RJU_02 Průběžná pedagogická praxe

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
180 hodin. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc. (cvičící)
Mgr. Jana Bumbálková (pomocník)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 10:00–11:40 C33
Předpoklady
Didaktika ruštiny I
Průběžná praxe náslechová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvíjení a upevňování profesních kompetencí získávaných během náslechové praxe. Předmět navazuje na Průběžnou praxi náslechovou, případně může probíhat paralelně s ní, a předchází výukové praxi souvislé. Studenti naváží na teoretické poznatky i na zkušenosti z předmětu Průběžná praxe náslechová, dohodnou s uvádějícím učitelem střední, případně základní (2. stupeň) školy, které hodiny budou vyučovat, připraví se na tyto výstupy ve vyučovacích hodinách. Následně aktivně povedou vyučování a získají zpětnou vazbu ke svému výkonu od uvádějícího učitele.
Studenti tak upevní své schopnosti:
- připravit si po všech stránkách výuku;
- organizovat vyučovací proces, udržet ve vyučované skupině disciplínu a edukanty aktivizovat a motivovat;
- aktivně vést vyučování a pružně reagovat na práci skupiny;
- vysvětlovat teoretické poznatky a procvičovat látku, kontrolovat její zvládnutí;
- vypracovat seminární práci na základě materiálů získaných v průběhu semestru v hodinách průběžné praxe pro komplexní reflexi výukové praxe.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- připravit si po všech stránkách výuku;
- stanovit vyučovací metody adekvátní cílům a specifikům dané skupiny edukantů a vyhodnocovat dosahování cílů;
- organizovat vyučovací proces, udržet ve vyučované skupině disciplínu a edukanty aktivizovat a motivovat;
- aktivně vést vyučování a pružně reagovat na práci skupiny;
- vysvětlovat teoretické poznatky a procvičovat látku, kontrolovat její zvládnutí;
- připravit si doplňkové materiály potřebné pro výuku;
- spolupracovat s uvádějícím učitelem i s oborovým didaktikem při případných úpravách postupu výuky;
- vypracovat seminární práci na základě materiálů a zkušeností získaných v průběhu souvislé praxe pro komplexní reflexi výukové praxe.
Osnova
  • Základními body jsou:
  • 1. Dohoda s uvádějícím pedagogem o tématech aktivních hodin a o jejich typu. Příprava na vedení konkrétních hodin a úkoly (70 hod.).
  • 2. Samostatná výuka: aktivní samostatná vystoupení ve vyučování ruštině, vedení výuky, vysvětlování, aktivizace a motivace žáků, kontrola zvládnutí probírané látky, ověřování znalostí a jejich procvičování, transfer znalostí do dovedností (10 hod.)
  • 3. Doučování: indiuviduální a skupinová výuka, vysvětlování, a kontrola zvládnutí probírané látky, ověřování znalostí a jejich procvičování, transfer znalostí do dovedností (20 hod.).
  • 4. Výuka v tandemu (10 hod.).
  • 5. Reflexe výuky s uvádějícím učitelem (10 hod.).
  • 6. Podíl na provozu školy (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, tvorba učebních pomůcek, příprava třídnické hodiny, pomoc se školní/třídní dokumentací, příprava školních projektů a akcí, dozory, účast na třídních schůzkách, doprovod (spolu s učitelem) žáků na exkurze apod.) (30 hod.).
  • 7. Sdílení a reflexe zkušeností pod garancí oborového didaktika (10 hod.).
  • 8. Vypracování seminární práce k reflexi průběžné výukové praxe (20 hod.).
Literatura
    doporučená literatura
  • EIBENOVÁ, Klaudia, Mojmír VAVREČKA a Irena EIBENOVÁ. Hry ve výuce ruštiny : jazykové hry, hádanky k rozvoji řeči, dramatizace pohádek, tematické slovníčky : A1-B2. 1. vyd. Brno: Edika, 2013, 188 s. ISBN 9788026603658. info
  • PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
    neurčeno
  • GRENAROVÁ, Renée. Metodické postupy, didaktické hry, pomůcky a techniky k nácviku čtení v počátečním vyučování ruštině na ZŠ nejen pro žáky s dyslektickými obtížemi. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně (CD-ROM), 2004, 27 s. ISBN 80-210-3474-2. info
  • VESELÝ, Josef. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 197 s. info
  • JELÍNEK, Stanislav. Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 176 s. info
  • PURM, Radko. Typické metodické úlohy při počátečním vyučování ruštině a jejich řešení. Vyd. 1. Hradec Králové: Pedagogická fakulta v Hradci Králové, 1975, 174 s. info
Výukové metody
- Příprava vlastních vyučovacích hodin;
- vytvoření případných doplňkových materiálů;
- vedení konkrétních vyučovacích hodin na příslušné škole;
- analýza vlastního výkonu ve vyučování;
- vedení pedagogického deníku jako nástroje podpory reflexe a sebereflexe;
- plnění případných (zadaných) úkolů v učitelském portfoliu;
- odevzdání deníku praxe ke kontrole.
Metody hodnocení
Odevzdání seminární práce (reflexe vlastní výukové praxe).
Zápočet.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2021/RJU_02