RJU_05 Souvislá pedagogická praxe

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
180 hodin. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc. (cvičící)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
Didaktika ruštiny I
Didaktika ruštiny II
Průběžná praxe náslechová
Průběžná pedagogická praxe
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvíjení a upevňování profesních kompetencí získávaných během průběžné pedagogické praxe na střední, příp. základní (2.stupeň) škole a postupné přebírání odpovědnost za plánování, realizaci a evaluaci vlastní výuky a interakci s žáky. V této praxi je kladen důraz na oborový aspekt praxe. Student hlouběji porozumí tomu, co obnáší každodenní práce učitele, uvědomuje si vlastní profesní potřeby a stává se postupně více autonomní.
Studenti naváží na teoretické poznatky a na zkušenosti z průběžné výukové praxe a předmětů Průběžná praxe náslechová a Souvislá praxe náslechová. Studenti se dohodnou s uvádějícím učitelem, které hodiny budou vyučovat, připraví se na tyto výstupy ve vyučovacích hodinách. Následně aktivně povedou vyučování a získají zpětnou vazbu ke svému výkonu od uvádějícího učitele. Následně studenti reflektuji své zkušenosti ze souvislé výukové praxe v seminární práci.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- připravit si po všech stránkách výuku;
- stanovit vyučovací metody adekvátní cílům a specifikům dané skupiny žáků a vyhodnocovat dosahování cílů;
- organizovat vyučovací proces, udržet ve vyučované skupině disciplínu a edukanty aktivizovat a motivovat;
- aktivně vést vyučování a pružně reagovat na práci skupiny;
- vysvětlovat teoretické poznatky a procvičovat látku, kontrolovat její zvládnutí;
- připravit si doplňkové materiály potřebné pro výuku;
- spolupracovat s uvádějícím učitelem i s oborovým didaktikem při případných úpravách postupu výuky;
- reflektovat svou pedagogickou praxi v seminární práci;
- pojmenovat silné a slabé stránky svého profesního výkonu a navrhovat osobní rozvojové cíle, způsob jejich dosažení a realizovat je ve stanoveném čase.
Osnova
  • Základními body jsou:
  • 1. Dohoda s uvádějícím pedagogem o tématech aktivních hodin a o jejich typu. Příprava na vedení konkrétních hodin a úkoly (70 hod.).
  • 2. Samostatná výuka: aktivní samostatná vystoupení ve vyučování ruštině, vedení výuky, vysvětlování, aktivizace a motivace žáků, kontrola zvládnutí probírané látky, ověřování znalostí a jejich procvičování, transfer znalostí do dovedností (10 hod.)
  • 3. Doučování: individuální a skupinová výuka, vysvětlování, a kontrola zvládnutí probírané látky, ověřování znalostí a jejich procvičování, transfer znalostí do dovedností (20 hod.).
  • 4. Výuka v tandemu (10 hod.).
  • 5. Reflexe výuky s uvádějícím učitelem (10 hod.).
  • 6. Podíl na provozu školy (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, tvorba učebních pomůcek, příprava třídnické hodiny, pomoc se školní/třídní dokumentací, příprava školních projektů a akcí, dozory, účast na třídních schůzkách, doprovod (spolu s učitelem) žáků na exkurze apod.) (30 hod.).
  • 7. Sdílení a reflexe zkušeností pod garancí oborového didaktika (10 hod.).
  • 8. Vypracování seminární práce k reflexi průběžné výukové praxe (20 hod.).
Literatura
    doporučená literatura
  • EIBENOVÁ, Klaudia, Mojmír VAVREČKA a Irena EIBENOVÁ. Hry ve výuce ruštiny : jazykové hry, hádanky k rozvoji řeči, dramatizace pohádek, tematické slovníčky : A1-B2. 1. vyd. Brno: Edika, 2013, 188 s. ISBN 9788026603658. info
  • PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
    neurčeno
  • GRENAROVÁ, Renée. Metodické postupy, didaktické hry, pomůcky a techniky k nácviku čtení v počátečním vyučování ruštině na ZŠ nejen pro žáky s dyslektickými obtížemi. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně (CD-ROM), 2004, 27 s. ISBN 80-210-3474-2. info
  • VESELÝ, Josef. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 197 s. info
  • JELÍNEK, Stanislav. Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 176 s. info
  • PURM, Radko. Typické metodické úlohy při počátečním vyučování ruštině a jejich řešení. Vyd. 1. Hradec Králové: Pedagogická fakulta v Hradci Králové, 1975, 174 s. info
Výukové metody
- Příprava vlastních vyučovacích hodin;
- vytvoření případných doplňkových materiálů;
- vedení konkrétních vyučovacích hodin na příslušné škole;
- analýza vlastního výkonu ve vyučování;
- vedení pedagogického deníku jako nástroje podpory reflexe a sebereflexe;
- plnění případných (zadaných) úkolů v učitelském portfoliu;
- odevzdání deníku praxe ke kontrole.
Metody hodnocení
Odevzdání seminární práce (reflexe vlastního pedagogického výkonu).
Zápočet.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2022/RJU_05