reflexe náslechové praxe pod garancí oborového didaktika (10 hod.).
  • 5. Porovnání teoretických postulátů a jejich uplatňování v praxi: vypracování analýzy záznamů z náslechů (20 hod.).
Literatura
    doporučená literatura
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. první. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta humanitních studií. 231 s. Monografica. ISBN 80-7194-744-X. 2005. info
  • PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus. 250 stran. ISBN 8070411740. 2003. info
    neurčeno
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání čtvrté. Praha: Portál. 164 stran. ISBN 9788026200529. 2012. info
  • HANUŠOVÁ, Světlana. Učitel cizího jazyka v roli poradce. In Cudzie jazyky a kultúry v škole 8. Foreign Languages and Cultures at School 8. 2011. info
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada. 121 s. ISBN 9788024728636. 2009. URL info
  • GRENAROVÁ, Renée. Metodické postupy, didaktické hry, pomůcky a techniky k nácviku čtení v počátečním vyučování ruštině na ZŠ nejen pro žáky s dyslektickými obtížemi. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně (CD-ROM). 27 s. ISBN 80-210-3474-2. 2004. info
Výukové metody
- náslech hodin uvádějících učitelů;
- studium pedagogické (školní/třídní) dokumentace;
- pozorování a záznamy z pozorování v navštívených hodinách;
- analýza práce uvádějících učitelů v konkrétních hodinách;
- diskuse s uvádějícími učiteli;
- zpracování podkladů pro písemnou reflexi náslechů.
Metody hodnocení
Odevzdání materiálů (analýza záznamů) z náslechů.
Zápočet.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020.