RJU_11 Didaktika ruštiny II

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Josef Dohnal, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 12:00–13:40 D41, kromě Po 15. 4.
Předpoklady
Didaktika ruštiny I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na předmět Didaktika ruštiny I. Cílem je připravit studenty k samostatným výstupům v rámci pedagogické praxe, rozvinout získané dovednosti studentů, aby byli schopni si podle zadání připravit vlastní výstupy zaměřené na zvládnutí konkrétních vyučovacích jednotek, v nichž jim jako vyučovaní budou asistovat jejich spolužáci a spolužačky. V semestru se uskuteční rovněž ukázka badatelsky orientované výuky (vedené v tandemu s vyučujícím z jiného studijního programu) a její následná reflexe.
Studenti tedy procvičí svoji schopnost:
- naplánovat konkrétní vyučovací jednotku;
- předvést konkrétní vyučovací jednotku;
- aktivizovat vyučované při předávání konkrétních znalostí/dovedností a při jejich nácviku;
- vizualizovat a pracovat při tom s pomůckami a didaktickou technikou;
- prezentovat před větším počtem přítomných;
- rétoricky zvládnout modelové vyučovací jednotky.
Studentům bude poskytnuta zpětná vazba, a to jak ze strany spolužáků, tak vyučujícího.
Výstupy z učení
Na konci kurzu budou studenti schopni:
- dokázat dobře připravit a rozvrhnout v čase konkrétní vyučovací jednotku;
- zvolit efektivní postup při výuce na konkrétních případových studiích;
- předvést modelovou vyučovací jednotku;
- aktivizovat studenty v modelové vyučovací jednotce;
- efektivně aplikovat širokou škálu metod, včetně badatelsky orientované výuky a reflektivního modelu ALACT;
- řečnicky zvládnout vedení modelové vyučovací jednotky;
- udílet pokyny pro práci studentů a organizovat jejich práci;
- dostat zpětnou vazbu k výkonu v případové studii;
- vytvořit příležitost k práci s technickými prostředky při výuce;
- vytvořit podmínky pro diskusi.
Osnova
  • 1. Výuka jazykových prostředků a klasifikace řečových dovedností a jejích místo ve výuce ruského jazyka na střední škole. Definice skupinových i individuálních cílů pro celý kurz (zadání případových studií).
  • 2. Metodika výuky ruské fonetiky.
  • 3. Metodika výuky ruské gramatiky.
  • 4. Metodika výuky ruské grafiky a ortografie.
  • 5. Metodika výuky ruské slovní zásoby.
  • 6. Metodika výuky mluvení v hodinách RJ. Organizace konverzace a nácviku konverzačních dovedností ve výuce. Hodnocení mluvení.
  • 7. Metodika výuky psaní. Didaktický test. Hodnocení psaní.
  • 8. Metodika výuky poslechu s porozuměním. Hodnocení poslechu s porozuměním.
  • 9. Metodika výuky čtení s porozuměním. Hodnocení čtení s porozuměním. Metodika práce s literárním textem ve výuce. Tandemové vyučování a badatelsky orientovaná výuka (s využitím metody expertních týmů).
  • 10. Praktické ukázky toho, jak včlenit lingvoreálie do výuky ruštiny. Nácvik organizace skupinových prací ve výuce.
  • 11. Praktické využití metod pro ověřování znalostí a dovedností.
  • 12. Praktická ukázka toho, jak si připravit jednoduché materiály pro vyučování; jejich příprava. Volba a zvládnutí technických prostředků jako vizualizačních pomocníků ve výuce.
  • 13. Závěrečná diskuse.
Literatura
    povinná literatura
  • ROZBOUDOVÁ, Lenka a Jakub KONEČNÝ. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo : jazykovyje sredstva. Vydání první. Praha: Karolinum. 118 stran. ISBN 9788024642772. 2018. info
  • Совремeнная дидактика русского языка как второго иностранного Речевые умения. Edited by Lenka Rozboudová. 1. elektronické vydání. Karolinum. 1 online. ISBN 9788024646350. 2020. URL info
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada. 604 stran. ISBN 9788024734507. 2015. URL info
    doporučená literatura
  • PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus. 250 stran. ISBN 8070411740. 2003. info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia. 209 s. ISBN 9788020022745. 2013. info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. xviii, 267. ISBN 8024414252. 2006. info
  • GREEN, Adam. Teaching skills and strategies for the modern classroom: 100+ research-based strategies for both novice and experienced practitioners. [Cockburn Central]: Fast Track Training Australia, [2020]. ISBN 978-0-6489080-6-7.
  • Larmer, J., Mergendoller, J. R., & Boss, S. Setting the standard for project based learning : a proven approach to rigorous classroom instruction. Ascd. 2015.
  • Boss, S., & Larmer, J. Project Based Teaching. ASCD. 2018.
  • Grossman, P., Herrmann, Z., Sarah Schneider Kavanagh, & Pupik, C. G. (2013). Core Practices for Project-Based Learning: A Guide for Teachers and Leaders. Core Practices in Education Series. Harvard Education Press. 8 Story Street First Floor, Cambridge,
  • PETTY, Geoffrey. Teaching today: a practical guide. Fifth edition. Oxford: University Press, [2014]. ISBN 978-1-4085-2314-8.
  • SEIXAS, Peter – MORTON, Tom: The Big Six. Historical Thinking Concepts. Nelson Education: Toronto, 2013 ISBN 978-0176541545.
  • KLEČKOVÁ, Gabriela a Světlana HANUŠOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka v přípravě učitelů. In Národní konference ke Kompetenčnímu rámci absolventa a absolventky učitelství. 2023. info
  • JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido. 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. 2011. info
    neurčeno
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Didaktika cizích jazyků – otázky identity. In XVIII. konference ČAPV Kam směřuje současný pedagogický výzkum? 2010. info
Výukové metody
- případové studie – modelové předvedení toho, jak vést hodinu;
- praktické skupinové aktivity;
- praktické seminární aktivity;
- simulace realního prostředí;
- metoda flipped learningu;
- zpětná vazba – diskuse.
Metody hodnocení
- zpětná vazba spolužáků;
- diskuse k předvedenému výkonu v případové studii;
- zpětná vazba a hodnocení vyučujícího;
- ústní zkouška.
Vyučovací jazyk
Ruština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Vypisují pouze zájemci o získání učitelské způsobilosti.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/RJU_11